Bygga egen AC

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

chille: hade jag inte byggt en egen så hade jag varit sugen på denna. :) Aha så det är slangar som leder bort varmluften ja dä är det ju en helt annan sak.

Är inte någon kyltekniker eller så men det är inte säkert att du bara kan byta gas rakt av då vissa grejer med stor sannolikhet är gjorda för den gasen som är i för att fungera optimalt. Kan kanske få kallare luft men den arbetar förmodligen inte lika effektivt. Och beroende på gas så kan det också hända att kompressorn får arbeta hårdare vilket kanske minskar livslängden på den lite grand.

Men alltså 1000:- kan inte smälta det priset, det är i princip vad en kompressor kostar. Det finns ingen hake som att man måste sälja en njure och en lunga eller så? :)

Se där nu fungerar bilderna helt plötsligt, utan www framför. :) Hade jag fått välja mellan www och http:// så väljer jag dock www men bara av den anledningen för att det går snabbare att skriva. :)
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Macce skrev:WWW framför är något som kunde skippas...
Varför kan jag inte skippa det framför elektronikforumet.com då :D
Användarvisningsbild
chille
Kontakt:

Inlägg av chille »

Har forksat lite mer om den där billiga AC:n. Tyvärr är det bara en "luftkylare" och ingen riktig AC sägs det. Det sägs att den typ är lika effektiv som en luftfuktare :) Iaf enligt flashback
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Tyckte väl att det var en hake med det priset. Men även en luftavfuktare kan göra luften lite kall, men hur stor kyleffekt dom sedan har, har jag dock inte den blekaste om. Dom skriver det kanske inte heller då den inte är direkt gjord för att kyla ner tex ett rum. Sedan har den då kanske inte heller en slang för att leda bort den varma luften.
Användarvisningsbild
Macce

Inlägg av Macce »

v-g: Jag administrerar inte domainen så kan inget med den göra...

Jimmy: Såg först nu att du frågade vad det är för låda, det är en Nokiakonstruktion för något. Satt en massa modulkort i den och två kablar som kom från den med en massa små trådar i. Vad det är vet jag ej, men fin låda är det. :)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Att det var en Nokia-låda gjorde den ännu coolare. :)

Henry: Det var ingen dålig AC-prototyp! Intressant konstruktion. Lite som om MacGyver var på väg att bygga om ett kylskåp till ett flygplan. :)
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Haha. :D Ja prototyper kan ju kanske se konstiga ut ibland. :)

På bilden så fattas det en fläkt till den främre vänstra flänsen och det skall även vara en isolerande platta mellan den bakre och främre flänsen så att inte den varma luften från den bakre möter den främre kalla. För att sedan fungera perfekt som en AC så skall även den bakre flänsen vara isolerad från rummet man kyler ner och luften från föras ut utomhus. Jag designade den dock inte efter det utan det var som sagt bara en prototyp för att testa olika teorier jag hade och se om det fungerade i praktiken och fungerade det gjorde det. Kunde få ut luft från den som höll -8 grader, men det var lite för kallt. :)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

*brrr* Nästan 30 grader under rumstemp då alltså. Bra gjort!

Är det flera kylflänsar som sitter under kompressorn eller hur gjorde du?
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Ja jag har seriekopplat 2 st av denna storlek. Den är ca 2.4 dm bred och som jämförelse är fläkten på den andra bilden 3dm i diameter. Denna fläns har jag sedan lagt ner och sedan lagt den andra ovanpå med en tunn plexiglasskiva emellan så att det är lika mycket luft som dras igenom båda. Detta för att om den ena flänsen av någon anledning skulle ha ett högre luftmotstånd så skulle i så fall den största delen av luften gå genom den andra flänsen istället som då har mindre motstånd vilket gör att den ena flänsen inte används till max. Dessutom så gör också denna uppsättning att kall luft går genom båda flänsarna samtidigt utan att vara påverkade av den utgående luften från den andra om man tex ställt dom upp framför varandra istället.

