inkörning av högtalare???

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
ncc1701d
Kontakt:

inkörning av högtalare???

Inlägg av ncc1701d »

Vad är det? i mina öron låter det som massa trams bara, en vandringsägen precis som att man måste köra in en (modern) förbrännings motor..

Jag kan ju ha fel, men det låter helt otroligt. Vad skulle där finnas att "köra in"??
platinum

Inlägg av platinum »

Japp dom ska spelas in! När jag byggde en subwoofer lät den som skit, men när jag hade spelat med den i ca 100-200 timmar så lät det mycket bättre :)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Det bygger på att högtalarelementen är lite "sega" i början och inte rör sig så lätt. Därför finns det en del som brukar 'spela in' högtalarna, lite högtalar-gymnastik helt enkelt.

Jag har testat och mjo, det fungerar, men det är absolut inget måste. En del vill ha socker i kaffe, andra inte, ungefär. (Själv tycker jag det är för varmt att dricka kaffe....) :)
Johan.o
EF Sponsor

Inlägg av Johan.o »

Kan även bero på att man vänjer sig vid ljudet från sina högtalare
efter att spelat med dom ett tag..
Blir ju lätt så när man inte har något att jämföra med heller.

Något mer skeptisk kan man bli när man läser att ljudförstärkare ska "spelas in" Det sitter en liten klisterlapp på min förstärkare att det tar runt 36 timmars konstant spelande för att den ska prestera som bäst.. hehe.. :lol:

Nåväl första gången jag spelade med den med tillhörande nya 'högtalare'
kunde jag bara inte tro mina öron över hur bra det lät jämförelsvis mot min tidigare anläggning. Därimot kunde jag inte märka att det lät bättre efter
36 timmar..
Användarvisningsbild
Macce

Inlägg av Macce »

Har sett kablar som skall spelas in också... :roll:
maxxflow

Inlägg av maxxflow »

Hos Svalander Audio? :lol:
Användarvisningsbild
Macce

Inlägg av Macce »

Minns ej mera, någon sida i stil med Svalander var det iaf.
Användarvisningsbild
13th.Marine
EF Sponsor

Inlägg av 13th.Marine »

Högtalare tycker jag kan spelas in då som Jimmy sa att elementen är lite sega i början. Hade samma "fenomen" i mina 6x9or i bilen, tyckte de lät riktigt sunkigt i början när man körde ett bastest, aja tänkte jag får komplettera med en baslåda, men efter en vecka körde jag bastestet igen (givetvis hade jag spelat musik under tiden) å helt plötsligt sket jag i baslådan =)

Ungefär som en bilmotor, man ska köra lugnt i början såatt hela bilen går igång ordentligt och man får ut full effekt.

Däremot att "spela in" kablar, slutsteg osv borde ju bara vara svammel.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

:doh: Den här kabelhysterin som vissa har är smått otrolig. Det enda som kan göra ljudet bättre är att köpa en tjockare kabel. Har moddat flera hörlurar genom att sätta lite krafigare kabel. De blir aningen tyngre att ha på sig, men ljudet blir verkligen bättre. Min eh "läromästare" Michael B Tretow (som mixat bl.a Abba) fnyser bara åt MonsterCables och kompani. Han hittade bra högtalarkablar på en vanlig bensinmack: Startkablar! :)
Användarvisningsbild
13th.Marine
EF Sponsor

Inlägg av 13th.Marine »

hehehehe =)
Vad kostar startkabel per meter?
Annars duger ju vanligt lampsladd till åtminstone diskant och mellanregister
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Vet inte riktigt, kanske 50-70kr per meter. Går nog att få tag i billigare om man inte köper ett helt "kit" med klämmor.

Vanlig lampsladd fungerar fint. Det är mer eller mindre standard hemma hos mig. :) Där pratar vi verkligen billiga högtalarkablar som ändå fungerar bra. :D Till baselementen kör jag kraftiga gitarrkablar. För tillfället blåa genomskinliga Fender-kablar. Inte pga ljudet utan för att jag fick mängdrabatt. :oops:
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Har hört folk som säger att de aldrig stänger av sina hifi prylar. För då kyls de ner och måste spelas in för att få upp den rätta temperaturen som de är konstruerade för!
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Men ultraren koppar och guldpläterade kontakter då det måste ju ge massor ;) Köper högtalarsladd på biltema för övrigt kostar 50 spänn för 10 meter. Finns grov och det finns smal.
Användarvisningsbild
Stuggi
Kontakt:

Inlägg av Stuggi »

JimmyAndersson skrev:Vet inte riktigt, kanske 50-70kr per meter. Går nog att få tag i billigare om man inte köper ett helt "kit" med klämmor.

Vanlig lampsladd fungerar fint. Det är mer eller mindre standard hemma hos mig. :) Där pratar vi verkligen billiga högtalarkablar som ändå fungerar bra. :D Till baselementen kör jag kraftiga gitarrkablar. För tillfället blåa genomskinliga Fender-kablar. Inte pga ljudet utan för att jag fick mängdrabatt. :oops:
Om jag förstått dig rätt kör du med California Cabels. De har också en guldpläterad spets.

Själv tycker jag bra om dessa kablar då de inte har mycket bakgrundssurr (det finns såna som låter mindre om man knycker ur dem ur instrumentet än då de är ikopplade)
tgr

Inlägg av tgr »

glöm inte att högtalarkablar måste vara vända åt rätt håll annars blir ljudet kasst. ;) (även om det aldrig står om pilarna ska peka på högtalaren eller förstärkaren)

Förvånar mig att inte audiofilerna lödar fast sina kablar istället för att köra monstklämmor och peta in halva gafflar i små hål för att det är allt som får plats...
Skriv svar