dc dc konvertering. Med Traco 1209S.
dc dc konvertering. Med Traco 1209S.
Jag behöver göra om bilens 12 volt till 9 volt, och hemma hittade jag en sån här http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?dok=2017305.htm. Art. nr. 69-560-98 på elfa. Efter att jag läst om den så kan jag bara förstå att det bara är att köra in 12 volt och sedan får du ut 9 volt i andra änden. Men när jag ansluter 12 volt så visar mätaren 10,9 volt. Vad är det jag missar?[/url]
Det beror nog på att du förmodligen mäter utan last?!
Som jag tolkade databladet efter en snabbkoll så kan spänningen variera +-10% om lasten varierar mellan 20% och 100%...
Och med <20% så kan den säkert variera ännu mer...
Vad är det föresten som är speciellt med DC/DC-omvandlare jämfört med en linjärregulator, typ L7809CV? *nyfiken*
Som jag tolkade databladet efter en snabbkoll så kan spänningen variera +-10% om lasten varierar mellan 20% och 100%...
Och med <20% så kan den säkert variera ännu mer...
Vad är det föresten som är speciellt med DC/DC-omvandlare jämfört med en linjärregulator, typ L7809CV? *nyfiken*
En DC-DC omvandlare av den sorten stänger på och av strömmen ut väldigt snabbt så att spänningen blir lägre. Det kallas PWM-styrning. Hur länge den är på i förhållande till hela tiden (på och av) kallas duty cycle. En duty cycle på 75% på 12V ger medelutspänning 9V vid en rent resistiv last.
Dock sitter det förmodligen en kondensator på utgången som utjämnar spänning/strömpulsarna. Utan last laddas denna upp till inspänning vid "på" och laddas ej ur. Detta gör att man får högre utspänning när last saknas.
Fördelen med denna är lägre värmeförluster, men konstruktionen är mer komplicerad än en motsvarande linjär omvandlare.
Dock sitter det förmodligen en kondensator på utgången som utjämnar spänning/strömpulsarna. Utan last laddas denna upp till inspänning vid "på" och laddas ej ur. Detta gör att man får högre utspänning när last saknas.
Fördelen med denna är lägre värmeförluster, men konstruktionen är mer komplicerad än en motsvarande linjär omvandlare.