Buggfix Plus
Aktuellt datum och tid: 20.55 2019-11-21

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Svara på tråd  [ 159 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 7, 8, 9, 10, 11  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: 17.25 2018-03-22 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21.41 2012-12-13
Inlägg: 10761
Ort: Göteborg
Tackar :)

Nu har jag hottat upp mitt bygge lite till, MiaM gav mig tipset en gång för ganska länge sedan att jag borde införa ett par backspända dioder rätt över matningen, fattade då inte riktigt varför men har på senare tid fått lära mig lite varför det finns nåt som kallas frihjulsdioder.

Om vi leker med tanken att jag styr en motor med min KSU, om jag då skulle få för mig att stänga av den medans motorn går med fullt blås då kommer "strömmen vilja fortsätta gå" likt en generator och har man ingen frihjulsdiod som "kortsluter" kan man få tillbaka ganska hög spänning med omvänd polaritet rätt över utgångarna.

Jag tror detta även gäller vanliga induktanser (en motor är ju samtidigt mycket av en induktans).

Så jag har nu infört ett par frihjulsdioder.

Nästa steg, bygga en till KSU :)

MVH/Roger
PS
Jag har snålat med strömtåligheten vad gäller frihjulsdioderna men jag resonerar som såhär att dels är min 3A-dioder (BY2000) rätt feta, dels kommer det ALDRIG gå nån kontinuerlig ström genom dessa dioder samtidigt som jag dock kommer köra max 3A kontinuerligt ut MEN en titt i databladet säger att (korta) strömstötar uppemot 30A tåls av 4000-serien och det är då inte orimligt att tro att halvkorta 3A-stötar då också tåls (för vad jag gissar här är att den frihjulande strömmen aldrig kan bli större än den drivande strömmen).


Logga in för att visa de filer som bifogats till detta inlägg.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 22.38 2018-03-22 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 18.59 2013-11-16
Inlägg: 1091
Ort: Stockholm
Bra att det löste sig! Utmärkt! Alltid roligt när ens projekten fungerar som tänkt!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 00.21 2018-03-23 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21.41 2012-12-13
Inlägg: 10761
Ort: Göteborg
Tack opampen, alltid roligt att höra dina kommentarer!

Nu har jag precis byggt mig en andra enhet.

Blev något annorlunda elektromekaniskt, till exempel satte jag mina korrigeringsmotstånd direkt "under" strömavkänningstrissorna, sen lödde jag dit hylslist istället för stiftlist för LEDs, på det sättet har man ju en hona på kortet och kan nyttja stiftlist som kontakt.

MVH/Roger
PS
Det jag ovan nämner om att labbagget klickar till när jag brutal-kortsluter på utgången av kortet upprepades nu för det nybyggda kortet, således verkar det vara en egenhet hos labbagget och inte mina kort.

Det blev förresten lite dumt med hylslister här, tänker på att jag nog har 20st 50-radiga stiftlister men bara typ 3st 36-radiga hylslister och om man monterar stiftlist i kortet är det ALLTID öppet för antingen lödning på stiften ELLER hylslist som kontakt så det är vad jag fortsättningsvis kommer att göra.


Logga in för att visa de filer som bifogats till detta inlägg.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 21.00 2018-03-23 

Blev medlem: 09.06 2016-12-01
Inlägg: 774
Ort: Marks Kommun
En sak jag inte förstår är varför du ger bort helt självklara saker som att testa alstret innan PCB tillverkningen.
Ok, jag gör samma fel också ibland men jag försöker få till allt så gott det går innan PCB:et. Se mitt misslyckande: Bygga egen ECU till dieselmotor, sista inlägget.
Vidare så skriver du själv att du vill konstruera/bygga dina alster efter vad du har hemma i komponenter och typer och anpassar din PCB till detta. Min undran är: Du har milsvidd (i elektronikens värld) med kretskort, det är nästan torgskräck för dom stackas komponenterna som är där och så väljer du ståendes kondensator men bygger om en liggande till stående och monterar en anorektisk kondensator på ett annat ställe som är gjort/ritat för en biffig kondensator.
Jag tror, läs tror: Detta har egentligen ingen eller liten betydelse för funktion men skall man visa upp och ev sälja sin produkt så skulle jag som köpare aldrig någonsin köpa en produkt som är ful om det finns alternativ.
Men detta är mina egna reflektioner. Och jag är bara en sedan 52 år nybörjare, jag har kommit på att: Ju mer man lär sig ju mer inser man hur lite man kan...


