Eldriven trehjuling 2

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
maxxflow

Inlägg av maxxflow »

Nu har jag skaffat nytt batteri och testkört på riktigt, fasen vad den gick alltså :lol: Om jag inte lutade mig åt höger (drivhjulet) så slirade det rejält innan den fick upp farten och fick grepp :) Iofs. är det ju plasthjul utan mönster på anläggningsytan mot vägen (dock mönster ute på kanterna av nån outgrundlig anledning), så de har ju inte världens bästa grepp..
Inga problem att hålla sig kvar på den dock, som citizendildo oroade sig för :P Om jag lutade mig åt drivhjuls-sidan så att den inte slirade, så accelererade den lungt och fint..
Ska kolla hastigheten med GPS nån gång, men en vild gissning är att den gör runt 30 km/h.. Känns nog snabbare när man sitter så nära marken på ett sånt litet "fordon" iofs.. Men nånstans mellan 20-30 borde det vara..
maxxflow

Inlägg av maxxflow »

Motorn blev förresten väldigt varm, som jag anade... Hoppas inte att det är några plastdetaljer inuti motorn, då lär de ha smält.. :)
Funderade på vätskekylning med radiator och fläkt, och linda rör runt motorn, men det känns lite overkill på nåt sätt... :)
Kanske ska byta till elektrisk gräsklipparmotor, vet inte om en sån blir mindre varm iofs...
Men då får man nog fixa utväxling också, en gräsklipparmotor är inte lika stark...
Då skulle man samtidigt kunna fixa tvåhjulsdrift, en axel mellan hjulen med ett kugghjul i varje ända, sen ett stort kedjehjul på axeln och ett litet på motorn..
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Intressant utveckling, roligt att den gick så pass fort. En film hade inte varit fel. :) Att hjulen har lite mönster ute vid kanterna är säkert för att resten som var i mitten har slititst bort under alla år som hjulen varit i bruk.

Att kyla motorn kan bli svårt då även rotorn måste kylas i så fall, då den blir lika varm. Den värmen du känner kommer till stor del ifrån statorns lindningar som är direkt kopplade till dess hölje så rotorn kan vara ännu lite varmare. Men bränner du dig rätt bra på dess hölje så är den för varm och då måste du låta den svalna en bra stund annars så kommer du att bränna den sönder och samman.
Användarvisningsbild
Zyxel615
EF Sponsor

Inlägg av Zyxel615 »

Skulle det inte gå att öppna ändarna på något sätt och montera en fläkt som blåser luft genom motorn?
maxxflow

Inlägg av maxxflow »

Zyxel615: Intressant idé, det kanske skulle kunna gå om man har tur...

Henry: Film kommer förhoppningsvis snart.. :)
Mönster i mitten har det aldrig varit:
Bild
Användarvisningsbild
Zyxel615
EF Sponsor

Inlägg av Zyxel615 »

Idé och idé... så kyls de flesta elmotorer som ska gå längre stunder... :)
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Aha så det är den typ av däck.

Lite gör det förstås med en fläkt men då det handlar om kanske runt en 250A vid 12v så hjälper det nog bara för att kunna köra den lite längre. Sen då det är ett lågt varv så gör det att en fläkt inte kommer att blåsa så värst mycket luft. Men visst absolut bättre än inget.
Användarvisningsbild
Zyxel615
EF Sponsor

Inlägg av Zyxel615 »

Får väl bli en separat motor åt fläkten då :)
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Det går säkert alldeles utmärkt. :)
maxxflow

Inlägg av maxxflow »

Men f*n j*vla jänkarmotor :evil: :roll: De idioterna har skruvat ihop motorn med skruvar med 3/8"-huvud, så nu måste jag sticka till Biltema igen och köpa en dyr (nästan iaf. ;) ) lednyckel :evil: Går inte med skiftnyckel eller nåt sånt, eftersom skruvarna sitter nersänkta i små hål där det bara går att få ner en led-/hylsnyckel..
En bidragande anledning till att jag är så sur är att jag har prövat varenda verktyg i hela huset, inklusive stämjärn (2st, i kombination med rörtång :) ), och det är väldigt irriterande att 9mm-nyckeln är för liten och 10mm är för stor..
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Extremt irriterande. Speciellt också om det skulle varit en lördag och efter 13.00. Då stänger ialf alla butiker här som skulle kunna ha någonting sådant. Men då brukar jag istället försöka meka ihop någonting som kan användas för att skruva ut tex en knepig skruv då jag inte orkar vänta till måndagen.
maxxflow

Inlägg av maxxflow »

Eftersom jag bor på en ö så är det ännu lite jobbigare, eftersom en "utflykt" till Biltema tar en halv dag, med alla båt/spårvagn/buss-byten som krävs för att komma dit..

Man skulle ju alltid kunna fixa till nåt av en 5mm-stålskiva med vinkelslipen... Men... jag tror jag väntar tills imorrn iaf, lite synd om man pajar skruvhuvudet... Dessutom behöver jag ändå domdär jädra tumnycklarna till Briggs&Stratton-motorer och annan jänkarskit :roll: (Inget ont om B&S iofs, de är bra :) )
Försökte öppna vevhuset på en gräsklipparmotor för ett tag sedan, men möttes bara av en massa elaka amerikanska skruvar och muttrar :x
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

När jag öppnade en B&S för ett antal år sedan så var det enbart metriska. :? Kan vara olika kanske.
Användarvisningsbild
gurgalof
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av gurgalof »

Vi vill se film när den kör! :D
maxxflow

Inlägg av maxxflow »

Film kommer snart, förmodligen imorrn!

Ang. kylning, borde man inte kunna pumpa olja genom motorn som man kyler i en radiator med fläkt? Datorer tål ju att köras i oljebad, så varför inte en motor? :) Det borde ju inte vara några problem rent mekaniskt heller, snarare tvärtom, den får ju en massa smörjning :)
Skriv svar