Ordna med batterialddning i båt...
Ordna med batterialddning i båt...
Några av er har säkert sett min tråd om kyl i båt. Nu är det så att man behöver ström för att driva kylen...
så här ser det ut idag: ett motorbatteri och ett förbrukningsbatteri, båda laddas av motorn. jag vill till detta koppla en laddare så jag kan ladda då jag ligger i hamn. hur? bara koppla in en batterialddare? Kommer den att orka ladda både batteri och ha viss förbrukning sammtidigt? Bör jag ladda motorbatteriet oxå eller räcker motorns laddning?
Funderar på att ha ett extra förbrukningsbatteri men det ska ju inte vara några problem.
så här ser det ut idag: ett motorbatteri och ett förbrukningsbatteri, båda laddas av motorn. jag vill till detta koppla en laddare så jag kan ladda då jag ligger i hamn. hur? bara koppla in en batterialddare? Kommer den att orka ladda både batteri och ha viss förbrukning sammtidigt? Bör jag ladda motorbatteriet oxå eller räcker motorns laddning?
Funderar på att ha ett extra förbrukningsbatteri men det ska ju inte vara några problem.
-
- Inlägg: 700
- Blev medlem: 23 augusti 2003, 20:42:38
Om du har en laddare som ger Ca 40-50 Amp så kan du ladda alla batterierna samtidigt och ändå ansluta belastningar.
En vanlig laddare på ca 4-5 Amp Klarar inte av att ladda tre batterier. (klarar knapt av att ladda ett).
Dina batterier måste ha ett Ampertimme tal på högre 50*3=150 Ah samanlagt. (Rätt vanligt om man använder batterier i storlek med bilbatterier)
Då det utvecklas med Vätgas än med en liten laddare så är det viktigt att få bort vätgasen från båten (annars kan det bli en liten
smäll)
En vanlig laddare på ca 4-5 Amp Klarar inte av att ladda tre batterier. (klarar knapt av att ladda ett).
Dina batterier måste ha ett Ampertimme tal på högre 50*3=150 Ah samanlagt. (Rätt vanligt om man använder batterier i storlek med bilbatterier)
Då det utvecklas med Vätgas än med en liten laddare så är det viktigt att få bort vätgasen från båten (annars kan det bli en liten

Om du inte drar något från motorbatteriet ska det inte behöva laddas heller. Motorn håller det laddat under drift. Hur mycket laddaren klarar beror på vad den är avsedd för. Ett alternativ skulle kunna vara att ha en batteriladdare och en 230ac- 12Vcd omvandlare som driver dina laster i hamn. Så stör du inte laddningen med lasterna. Men kolla vad det står på laddaren. Kan säga att i husvagnen använder jag en gammal laddare utan batteri till 12V lasterna. Men kan även köra på bilens batteri om det inte finns 230 tillgängligt.
Om man antar att du inte konstant tar ut den ström du beräknat så skulle en laddare på 4 amp. räcka.
Även om du skulle ha en 30 amp. laddare skulle den inte ladda med hela effekten av den annledningen att den laddar med konstant spänning.
Batteriet mår bättre av en lägre laddström om du använder ett "fritidsbatteri" för det är inte konstruerat för att snabbladdas.
En snabbladdare jobbar oftast med en något högre spänning för att kunna fylla batteriet snabbare, mer vätgas bildas.
Starbatteriet borde normalt inte laddas när du ligger still för det är avskilt från övriga förbrukare, men om du startar ofta och kör korta sträckor skulle jag välja att kunna använda det andra batterit för start.
En voltmätare som övervakning är nog inte fel.
Även om du skulle ha en 30 amp. laddare skulle den inte ladda med hela effekten av den annledningen att den laddar med konstant spänning.
Batteriet mår bättre av en lägre laddström om du använder ett "fritidsbatteri" för det är inte konstruerat för att snabbladdas.
En snabbladdare jobbar oftast med en något högre spänning för att kunna fylla batteriet snabbare, mer vätgas bildas.
Starbatteriet borde normalt inte laddas när du ligger still för det är avskilt från övriga förbrukare, men om du startar ofta och kör korta sträckor skulle jag välja att kunna använda det andra batterit för start.
En voltmätare som övervakning är nog inte fel.