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 23.06 2018-03-23 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21.41 2012-12-13
Inlägg: 10761
Ort: Göteborg
Janson1 skrev:
En sak jag inte förstår är varför du ger bort helt självklara saker som att testa alstret innan PCB tillverkningen.
Ok, jag gör samma fel också ibland men jag försöker få till allt så gott det går innan PCB:et. Se mitt misslyckande: Bygga egen ECU till dieselmotor, sista inlägget.
Vidare så skriver du själv att du vill konstruera/bygga dina alster efter vad du har hemma i komponenter och typer och anpassar din PCB till detta. Min undran är: Du har milsvidd (i elektronikens värld) med kretskort, det är nästan torgskräck för dom stackas komponenterna som är där och så väljer du ståendes kondensator men bygger om en liggande till stående och monterar en anorektisk kondensator på ett annat ställe som är gjort/ritat för en biffig kondensator.
Jag tror, läs tror: Detta har egentligen ingen eller liten betydelse för funktion men skall man visa upp och ev sälja sin produkt så skulle jag som köpare aldrig någonsin köpa en produkt som är ful om det finns alternativ.
Men detta är mina egna reflektioner. Och jag är bara en sedan 52 år nybörjare, jag har kommit på att: Ju mer man lär sig ju mer inser man hur lite man kan...

Intressant inlägg, tack!

Citera:
En sak jag inte förstår är varför du ger bort helt självklara saker som att testa alstret innan PCB tillverkningen.

Enkelt att svara på, det är inte mycket elektronik jag kan men när det gäller vissa grundkopplingar såsom t.ex hur man kopplar en OP för icke-inverterande koppling, det kan jag (och kan tom räkna på det), likadant gäller några få andra grundkopplingar såsom att när spänningen över en transistors bas-emitter överstiger typ 0,7V så leder den, man behöver inte testa dessa saker innan PCB-tillverkning, de bara är så i grund och botten, alltså (och obs).

Men även om man vet att det är på detta viset så vet man fortfarande inte allt (vilket är nåt jag aldrig någonsin kommer hävda när gäller mig, den som hävdar det är per definition dum i huvudet tycker jag), speciellt gäller detta självsvängningar som man lätt får när man bygger förstärkare, i mitt fall löste du tom nåt så diffust som att strömavkänningen inte hanns med inklusive att strömavkänningstrissan tom brann upp!

Här vill jag inflika att om man har ett visst hum om hur grundkopplingar fungerar, varför inte cadda upp PCB för det direkt då? För har man den grundläggande förståelsen ja då kan man i regel fixa till det i praktiken också, även om jag behövde hjälp av dig men vad jag egentligen menar är att så länge det inte är helt åt fanders det man caddar ihop så kan man fixa till det i efterhand, det värsta som kan hända är egentligen skalpell på ledningsbana.

Citera:
Du har milsvidd (i elektronikens värld) med kretskort, det är nästan torgskräck för dom stackas komponenterna som är där...

Min tanke med mitt caddande är att jag caddar moduler, dessa moduler kan vara väldigt enkla men dom är ändå bra att separera och räkna med, t.ex är min KTD lite småpatetisk för det sitter typ bara 10 komponenter på kortet stort som ett halvt EU MEN modulen är bra att ha och ger struktur i designandet, modulen ger mig alltså stabbad 18VDC ut från en 18VAC-trafo (ända upp till 3A belastning fast då mha av 4m7 bultelyter).

Citera:
Jag tror, läs tror: Detta har egentligen ingen eller liten betydelse för funktion men skall man visa upp och ev sälja sin produkt så skulle jag som köpare aldrig någonsin köpa en produkt som är ful om det finns alternativ.

Detta är tyvärr sant, fast i mitt fall är det lite som så att den eventuella fulheten kommer döljas under ett lock, visst det kan ändå inte se hur jävligt ut som helst men det kommer det heller inte att göra. Jag har samtidigt ofta varit inne på hur man eventuellt kan göra själva lödandet och den delen av processen mera synlig, allt handlar ju om yta idag samtidigt som det största nöjet med att bygga saker egentligen är själva processen, en process som tyvärr ingen ser.

