Platis skrev:Är det samma typ av buss/bakplan i hela pdp-8 familjen? Samma storlekar på korten också?
Nej det är inte samma.
PDP-8 (kallas straight-8) 1965 var byggd av transistor-diod kort. Virat bakplan.
PDP-8/S är en seriell implementation, långsam sålde inte mycket byggd med transistorer/dioder och virat bakplan.
PDP-8/I/L/PDP-12 byggd med TTL logik virat bakplan.
PDP-8E/M/F är byggd med TTL logik, rakt bakplan sk. Omnibus, quad bredd.
PDP-8/A i olika varianter. Samma bakplan Omnibus men bredare kort passar, hex-wide för att lådan har plats för dem. Kärnminneskorten har speciella platser och en femte rad finns i bakplanet för strömförsörjning.
De första tre generationerna var byggda på single/dubble flipchip:ar Man satte flera jämte varandra i det virade bakplanet. Du får klicka runt lite i min andra 8L tråd:
http://www.elektronikforumet.com/forum/ ... hp?t=46611
Nästan alla kort från PDP-8E/M/F passar i PDP-8A. Tvärtom är svårare eftersom korten inte får plats rent fysiskt. Dessutom så har CPU/option 1&2 speciella kopplingar mellan sig i bakplanet så de måste sitta på bestämda platser. RL8A diskkontrollern som är hexwide går att köra i en 8E men man måste sätta den i ett förlängningskort så det hamnar utanför lådan (det får inte plats på bredden).
Läs mer här:
https://en.wikipedia.org/wiki/PDP-8
Platis skrev:Hur är minnesdensiteten kärnminne kontra halvledarminne på PDP-8 om det nu är liknande storlekar på korten? Tidigt 70-tal måste varit övergången mellan dessa olika minnestekniker tänker jag!

Intel 2102 kom, 1972, någonstans där började minnestekniken gå från kärnminne till SRAM och framförallt DRAM. Ungefär då kostade en bit minne $0,1 oavsett teknologi. Men redan i mitten på 1970-talet hade halvledartekniken tagit över helt. På ett quad kort som jag postat bild på tidigare fick man plats med 4K 12-bitars minne. På ett dubbelt hex-wide kort som jag har i min andra 8A så fick man plats med 16K 12-bitars kärnminne. Så då vann kärnminnet.
Senare kom MS8-D halvledarkortet, då med hela 128K 12-bitarsminne på ett hexkort. Detta kortet behöver också en annan minneshanterare då PDP-8 normalt bara hanterar 32K minne som mest.
Platis skrev:Gillar skarpt såna här trådar, där man långsiktigt renoverar och går igenom saker!
Kul att följa tråden!

Kul att det gillas!