Som jag skrev så är det en induktionsvärmare av Ebay-typ som används i videon, dvs en elektronisk transformator där transformatorns primärlindning får ström via två transistorer som arbetar enligt ZVS.
Inget märkvärdigt med det, många typer av elektroniska konstruktioner, switchar vid nollgenomgång (ZVS) typ somliga lamp-dimmers.
Effekten som behövs för att smälta en aluminiumburk är väldigt liten då det är så liten mängd metall som dessutom är lättsmält.
För den som inte har eget begrep om rimliga effektnivåer och kanske funderar på hur jag kunnat lista ut vilken utrustning som användes i videon kan kanske en förklaring vara på sin plats.
Hemligheten är att jag läste undertexten. Där stod att mer information fanns på deras hemsida, och det gjorde det.
På deras hemsida finns en unders-sida med rubriken "ZVS - Induktionsheizung". Det är tyska men jag är listig och har inga problem att förstå innebörden.
Där finns även ett elektriskt schema för deras inverter som gör det möjligt att bedöma vilken effekt man max kan mata ut.
Man kan mata ut max 400W är min bedömning då man max kan nyttja 30% av nätaggregatet som enligt deras hemsida lämnar 68A, dvs ca 20A vilket även är kontinuerliga maxströmmen för de transistorer man använder (momentant 30A).
Då inspänningen är max 20V blir max-effekten (20*20) 400W i ytterst grova svängar om man lyckas mata ut max effekt, vilket inte är troligt om man inte är optimalt matchade är och utan förluster.
Att det inte är förlustfritt stöds även av att man behöver använda två fläktar för att bli av med värme.
Ca 300W resulterande uteffekt kan vara rimligt antagande.
Den effekten stämmer rätt väl med effekten på det aggregat på Bangood som länkades tidigare tråden för 300kr.
Inget i videon eller texten säger visserligen att så är fallet och de man kan köpa på nätet är inte så kraftfulla att de kommer i närheten av mer än att värma upp aluminum lite grand om de ens kan göra mer. Går det att smälta aluminium i en induktionsvärmare som är rätt byggd? Givetvis.
Hade inte en aning om att det inte gick köpa SÅ kraftfulla prylar men
annonser ligger kvar ?
Du har säkert gjort lite grundberäkningar eller på annat sätt kan varför det är orimligt att ens mer än värma burken lite grand med så klent aggregat.
Ett enkelt antagande:
En stor läskburk aluminium, ca 20g ska hettas upp 650 grader från rumstemperatur. Energin som behövs är då ca 12kJ.
Om man kan tillföra 300W förlustfritt behövs då 40 sekunder för att fullständigt smälta hela burken.
Du vet säkert bättre och jag kan ha slarvat i beräkningen, så vi får väl tro på att ditt påstående är uppbackat av kunskap om något jag missar.
Skulle du kunna tänkas delge någon konkret information som stödjer något av det du påstår, som jag kan rätta mej efter?