Hjälp med laser

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
Användarvisningsbild
RD
Kontakt:

Hjälp med laser

Inlägg av RD »

Har dödat en usel avståndsmätare som förmodligen följt med som en premie till nåt nån gång.
I den sitter en laser för att sikta med och sen mäts avståndet med ultraljud.
Men strunt samma i den för det är lasern jag vill åt.
Någon som med hjälp av bilderna kan tala om för mig vad det är för laser? Behöver den nån drivkrets för att funka?
Har mätt spänningen över lasern och den är ca 3V.
Tacksam för svar. Här kommer bilderna

Bild

Bild

Bild

Bild
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Har en exakt likadan men jag skulle nog inte vilja påstå att den är usel. Möjligen lite petig med att man riktar den så bra som möjligt på långa avstånd. Tog 2 försök innan den mätte upp avståndet till min granne, och den är även lite petig om det är störande ljud vid långa avstånd. Men den mätte upp 17.62m, vilket också stämmer. Tänk dock på att när batteriet så smått börjar gå ner så fungerar den inte heller så bra. Skall köpa nytt till min.

Sådana här lasrar brukar ha en drivenhet integrerad på själva laser enheten, men jag kan dock inte se om så är fallet på dessa bilder och jag orkar inte öppna upp den jag har. Men i så fall så sitter det någon trissa, oftast 2, och något motstånd på dess kretskort och ibland även en liten SMD vridpot. Om det inte finns någonting sådant alls så kan det ev hända att detta sitter på huvudkretskortet eller att det kanske helt enkelt inte syns.
Användarvisningsbild
RD
Kontakt:

Inlägg av RD »

Där ser man. Tur att den funkar för nån för min har aldrig visat samma värden 2 ggr i rad. Kan skilja flera meter mellan 2 mätningar plus att det måste vara knäpptyst.
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Usel premie tycker jag :) Min mäter lika exakt som tumstock/måttband det enda problemet har Henry påpekat.
Skriv svar