Citera:
Ju mer man lär sig ju mer inser man hur lite man kan...

Sant som Amen i kyrkan!

MVH/Roger


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 17.32 2018-04-09 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21.41 2012-12-13
Inlägg: 10761
Ort: Göteborg
Jag har nu infört R12=R13=2X0,1R/6W på plint i mina KSU, teoretisk strömgräns blir då 3,5A.

6W är onödigt mycket men det är vad jag har (teoretisk effekttålighetskrav: 1,2W).

Eftersom jag nyttjar 2st 0,1R i serie så blir det ett rätt trevligt gränssnitt mot vipp-brytarkablarna (2P, 250VAC/2A, här dock 15VDC/3,5A...) där man bara löder in kablarna på var sitt förtennt motståndsben (samt kortsluter vipp vid 3,5A strömgräns, öppen gäller 0,1A mha interna motstånd dvs R12&R13).

Hoppas Ni hänger med på vad jag menar :)

MVH/Roger
PS
KSU har (ofrivilligt och turligt) en rätt bra layout om jag får säga det själv, ledningsbanorna är kanske en aning smala men de går aldrig via några vior som de gör i min KTS, där känner jag att jag bara måste förstärka, här tror jag det duger, eller vad tror Ni, klara jag 3A kontinuerligt utan att det brinner upp?

Jag ser nu att jag monterat effektmotstånden i fel plint, sitter ju på utgångsplinten där pottarna skall sitta :D


Logga in för att visa de filer som bifogats till detta inlägg.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 21.42 2018-04-09 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 18.59 2013-11-16
Inlägg: 1091
Ort: Stockholm
Man brukar väl säga när det gäller bredden på ledarna 1A./mm. Vilket jag faktiskt tycker verkar vara i lite minsta laget! Med ett uttag på 3A. kommer du troligen få lite spänningsfall i ledarna. Sen beror ju tjockleken på kopparen är det 70µm eller 100/160 µm? Men du kan ju lägga lite kopplingstråd parallellt i värsta fall.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 22.17 2018-04-09 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21.41 2012-12-13
Inlägg: 10761
Ort: Göteborg
opampen skrev:
Man brukar väl säga när det gäller bredden på ledarna 1A./mm. Vilket jag faktiskt tycker verkar vara i lite minsta laget!

Mycket lärorikt och intressant, tack!
Citera:
Med ett uttag på 3A. kommer du troligen få lite spänningsfall i ledarna. Sen beror ju tjockleken på kopparen är det 70µm eller 100/160 µm? Men du kan ju lägga lite kopplingstråd parallellt i värsta fall.

Jag tror mina kort är standardiserade så mycket det går så om 70um är standard så är det nog det dvs enligt dina beräkningar så tycks jag bara klara 1,3A ty bredden på mina starkströmsledningsbanor verkar var 1,3mm (eller 500mil, troligtvis).

Kanske jag borde förstärka ledningsbanorna, eller vad säger du?

Jag börjar bli expert på att förstärka ledningsbanor (i KTA-projektet, dvs min diskreta effekt-OP, så har det tom visat sig nödvändigt för annars ger hög belastning en distad utsignal).

MVH/Roger


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 11.29 2018-04-11 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 18.59 2013-11-16
Inlägg: 1091
Ort: Stockholm
Tycker det skulle vara bra att du förstärker ledningsbanorna!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 16.11 2018-04-11 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21.41 2012-12-13
Inlägg: 10761
Ort: Göteborg
Jag tycker dom ser ganska breda ut, det finns inga vior och jag känner inte för att förstärka för jag måste då göra det på två kort.

En massa jobb alltså samtidigt som det är tveksamt om dom brinner av vid 3A.

Fast om vi räknar lite på det så har vi 3A/[100um*1,3mm]=23A/mm^2 där man i transformatorkretsar ofta designar för 3A/mm^2 (jag har viss erfarenhet av detta) vilket alltså är närmare en tiondel så lite!

Kan man på nåt sätt räkna ut hur varmt det blir?

