Jag mätte först och fick knepiga mätvärden över "Vbe-trissorna" (T3&Q4), de är ju spärrade med 10k från bas till emitter/gnd och det finns ingensomhelst väg som basström kan nå basarna, de vägarna är effektivt avskurna, de borde med andra ord vara fullständigt spärrade.
Men när jag mäter med min diodtestare över kollektor-emitter så får jag 1V framspänningsfall (mäter då med korrekt polaritet).
Jag fattar som vanligt ingenting men beslutar mig för att klippa kollektorbenen så att Vbe-trissorna inte är med i leken.
DÅ funkar det!
På nåt extremt mystiskt sätt så läcker Vbe-trissorna från kollektor till emitter trots att dom borde vara fullt spärrade.
På slutet gjorde jag sedan två ytterligare tester, jag kortslöt 10k:orna för att försöka spärra Vbe-trissorna ännu mer men vad hände tror Ni?
Jo nåt helt sanslöst, utspänningen blev ÄNNU mindre

Hur fasen kan en trissa vars bas och emitter är kortslutna leda nåt via kollektorn överhuvudtaget?
Jag fattar ingenting

Klipper jag sedan 10k:orna så blir det lika illa som innan.
Nu har jag byggt ett par transistorsocklar av hylslist jag köpt av Swech och när jag rycker dom trissorna så fungerar det alltså.
Ni kanske tror att detta är ett stort problem?
Egentligen är det emellertid inte det för jag har klurat på att skippa strömskydd i detta fallet för problemet är att strömmen inte är DC, strömmen är trappstegsformad samtidigt som min primitiva variant av strömgräns reagerar på toppvärde och jag planerar testa vid minst 5A samtidigt som säkringarna kan få vara på 3A, är min tanke (det är dock lite surt att inte ha en "automatsäkring" för 0,1A ut dvs nåt lågt som man kan leka med)
En toppvärdesavkännande strömgräns är således inte att önska, tänkte ett tag slöa/integrera ner den med en kondensator över strömavkänningstrissans bas-emitter (matad med 10k) men nu ser det ut som om jag kan glömma det.
Glassäkring på 3A verkar bli melodin, jag är dock lite glad i alla fall att jag nu har lite småkoll på felet MEN det är surt att inte riktigt förstå varför.
MVH/Roger
PS
Vänder och vrider man på PCB och riktigt synar signalvägarna så stämmer dom med schemat, det finna alltså ingen typ av läckage som kan förklara ovanstående fenomen.