inkörning av högtalare???

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
chille
Kontakt:

Inlägg av chille »

Bara så ni vet så är PinkNoise mer skadligt än vad det gör nytta. Så ta det lungt 8)
Johan.o
EF Sponsor

Inlägg av Johan.o »

Men på tal om moderna förbränningsmotorer som kom upp i första inlägget i tråden. Varför ska de inte köras in?
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Det behövs helt enkelt inte. Moderna motorer är redan gjorda med sådan hög noggrannhet så att det i princip inte finns några ojämnheter som behöver slitas till.

Men det står ibland ändå i instruktionsboken att inte dra på för fullt dom första x milen.
Senast redigerad av Henry 19 juni 2006, 17:37:36, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Adis
Kontakt:

Inlägg av Adis »

$tiff skrev:Jag jorde en egen för subben.
Subben är den man märker mest skillnad på tycker jag! Minns när vi köpte subben och drog igång en DTS låt, låt så stel från den men nu är det hur mjukt som hlest. Om någon vill ha låten så säg till. Som en vanlig låt men bara i DTS, så man måste ha DTS dekoder för att höra annars är det bara krassel ljud :D

JimmyAndersson. Så sant så! Fan vad illamående jag vart efter dom där få sekunderna...
Användarvisningsbild
Greensilver
Kontakt:

Inlägg av Greensilver »

Angående nya förbränningsmotorer:
Mig veterligen behövs de inte köras in eftersom detta sker i fabriken i samband med funktionstest innan de monteras i bilen. Men står det inte fortfarande i instruktionsböckerna att man skall undvika att segdra dom de första x antal milen? Någon som just köpt bil som kan bekräfta detta?

Angående högtalare:
Har jobbat som bilstereosäljare (inte för att det skulle vara särskilt meriterande men ändå) och där brukade vår "guru" som verkade väldigt kunnig spela in (bas)högtalarna nattetid med någon form av apparat som gav ut en växelspänning under hörbar frekvens vilket fick konen att svinga kraftigt fram och tillbaka. Detta skulle då mjuka upp upphängningen. Jag tror på detta. När man monterade basarna var de märkbart styvare. En bas som gått i demostället länge kunde vara riktigt slapp. Någon egentlig jämförelse mellan samma element före och efter har jag dock aldrig gjort.
Han som då var våran "guru" var nog ändå ganska kunnig då han byggde egna förstärkare och även renoverade högtalare åt folk på hobbynivå. Förstärkarna han byggde var vad jag förstår både entusiastbyggen med rör och modernare. Tror han var med i någon klubb eller liknande som pysslade med detta.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

"Bara så ni vet så är PinkNoise mer skadligt än vad det gör nytta. Så ta det lungt"

chille: Helt riktigt. Det är inget som man bör använda på samma sätt som övriga "högtalar-gympa-frekvenser". :) Bra att du skrev det.
Användarvisningsbild
chille
Kontakt:

Inlägg av chille »

Det där med vilka ljud en högtalare ska/kan spela är ju rena magin.

För att röra till det lite kan jag säga:

1) Att dela en 18" bas vid 160Hz kan vara döden för den, medans att dela vid 130Hz förlänger livet från en månad till tio år.

2) Tro det eller ej, men en limiter kan i vissa fall vara mer skadligt än vad den gör nytta.

... kort sagt, jag håller mig borta från högtalare och dess magiska andar 8)
Användarvisningsbild
13th.Marine
EF Sponsor

Inlägg av 13th.Marine »

Okej, detta kallar jag fort!
Beställde nya element från ljudia igår 10.24, 13.26 idag får jag ett sms "Ditt paket från Ljudia kan nu hämtas på Entré" (Mitt utlämningsställe).

Det kallar jag snabba 3-5dagar :D
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Chille: Nr 2 har jag missat. Menar du att en limiter kan vara skadlig för högtalarna? Hur?

Funderar på om det kan ha något att göra med att frekvensernas nollgenomgång kan flyttas uppåt och i vissa fall ligga på någon volt i stället för noll volt. Har sett det när jag komprimerat reverb-returer alldeles för mycket. :) Hoppas inte min beskrivning lät alldeles för rörigt.
Användarvisningsbild
chille
Kontakt:

Inlägg av chille »

Komprimerat ljud är ju mer skadligt. Och om man driver en limiter hårt blir den ju en kompressor :)

Fast kör man som man ska göra är det ju såklart inte skadligt. Men det dröjer ju inte länge innan det kommer något mongo till DJ som tror han är ljudtekniker och spelar +10dB ut ur mixern för att det ska bli högre.
Användarvisningsbild
Zyxel615
EF Sponsor

Inlägg av Zyxel615 »

Jag trodde en hårt driven kompressor blev en limiter :?: :humm:
Användarvisningsbild
13th.Marine
EF Sponsor

Inlägg av 13th.Marine »

Hmmm, Har nu monterat den ena högtalaren och spelat en stund. Märker redan nu skillnad... Aja, en veckas spelande till så =)
ncc1701d
Kontakt:

ojoj där ser man.. HAHAHA

Inlägg av ncc1701d »

jag fick visst igång en diskussion ;)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Zyxel615: Jepp, en kompressor med en ratio över 1:10 blir i princip en limiter. Chille råkade skriva tvärt om. Olika kompressorer är förresten olika bra på att agera limiter.

Chille: Usch ja, det finns de DJ's som pillar alldeles för mycket på EQ och kompressor. Skivorna är ju liksom redan färdigmastrade... :)

13th.Marine: Kul att då redan fått högtalarna. Angående ditt senaste inlägg: Hur länge hade du spelat innan du jämförde?
"Aja, en veckas spelande till så"
En hel vecka? :D

Lite off-topic: Jag behöver tips på någon bra mjukvaru-limiter och lågpass-filter i t.ex VST eller Direct-X-format.
Användarvisningsbild
13th.Marine
EF Sponsor

Inlägg av 13th.Marine »

Jo, sånt gör att man handlar på såna ställen fler gånger =)
Nja, nån timme bara, fast har ändå fått mer "botten" i högtalaren.
Nja vecka och vecka, menar mer att man använder den under en veckas tid och sen kopplar jag in den andra.
Skriv svar