Resistansen blir i alla fall

R=\rho\frac{L}{A}=[1,67E-8]\frac{1dm}{[0,13E-6]m^2}=13mOhm/dm

3A genom 13mOhm ger c.a 130mW, så det är inte effekten som bränner av ledaren.

Hur räknar man då?

För varmt blir det ju, det kan man ana av den höga strömtätheten!

MVH/Roger
PS
Jag tycker att 23A/mm^2 låter extremt mycket så jag blir nog tvungen att gå på opampens tacksamma råd. På en höft skulle man kunna få ner det till 3A/mm^2 genom tio gånger större area dvs tre gånger större bredd och då hamnar vi på runt 4mm vilket är nära de 1A/mm som opampen först föreslog.

Fast jag vet också från min kära transformatortillverkare (Toroid International aka Noratel) att i kortare tampar kan man köra högre strömtäthet, vill minnas att han nämnde 9A/mm^2 som nåt slags maxima.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 19.57 2018-04-11 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 18.59 2013-11-16
Inlägg: 1091
Ort: Stockholm
Ja, det är riktigt om det är kortare längd på tråden så kan man överskrida. Men du får pröva och se!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 19.54 2018-11-18 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21.41 2012-12-13
Inlägg: 10761
Ort: Göteborg
Jag har rent experimentellt kommit på att min KSU behöver ett par stabiliserande kondensatorer också, jag har nu ritat in dom i Eagle-schemat (Cx1 och Cx2) och i ping-schemat.

MVH/Roger
PS
Nyligen gjorda tester ger att jag får ut 88mA med 6R8 som strömavkänningsmotstånd (R12-13) så den biten är okej MEN när jag kopplar 2X0R1 över 6R8 så får jag inte dom förväntade 3A (0,6Vbe/0,2Ohm=3A) utan vid 0,1 Ohms belastning får jag 0,18V ut dvs 1,8A samtidigt sjunker 9V-batterispänningen till närmare 4V (2A är tufft för 6LR61) men iom att KSU egentligen bara skall tappa max 2V (Darlington plus den strömavkännande Vbe dvs 3Vbe=2V c.a) så försvinner 2V nånstans som jag inte begriper, det är sedan lite småintressant att om jag istället belastar med 2 Ohm så blir maxström bara typ 1,2A och belastar jag med 8 Ohm så blir maxström bara 0,5A.

Tittar man på detta och inser att det alltid måste finnas minst 2V över "kortet" samtidigt som batterispänningen in till kortet uppenbarligen är MINST 4V vid tuff belastning av 9V-batteri (dvs det finns maximalt 2V regleringsmarginal) då är det skumt varför 2 Ohm last ger en lägre ström än 0,1R last eftersom 1,2A<1,8A och därmed är batterispänningen in till kortet >4V, 2*1,2A är sedan 2,4V och plus närmare 2V som kortet behöver så är återigen inkommande batterispänningsbehov c.a 4V.

Tittar vi slutligen på 8 Ohm belstnining så får jag alltså inte ut mer än 0,5A dvs 4V, nu är 0,5A < 1,8A så batterispänningen är garanterat större än 4V fast här ser man att det faktiskt blir såhär för batterispänningen vid en halv Ampere är förmodligen inte mycket mer än 6V och då har kortet 2V att reglera med utöver det som det ger ut dvs 4V så jag tycker nog ändå att det stämmer.

Men för skoj skull kan vi skatta den inre resistansen hos systemet (och då speciellt 9V-batteriet):
1) 0,1 Ohm ger 0,18V ut och 4V in=>spänningsändringen=9-4=5V=>inre resistansen=5/1,8=2,8 Ohm
2) 2 Ohm ger 1,2A och 2,4V ut, 2,8 Ohm*1,2A=>9-3,3~6V
3) 8 Ohm ger 0,5A och 4V ut, 2,8 Ohm*0,5A=>9-1,4~8V

Tittar man på ovan så ser man att att om man subtraherar utspänningen från den uppskattade batterispänningen så blir den hela tiden runt 4V (8-4, 6-2, 4-0,2) dvs mitt kort tycks behöva 4V för att kunna reglera.

Rätt konstigt det här för elektriskt sätt skall kortet inte behöva mer än 2V för att kunna reglera.

