IR-switch

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
pagge
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av pagge »

Kör du en sån där koppling så vill det till att du inte vill höja volymen på tvn samtidigt som du använder datorn :). Har du bara datorn i rummet så går det bra dock.
Användarvisningsbild
Technix

Inlägg av Technix »

TV:n står inte i samma rum, men det gör däremot stereon :D .
Kan man göra kretsen mindre eller krävs alla dom där komponenterna?
pagge
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av pagge »

IC3 är en timer för att du skall behöva trycka och hålla inne knappen 2 sekunder för att relät skall regarea. detta för att kunna använda andra IR apparater t.ex. din stereo normalt. Bryr du dig inte om denna funktion så kan IC3 tas bort och kabeln som tidigare gick in till IC3 kan dras direkt in til IC4 pinne 3. R2 och LED1 kan ju förstårs tas bort om du inte bryr dig om lysdioden.
Sen är det ju inte så mkt kvar förutom motagarkretsen och den enkla demoduleringen med diod och RC nät.
Användarvisningsbild
Technix

Inlägg av Technix »

Det låter bra! Det finns tre kablar som är markerade som Jord, vart ska jag koppla dom? Jag antar att jag ska koppla dom till chassit.

Edit: Jag hittade ett par 555 kretsar så jag låter den vara kvar i kretsen, men jag tar bort lysdioden och motståndet. Måste jag ha ett växlande relä, går det inte lika bra med ett slutande?
Användarvisningsbild
Technix

Inlägg av Technix »

Eftersom kretsen ska användas till att sätta på och stänga av datorn så tar jag inte bort lysdioden utan jag kopplar in powerlysdioden från datorn, istället för att den är inkopplad till moderkortet.

Edit: Jag behöver snabbt svar angående relät (se ovan). Jag ska nämligen till Elfa imorgon.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Jodå, det räcker med ett slutande relä.
Användarvisningsbild
Technix

Inlägg av Technix »

Tack! Räcker ett relä som klarar 3A 250V till att slå av och på strömmen till datorn?
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Du ska alltså bara koppla relät till powerknappen så att relät sluter en kort stund vid av/på? Isåfall räcker det relät gott och väl.
Användarvisningsbild
Technix

Inlägg av Technix »

Jag hade egentligen tänkt att paralellkoppla relät med powerknappen så att man antingen kan använda fjärr eller trycka på knappen. Jag trodde att relät behövde vara tillslaget så länge datorn var på, hur menar du att jag skulle koppla? Det låter som om datorn bara behöver en strömpuls för att starta.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Koppla bara reläts "kontakt" parallellt med powerknappen så blir det bra. :)

"Det låter som om datorn bara behöver en strömpuls för att starta."

Jepp, det räcker med att knappen eller relät sluter en kort stund. Om du tänker efter så har du ju inte fingret på knappen under hela tiden som datorn är igång. :wink: Men du behöver inte ansluta någon ström till dessa sladdar som går till knappen, bara reläts "kontakt".
Användarvisningsbild
Technix

Inlägg av Technix »

Om du tänker efter så har du ju inte fingret på knappen under hela tiden som datorn är igång.

Jag trodde att knappen var kvar i slutet läge när man tryckt på den :D .
Så är det nämligen på min gamla dator. Tack så mycket för hjälpen. Nu måste jag modifiera schemat lite så att kretsen bara sluter när man trycker på en knapp på fjärren. Nån som kan hjälpa?
Schemat:
http://www.mitedu.freeserve.co.uk/Circu ... switch.htm
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

"Jag trodde att knappen var kvar i slutet läge när man tryckt på den. Så är det nämligen på min gamla dator."

Jepp, men det har ändrats till de nyare nätdelarna.

När det gäller schemat så tror jag att det borde fungera om man plockar bort IC4 och istället kopplar IC3's utgång (pin 3) till R6. Någon annan får gärna kolla om jag tänkt fel. :)
Användarvisningsbild
Technix

Inlägg av Technix »

Tack! jag får väl helt enkelt testa och se om det funkar :D
En sak till...
På schemat så är kabeln till IC3:s pinne 7, bruten. ska den vara inkopplad eller ska den inte vara det?
Skriv svar