Antingen vänder man skivor eller så ser man till att det låter mindre illa, inte båda, framförallt inte samtidigt

Jo det stämmer.Zyxel615 skrev:Jag trodde en hårt driven kompressor blev en limiter![]()
Nej, jag skrev inte fel. Driver du en limiter hårt får du ut komprimerat ljud.JimmyAndersson skrev:Zyxel615: Jepp, en kompressor med en ratio över 1:10 blir i princip en limiter. Chille råkade skriva tvärt om. Olika kompressorer är förresten olika bra på att agera limiter.
Det är det aldrig någon som sagt heller. Och det skulle vi verkligen inte tillåta$tiff skrev:DJ som får pilla på kompressorn, nej hujamig!
Jag vill inte dissa, bara nyfiken, men hur hänger detta ihop? Enda jag kan tänka mig är om man har för klen stärkare som distar när man drar på för mycket och värmer upp talspolen. Skillnaden i total uteffekt till högtalaren mellan att dela vid 130 och 160 Hz måste ju vara marginell (beror iofs på brantheten i filtret)? Har jag missat något?chille skrev: 1) Att dela en 18" bas vid 160Hz kan vara döden för den, medans att dela vid 130Hz förlänger livet från en månad till tio år.
Mjo, det står något trams om det i instruktionsboken till min King Cab. Det hindrade dock inte mig från att dra tre ton efter bilen innan den hade gått hundra mil...Greensilver skrev:Angående nya förbränningsmotorer:
Mig veterligen behövs de inte köras in eftersom detta sker i fabriken i samband med funktionstest innan de monteras i bilen. Men står det inte fortfarande i instruktionsböckerna att man skall undvika att segdra dom de första x antal milen? Någon som just köpt bil som kan bekräfta detta?