Man kan ju i alla fall inte anklaga KSU för att vara en Low Dropout :D

MVH/Roger
PS
BY2000 är inte inkopplade, KSU försörjs av antingen batteri enligt ovan eller stabiliserad matning från AC.


Logga in för att visa de filer som bifogats till detta inlägg.


Senast redigerad av rogerk8 20.13 2018-11-18, redigerad totalt 3 gånger.

Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 20.04 2018-11-18 
Tidigare soundbrigade
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21.44 2006-08-23
Inlägg: 20770
Ort: Vänersborg
Bara en allmän och inte på något sätt menande fråga. Jag måste ta fram ett enkelt +/- 15V-aggregat till mina syntmoduler men, även om jag inte tror något brinner upp om endera spänningshalvan faller ifrån, hade det varit käckt om man stängt ner båda matningarna om den ena fallerar. Hur du funderat någonting på sådant?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 00.00 2018-11-22 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21.41 2012-12-13
Inlägg: 10761
Ort: Göteborg
Nej, det har jag tyvärr inte.

Idag kom jag dock på ett problem med min KSU, om Ni kikar noga på schemat ser Ni att utströmmen är beroende av Rcb som jag lite slarvigt satt till 1k.

Eftersom hfe för BDX33/34 är knappt 1000 så betyder det att om man önskar leverera 3A som är mitt mål, då krävs 3mA som basström via just Rcb (R5/R6) och om Rcb är 1k i det här fallet så tappas 3V utöver dom 3Vbe som strömavkänningstrissan plus Darlington effekttrissan maximalt behöver.

Nu har jag börjat med att köra KSU via 9V-batteri och det ger inga större effektförluster men tanken är 18VDC som maximal inspänning, då får man att effektutvecklingen i Rcb kan bli ungefär 18^2/R dvs 3W/100R och för att tappa så lite spänning som möjligt utöver dom minimala 2V (om man ser till maximal belastning av strömavkänningsmotståndet + Darlington) så rekommenderar jag 220R/2W, totalt tapp blir då ungefär 2,7V@3A.

MVH/Roger


Logga in för att visa de filer som bifogats till detta inlägg.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 16.38 2018-11-22 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21.41 2012-12-13
Inlägg: 10761
Ort: Göteborg
Här är annars en moddad version som jag experimentellt visat är stabil.

R9 och R10 är alltså en stereo-potentiometer (Lin).

R5/R6 (Rcb) är i dag på 1k men jag skulle vilja sänka dom till 220R/2W (2W pga matning från nät är 18V) samtidigt som jag faktiskt inte riktigt förstår den här enkla kretsen.

Vad som är skumt är att visst man kan förstå att utspänningen är minst 1Vbe ty Vbe-multiplikatorn Q2/Q4 kan inte komma längre "ner" MEN samtidigt händer nåt oförklarligt, Vbe-multiplikatorns kollektor intar 3Vbe för annars kan ingen ström flyta genom de båda Darlington, men hur tusan funkar det? :humm:

Jag har bara börjat förstå den här enkla kretsen men fullt ut förstår jag den inte alls så hjälp mig gärna :)

MVH/Roger
PS
Inför jag 220 Ohm som Rcb så tappar jag visserligen bara runt 220*3mA~0,6V som mest MEN säg att potten står i minläge och jag försörjer med 9V-batteri då blöder det runt 9/220=40mA och det är inte acceptabelt. Med andra ord skulle jag satsat på en Tripplington (som jag kallar dom) dvs ytterligare en trissa i serie (som dessutom kan vara småsignal). Just nu drar hela KTT +/-50mA vid +/-9V och att öka på denna strömförbrukning till runt 100mA känns inte så bra mest för att batteridrifttiden inte lär bli så mycket mer än fem timmar.

Förresten är det inte BD139/140 jag använder utan BDX33/BDX34, dessa fanns inte i Eagle-biblioteket men deras footprint går att emulera om man man vrider dom 180 grader innan man stoppar i dom i BD139/140-caddningen.


Logga in för att visa de filer som bifogats till detta inlägg.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd  [ 159 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 7, 8, 9, 10, 11  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
    Electrokit
Drivs av phpBB® Forum Software © phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010