Elektriker utbildning?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Danielbeck84
Kontakt:

Elektriker utbildning?

Inlägg av Danielbeck84 »

Har funderat på att läsa till elektriker så man får jobba i husets el system.
Är det någon som har gått det & vet litte vad det är för böcker man använder sig av där?

Gick aldrig klart gymnasiet så jag funderar på att läst in det nu & utblidat mig litte & då är det så att jag funderar på elektriker eller om man ska ta VVS är litte osäker än men funderar på att lånat bökerna på biblan & kollat litte vad man kan tänka sig läsa & så ska jag försöka att få göra litte praktik på olika ställen inan jag bestämmer mig.

Tack för svaren på för hand.
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Vad är det du vill jobba med i husets elsystem? Bara byta ut en väggkontakt får du göra om du har kompetensen. Annars måste du ha behörigheter för att tex få sätta upp ett nytt själv. En fullständig elbehörighet tar lång tid att få och kräver mycket hårt arbete och många år som lärling..
Hur det är med VVS vet jag inte men det finns ju KY-utbildningar som ger god kompetens iallafall, likaså inom el.

Kolla in www.iuc-utbildning.se
Danielbeck84
Kontakt:

Inlägg av Danielbeck84 »

Det är mest att kuna få elbehörigheten som jag vill läsa till. Har kollat upp litte & det kommer att ta ca 6år med skolan & lärlings tiden.
Vet att jag får byta visa delar men får inte läggatill eller ändra fast el.

Har vart sugen på att bli elektriker ett bra tag men funderar på att lånat bökerna litte i förhand för att kuna kolla litte om man skulle kuna klara av det som krävs för att arbeta med det i framtiden.
Teddy
Kontakt:

Inlägg av Teddy »

Jag har pluggat till elektriker på gymnasiet och nu har jag precisblivit klar med lärlingstiden. Utbildningen låg på 3 år och sedan 1600h som lärling och då får man yrkescertifikatet som gör att man kan fara till norge och tjäna stora pengar :), men i sverige tar det sedan tre år till för att bli fullbetald. Tyvär så kan jag inte dra till norge för jag ska in i lumpen i höst, Kraftverksoperatör i jokkmokk :?
En av alla böcker som jag läst är elinstallation yrksemannaskap, några andra böcker som jag minns är elektronik 2000, digitalteknik A, BB1, BB2.

Här står det lite om vilka kurser man måste ha läst: http://www.ecy.com/branschkrav/branschindex.htm

Och här är en till sida: http://www.ecy.com/larling/index.htm
(om du klickar vidare till ECY-cup och kollar på år 2005 så ser du mig på 15 platsen 8) )

Elektrikerfacket kan du kolla upp hur fett lön man får som lärling.

En sak till, som elektriker gör man mycket mer än att koppla, det har jag inte gjort på säkert en månad nu, vi har rivit och satt upp kabelstegar som man sedan får ta ner igen för att ritningen ändras. Men beror ju på vart man hamnar...
Danielbeck84
Kontakt:

Inlägg av Danielbeck84 »

Tack där var en hel del att läsa & fundera över.
Teddy
Kontakt:

Inlägg av Teddy »

är bara kul att kunna hjälpa iaf någon här på forumet :D
Danielbeck84
Kontakt:

Inlägg av Danielbeck84 »

Jo Finns en del att läsa om på dom siderna.
Vad är det för något BB1 & BB2 står för & vad är det för olika behörigheter man får på det?
GFEF

Inlägg av GFEF »

>Har funderat på att läsa till elektriker så man får jobba i husets el system

Enklaste sättet är anställning på en firmam med
ansvarig arbetsledar med "allmän behörighet"

För detta:
krävs godkänd prov efter förekskrivna kurser
mångårig god praktisk av elarbete under behörig elekriker (att montera kabelstegar är inte det)
att gilltig ansvarförsäkring finns

Det ÄR endast ansvarig arbetsledas behörighet som räkns...

Om arbetsledning anser att en arbetstager kan klar av ett eljobb
finns det INGA krav på utbildning av denna.

Men händer något ÄR det behörighets innehavarnen som sitter illa till.
M!k@el
Kontakt:

Inlägg av M!k@el »

Jag håller på o ska läsa till elektriker på gymnasiet har gått klart första året med MAX betyg i alla elämnen. BB1 och BB2 är ju olika behörigheter som du förstått har inte boken hemma nu över sommarlovet där det står vad man får o inte får men svaret finns nog på elektrikerförbundets hemsida! sedan en liten fråga till teddy:
Du har ju nu gjort av med 1600timmar som lärling. och du har några år till i sverige innan du är fullbetald o får göra "nästan allt" men du kan åka till norge o vara fullt utbildad om jag fattat dig rätt men hur är det då om du kommer tillbaka till sverige räknas tiden du jobbade i Norge eller måste du ändå jobba dom där tre åren hemma i sverige sedan? kan ju vara bra om man hade tänkt flytta till norge för evigt men inte bara något år!
Användarvisningsbild
Greve Hamilton
EF Sponsor

Inlägg av Greve Hamilton »

Som jag har förstått det:
Efter 1600h lärlingstid får man ett yrkescertifikat. Efter två års praktiskt arbete (lärlingstid inkluderat), och godkänt i ett visst gäng teorikurser kan man ta ut BB1. Med BB1 får man ändra, lägga till och ta bort saker på en redan befintlig anläggning (allt efter central).
För allmän behörighet, AB, krävs samma som för BB1 men arbete med "minst 5 år varav minst 1 år på anläggning för högre
än 1000 V och minst 3 år på anläggning för högst 1000 V."
Finns även ABL, som är samma sak som AB fast utan behörighet för arbete >1000 V, men minst 4 år på anläggning för högst 1000 V.

Allt beroende på vilken utbildning man har;
http://www.elsakerhetsverket.se/downloa ... 2001_2.pdf

Hoppas att jag förstått allt rätt. Någon får komma och rätta mig.
Danielbeck84
Kontakt:

Inlägg av Danielbeck84 »

okej där ser man är en hel del att läsa på inom dessa saker inan man beslutar sig vad man ska läsa till.

Är nog tur att jag ska gå på en folkhögskola för att läsa in betygen först i vissa ämnen inan jag börjar med detta projekt som detta verkar vara & att få fundera hur mycket behörighet som man ska sattsa på.
Teddy
Kontakt:

Inlägg av Teddy »

M!k@el skrev:Du har ju nu gjort av med 1600timmar som lärling. och du har några år till i sverige innan du är fullbetald o får göra "nästan allt" men du kan åka till norge o vara fullt utbildad om jag fattat dig rätt men hur är det då om du kommer tillbaka till sverige räknas tiden du jobbade i Norge eller måste du ändå jobba dom där tre åren hemma i sverige sedan? kan ju vara bra om man hade tänkt flytta till norge för evigt men inte bara något år!
Det vet jag tyvär inte, men vad jag vet så får man ingen pansion och facket rekomenderar att man är med i facket i både norge och sverige.
Skriv svar