Mäta G-kraft

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
SweLogan
Inlägg: 550
Blev medlem: 29 januari 2006, 23:36:15
Ort: Jönköping

Mäta G-kraft

Inlägg av SweLogan »

Jag är lite intresserad av att mäta g kraftern i bilen när man kör.
Vilka senssorer kan man använda för detta?

Skulle denna funka?
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Inlägg: 4829
Blev medlem: 4 april 2005, 16:18:59
Skype: bengt-re
Ort: Söder om söder
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Memsic 2125 är en bra krets för detta. Finns andra också, men den är rätt bra


"
The Memsic 2125 is a low cost, dual-axis thermal accelerometer capable of measuring dynamic acceleration (vibration) and static acceleration (gravity) with a range of ±2 g. For integration into existing applications, the Memsic 2125 is electrically compatible with other popular accelerometers.

Some of the Memsic 2125's features:

Measure 0 to ±2 g on either axis; less than 1 mg resolution
Fully temperature compensated over 0° to 70° C range
Simple, pulse output of g-force for X and Y axis
Analog output of temperature (TOut pin)
Low current operation: less than 4 mA at 5 vdc "
farskost
Inlägg: 454
Blev medlem: 17 april 2006, 19:55:21
Ort: Mölndal

Inlägg av farskost »

Freescale har ett ganska brett sortimet an sådana sensorer, och ett par ganska trevliga pdf filer om hur man kan använda dom..

http://www.freescale.com/webapp/sps/sit ... 0112691118
Användarvisningsbild
$tiff
Inlägg: 4941
Blev medlem: 31 maj 2003, 19:47:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

På tal om accelerometrar, är det någon som har fått igång en MMA7260Q?

De verkar väldigt trevliga, tyvärr kan jag inte bekräfta det själv trots att jag har två själv :eh:
SweLogan
Inlägg: 550
Blev medlem: 29 januari 2006, 23:36:15
Ort: Jönköping

Inlägg av SweLogan »

Men räcker 2g för detta? Iof så är min bil inte så stark 102hp :lol:
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 31441
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

är du säker på att det är hp? ;)

En horsepower = 745.699872 Watt
En hästkraft = 735,49875 Watt
Detta betyder att 1hp=1,01387hk. ;)
Användarvisningsbild
babbage
Inlägg: 655
Blev medlem: 10 november 2004, 11:33:17
Ort: N-tälje

Inlägg av babbage »

Lite överslagsräkning:
Vid likformig acceleration, t=V/a
100km/h ~ 30 m/s
g ~ 10 m/s^2; a=2g

t=30/20 s = 1,5s från 0 till 100 km/h

Nu är visserligen inte en bils acceleration (eller retardation) likformig, men nog borde det räcka med att kunna mäta 2g för en bil med 102 hästkrafter.
SweLogan
Inlägg: 550
Blev medlem: 29 januari 2006, 23:36:15
Ort: Jönköping

Inlägg av SweLogan »

Enligt Peugeot Sport Club så ska min bil göra 0-100 på 8,6sek
Användarvisningsbild
oJsan
EF Sponsor
Inlägg: 1541
Blev medlem: 11 november 2005, 21:36:51
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av oJsan »

Med en riktigt bra accelerometer så kan du i teorin integrera mätsignalen en gång och få hastigheten. Integrerar du ytterligare en gång får du tillryggalagd sträcka. :D Men det förutsätter att du har mycket korrekta mätvärden... :(
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Inlägg: 4829
Blev medlem: 4 april 2005, 16:18:59
Skype: bengt-re
Ort: Söder om söder
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

I princip kan inte en bil accelerera med mer än 1g då detta innebär att friktionskofficienten mellan asfalten och gummit måste vara 1 och all vikt på drivande hjul. Oki, oki - det går att komma runt detta på specialpreppade banor med specialdäck, men på en vanlig väg är 3 sekunder det snabbaste du kan avverka 0-100 på oavsätt hur mycket effekt du har.
Användarvisningsbild
baron3d
EF Sponsor
Inlägg: 1353
Blev medlem: 1 oktober 2005, 23:58:43
Ort: Torestorp

Inlägg av baron3d »

Vid en downforce på 0. Har man en downforce på 5000N så kan man accsa fortare :D
Användarvisningsbild
babbage
Inlägg: 655
Blev medlem: 10 november 2004, 11:33:17
Ort: N-tälje

Inlägg av babbage »

Det här med friktion är knepigt. Jag har sett uppgifter att friktionskoefficienten på vanlig torr väg kan vara i storleksordningen 1 till 1,3. Om vägen bara är lite fuktig kan det sjunka till omkring 0,7 till nästan ingenting (typ 0,01) på glansis.

Friktionen beror på så många olika parametrar:
Ytornas jämnhet
Ytornas hårdhet
Vätskor/partiklar som kan komma in mellan ytorna och "smörja"
Ytornas material och kemiska bindningar mellan dessa
+ säkert många fler faktorer

Förutom downforce kan man ju tänka sig att en bakhjulsdriven bil får lite extra "tyngd" på bakhjulen på grund av ett vridande moment som vill lyfta framhjulen. Fast för en framhjulsdriven Peugeot blir det väl då tvärtom.

Edit: Downforce har man ju ingen nytta av i början när hastigheten är noll. Den ökar ju den möjliga kurvhastigheten och förkortar bromssträckan. Hur det är med accelerationen vet jag inte, downforce får man på bekostnad av ökat luftmotstånd så det kanske är ett nollsummespel. Fast jag vet inte och det känns inte självklart hur det ligger till för mig. En bra aerodynamik är ju alltid bättre än en dålig. Men kanske viktigare om man ska acca upp till kanske 200km/h, men det är ju ointressant eftersom det är olagligt på vanlig väg.

Edit2: Det finns gott om motorcyklar där det redovisas 0-100 tider under tre sekunder t.ex. CBR1000RR och R1100W
SweLogan
Inlägg: 550
Blev medlem: 29 januari 2006, 23:36:15
Ort: Jönköping

Inlägg av SweLogan »

Meningen är att mätaren ska mäta när bilen börjar saktan ner så ska en lampa tändas, som en shiftlight.
Användarvisningsbild
babbage
Inlägg: 655
Blev medlem: 10 november 2004, 11:33:17
Ort: N-tälje

Inlägg av babbage »

Så du vill få en indikation på när du har passerat varvtalet för maximala vridmomentet genom att accelerationen avtar?

Är det inte i sådana fall enklare att koppla det direkt till varvtalet så att inte lampan tänds när man släpper gasen, bromsar, kommer i en nedförsbacke efter ett krön mm när man inte vill växla?
SweLogan
Inlägg: 550
Blev medlem: 29 januari 2006, 23:36:15
Ort: Jönköping

Inlägg av SweLogan »

Precis!
Jag har även tänkt på det med. Varvräknaren på en bil? Bara det att jag har inte lyckats med just den biten än...

För den iden borde la funka, om g-mätaren märker att g sjunker men varvräknaren fortfarande stiger, då ska den blinka.
Skriv svar