Det är svårt att tro men som lite kuriosa så finns det, om man räknar med böjarna, 17.8 meter kopparrör i varje sådan här fläns. Alltså sammanlagt nästan 36 meter i båda. Första gången jag räknade ut detta så trodde jag att jag räknat fel så räknade om det igen och fick förstås samma svar..

Sammanlagt i hela AC:n så finns det totalt nästan 52 meter kopparrör. Främre kylflänsen har 13.5 meter i sig och sedan är det ca 2 meter diverse rör för att koppla samman allt.
Användarvisningsbild
Stuggi
Kontakt:

Inlägg av Stuggi »

Tänkte lägga till lite till tråden:

De där "luftkylarna" och "fuktigt-tyg-kylarna" som omnämnts är alla en speciell typ av kylare, som på engelska går under samlingsnamnet "swamp coolers". De bygger just på principen om att kondencera vatten för att absorbera värmeenergi. Dock har de en begränsning, de funkar inte på ställen med för hög luftfuktighet om jag minns rätt.

Sedan så används butan ofta i moderna kylskåp (såna som tillverkats de senaste åren). Isobuten 8xxx (kommer inte ihåg vilka siffrorna i slutet var, kan variera från tillverkare till tillverkare)
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Isobuten har jag inte hört talas om däremot isobutan och N-butan. R600 och R600a används flitigt i lite nyare kylar och frysar, propan R290 förekommer också dock inte lika vanlig vad jag sett.

Dock har butan gaserna en nackdel och det är att dom inte har så bra värme mottagningsförmåga vilket gör att kompressorerna måste vara lite större för att kunna kompensera för detta i förhållande till exempelvis propan.
benring

Inlägg av benring »

Själv har jag fått tag i en vattenkylare, asså en sån man leder in dricksvatten i o drar i en spak o får ut kallt vatten.

Tänkte bygga en AC av den, och leda antingen glykolvatten i den eller om man ska ha en spritblandning, i ett slutet system via ett större "värmepaket", kommer väl likna Henrys när jag e klar men troligen lite mindre:)

Tror ni det kan funka?

Den avger väl värme då oxå så kan jag använda den som värmepump på vintern:)
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Har tyvärr inte haft nöjet att se hur dessa är uppbyggda invändigt men personligen tror jag inte att dom har en så speciellt hög kyleffekt. Någonting kanske det kan ge men räkna inte med att få ner en rumstemperatur på 30 grader till 18 med en så att säga. :)

Hur kom du över den?
benring

Inlägg av benring »

En polare jobbade med bud o rivningsgrejer o då skulle dessa slängas, fullt fungerande.

Jag har även en kyl och tappkran för öl:)
Den har kolsyra som trycker.

Den kyler ju rätt bra.

AC´n på förra jobbet var av en typ med glykolvatten, dom sa att vattnet höll ca 6 grader plus och den kylde ner rejält, öppet landskap, 35 grader ner till 13 grader....

Vattnet man får ut ur denna är ju garanterat 6 grader, så det borde ju funka.
Jag ska iaf testa :D
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Inte helt fel med gratis grejer. :)

Visst dessa kylare kyler vätskan bra men det är bara för att det är en sådan liten mängd som kommer åt gången. All luft i ett rum är åtskilliga kubik och det är en annan sak. Men som sagt någonting gör den ju säkert frågan är hur mycket. Kan man sedan optimera värmeöverföringen i luften till förångaren, som jag dock inte vet hur den ser ut, så blir det än bättre.

Jag har även en kyl och tappkran för öl

Får man nästan ta att fixa. :)

Har tänkt några gånger på att göra en kylare för vatten men kom på att det fungerade lika bra att ställa en kanna med vatten i kylen istället..

AC anläggningar är ju gjorda för att kyla ner ordentligt, men 35 grader ner till 13 är inte dåligt.
Skriv svar