Som utlovat, en lite mer utförlig förklarning på vad jag är rätt säker på att är orsaken till skillnaden mellan teorin och mätningarna.
Vid låg excitering av kärnan (låg ström) är relativa permeabiliteten också låg. För att på något vis förankra detta till verkligheten så gäller följande för kärnmaterial M-36, i enlighet med datan som finns i
femm wikin. Räknar man ut relativa permeabiliteten från "BH-kurvan" så blir det att se ut som i bilden nedan. Jag bör dock tillägga att den tabellerade datan jag använde började först vid H = 35 A/m, och jag har med ögonmått fyllt på med några punkter ner till H = 0.
m36_extrapolation.png
Från ovanstående graf ser man att relativa permeabiliteten går ner mot några hundra vid magnetisk fältstyrka under ca. 35 A/m. Vid denna storlek på permeabiliteten blir reluktansen i kärnan av samma storleksordning som luftspaltens, vilket innebär att kärnan inte längre är försumbar för induktansen. Mycket riktigt ger också simuleringar i femm en lägre induktans vid riktigt låga strömmar genom rotorn.
Eftersom ursprungsproblemet var skillnaden mellan mätningar och teori, så tyckte jag att det var på sin plats att försöka mäta upp också detta fenomen. Det gjorde jag genom att mäta upp strömmen och spänningen över rotorlindningen vid påslag av en konstant spänning. Strömmen mättes genom ett 100 Ω motstånd, vilket förklarar varför spänningen över rotorlindningen sjunker i mätningarna. Rotorlindningens resistans är ca. 44 Ω. Följande bild visar förloppet under ett av testen. Kanal 1 är spänningen över motståndet, kanal 2 är spänningen över rotorlindningen och kanal 3 är inducerade spänningen i huvudlindningen (som jag inte har beaktat desto mer).
100_med1.png
För att få bort inverkan av mätbruset anpassade jag splines till både strömmen och spänningen över rotorlindningen. Baserat på dessa räknades induktansen ut. Det blev att se ut som i följande bild (var de anpassade kurvorna dock inte är inritade).
100_med1_inductance.png
Här går rotorlindningens induktans från ca. 7,8 H vid 1 mA till 10,8 vid 37 mA. Vid ett lite längre förlopp gick induktansen upp till ett maxvärde på 14,7 H vid 87 mA. Magkänslan säger att noggrannheten inte är speciellt bra vid dessa mätningar, men de tyder i alla fall på att induktansen är lägre vid riktigt låg rotorström. Bäst hade det nog varit att göra nya mätningar med "transformatorkoppling" och så pass låg frekvens att man kommer upp i en rms-ström på några hundra milliampere. Det har jag för tillfället ingen möjlighet att åstadkomma, så jag nöjer mig med detta. Jag har faktiskt också en annan mätning med rms-ström på 18,3 mA, som gav en induktans på 8,7 H för rotorlindningen. De mätningar jag presenterade i första inläggen var med en rms-ström på 6,3 mA, och dessa gav alltså en induktans på 7,3 H.
I varje fall är jag nu nöjd med detta. Jag får passa på att tacka för visat intresse och alla ideér jag fått!

Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.