Mäta G-kraft
Mäta G-kraft
Jag är lite intresserad av att mäta g kraftern i bilen när man kör.
Vilka senssorer kan man använda för detta?
Skulle denna funka?
Vilka senssorer kan man använda för detta?
Skulle denna funka?
- bengt-re
- EF Sponsor
- Kontakt:
Memsic 2125 är en bra krets för detta. Finns andra också, men den är rätt bra
"
The Memsic 2125 is a low cost, dual-axis thermal accelerometer capable of measuring dynamic acceleration (vibration) and static acceleration (gravity) with a range of ±2 g. For integration into existing applications, the Memsic 2125 is electrically compatible with other popular accelerometers.
Some of the Memsic 2125's features:
Measure 0 to ±2 g on either axis; less than 1 mg resolution
Fully temperature compensated over 0° to 70° C range
Simple, pulse output of g-force for X and Y axis
Analog output of temperature (TOut pin)
Low current operation: less than 4 mA at 5 vdc "
"
The Memsic 2125 is a low cost, dual-axis thermal accelerometer capable of measuring dynamic acceleration (vibration) and static acceleration (gravity) with a range of ±2 g. For integration into existing applications, the Memsic 2125 is electrically compatible with other popular accelerometers.
Some of the Memsic 2125's features:
Measure 0 to ±2 g on either axis; less than 1 mg resolution
Fully temperature compensated over 0° to 70° C range
Simple, pulse output of g-force for X and Y axis
Analog output of temperature (TOut pin)
Low current operation: less than 4 mA at 5 vdc "
Freescale har ett ganska brett sortimet an sådana sensorer, och ett par ganska trevliga pdf filer om hur man kan använda dom..
http://www.freescale.com/webapp/sps/sit ... 0112691118
http://www.freescale.com/webapp/sps/sit ... 0112691118
- bengt-re
- EF Sponsor
- Kontakt:
I princip kan inte en bil accelerera med mer än 1g då detta innebär att friktionskofficienten mellan asfalten och gummit måste vara 1 och all vikt på drivande hjul. Oki, oki - det går att komma runt detta på specialpreppade banor med specialdäck, men på en vanlig väg är 3 sekunder det snabbaste du kan avverka 0-100 på oavsätt hur mycket effekt du har.
Det här med friktion är knepigt. Jag har sett uppgifter att friktionskoefficienten på vanlig torr väg kan vara i storleksordningen 1 till 1,3. Om vägen bara är lite fuktig kan det sjunka till omkring 0,7 till nästan ingenting (typ 0,01) på glansis.
Friktionen beror på så många olika parametrar:
Ytornas jämnhet
Ytornas hårdhet
Vätskor/partiklar som kan komma in mellan ytorna och "smörja"
Ytornas material och kemiska bindningar mellan dessa
+ säkert många fler faktorer
Förutom downforce kan man ju tänka sig att en bakhjulsdriven bil får lite extra "tyngd" på bakhjulen på grund av ett vridande moment som vill lyfta framhjulen. Fast för en framhjulsdriven Peugeot blir det väl då tvärtom.
Edit: Downforce har man ju ingen nytta av i början när hastigheten är noll. Den ökar ju den möjliga kurvhastigheten och förkortar bromssträckan. Hur det är med accelerationen vet jag inte, downforce får man på bekostnad av ökat luftmotstånd så det kanske är ett nollsummespel. Fast jag vet inte och det känns inte självklart hur det ligger till för mig. En bra aerodynamik är ju alltid bättre än en dålig. Men kanske viktigare om man ska acca upp till kanske 200km/h, men det är ju ointressant eftersom det är olagligt på vanlig väg.
Edit2: Det finns gott om motorcyklar där det redovisas 0-100 tider under tre sekunder t.ex. CBR1000RR och R1100W
Friktionen beror på så många olika parametrar:
Ytornas jämnhet
Ytornas hårdhet
Vätskor/partiklar som kan komma in mellan ytorna och "smörja"
Ytornas material och kemiska bindningar mellan dessa
+ säkert många fler faktorer
Förutom downforce kan man ju tänka sig att en bakhjulsdriven bil får lite extra "tyngd" på bakhjulen på grund av ett vridande moment som vill lyfta framhjulen. Fast för en framhjulsdriven Peugeot blir det väl då tvärtom.
Edit: Downforce har man ju ingen nytta av i början när hastigheten är noll. Den ökar ju den möjliga kurvhastigheten och förkortar bromssträckan. Hur det är med accelerationen vet jag inte, downforce får man på bekostnad av ökat luftmotstånd så det kanske är ett nollsummespel. Fast jag vet inte och det känns inte självklart hur det ligger till för mig. En bra aerodynamik är ju alltid bättre än en dålig. Men kanske viktigare om man ska acca upp till kanske 200km/h, men det är ju ointressant eftersom det är olagligt på vanlig väg.
Edit2: Det finns gott om motorcyklar där det redovisas 0-100 tider under tre sekunder t.ex. CBR1000RR och R1100W
Så du vill få en indikation på när du har passerat varvtalet för maximala vridmomentet genom att accelerationen avtar?
Är det inte i sådana fall enklare att koppla det direkt till varvtalet så att inte lampan tänds när man släpper gasen, bromsar, kommer i en nedförsbacke efter ett krön mm när man inte vill växla?
Är det inte i sådana fall enklare att koppla det direkt till varvtalet så att inte lampan tänds när man släpper gasen, bromsar, kommer i en nedförsbacke efter ett krön mm när man inte vill växla?
Precis!
Jag har även tänkt på det med. Varvräknaren på en bil? Bara det att jag har inte lyckats med just den biten än...
För den iden borde la funka, om g-mätaren märker att g sjunker men varvräknaren fortfarande stiger, då ska den blinka.
Jag har även tänkt på det med. Varvräknaren på en bil? Bara det att jag har inte lyckats med just den biten än...
För den iden borde la funka, om g-mätaren märker att g sjunker men varvräknaren fortfarande stiger, då ska den blinka.