Storlek på FPGA...

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Zyxel615
EF Sponsor

Inlägg av Zyxel615 »

Genom att sätta spänningen på 5V och strömmen på 1A ser du vad 1A räcker till. Så länge du inte går över 5V kan du inte skada kortet. Dessutom ser det ut att sitta ett par spänningsregulatorer på kortet (enligt schemat), så för att skada kortet måste du göra något väldigt dumt.
Seven11

Inlägg av Seven11 »

ja det med spänningsregulatorerna tänkte jag också på så jag tror att 6V och 1A ska funka men det jag undrade över var om det skadar kortet på längre sikt (om någon hade personliga erfarnheter av dessa regulatorer). Jag har redan testat med 6V och 1A och power-lysdioden lyser som den ska... men som sagt vad händer på längre sikt?
Användarvisningsbild
Zyxel615
EF Sponsor

Inlägg av Zyxel615 »

Okej, jag missade en vital del i ditt inlägg :oops: :) Det kan förklara vårt lilla missförstånd.
Jag såg inte att den inte gav 5v ut, utan trodde att det var strömmen du undrade över.
Huvudregulatorn ska klara åtminstone 25V, så det är nog lungt. Det blir ju en marginell effektökning, men så länge du kan hålla fingret på regulatorn utan att bränna dig så är det ingen fara.
rehnmaak

Inlägg av rehnmaak »

Den oreglerade spänningen finns även i I/O-kontakterna. Tänk på det ifall du ska ansluta något där...
Användarvisningsbild
DuckHead
Kontakt:

Inlägg av DuckHead »

Jag hoppar in i tråden en stund...
Har också varit inne på detta kortet, men min laptop saknar både seriell & parallell port. Hur är det med den medföljande programeringskabeln, tror ni den fungerar på en usb->parallell konverter?

Annan grej...
Läser Inbyggda System i skolan nu och där labbar vi med MicroBlaze. Hur mycket jag än kollar så förstår jag inte om det är en gratis IP? Inte ens läraren visste. Den är underbar att utveckla med iaf. :)
rehnmaak

Inlägg av rehnmaak »

Det går inte att köra USB-Parallell konverter. Impact och även debuggern behöver en riktig port att köra på. Däremot finns det en USB Platform Cable, men den funkar sk*t dåligt. Fungerar dock bra om du bara ska konfigurera FPGA:n och programmera eprom.

Microblaze är inte en gratis IP. Det du betalar för är en utvecklingslicens och du kan syntetisera hur många kärnor du vill och kopiera dom i hur många ex du vill. Licensen kostar ca 5000/år. För det får du utvecklingskitet (EDK) och uppdateringar under ett år. Dessutom behöver du en licens av ISE också. Jag vet dock inte om det fungerar med ISE WebPack eller inte.
Användarvisningsbild
DuckHead
Kontakt:

Inlägg av DuckHead »

Drar upp en gammal tråd lite snabbt.
Hittade Xilinx USB plattform cable på Trenz i tyskland och funderar på den.
rehnmaak, du säger att den är väldigt dålig? Lite mer exakt, varför är den det? Jag gillar xilinx utv. verktyg och ser ingen annan lösning än den kabeln till min parallell-lösa dator.
rehnmaak

Inlägg av rehnmaak »

Sant, har du ingen parallellport på datorn är USB-jocken den enda lösningen. Men räkna inte att kunna debugga microblaze med den.

Ladda FPGA:er och programmera eprom fungerar däremot fin fint.
Seven11

Inlägg av Seven11 »

det verkar som om 3.3 V ligger över I/O pinnarna iaf enligt min multimeter.
Finns det något sätt att tala om för FPGA:n att det är 5V och 0V för '1' respektive '0'?
d99dan

Inlägg av d99dan »

Ja, du ställer in vilka IO nivåer den ska använda i UCF filen. Det finns något grafiskt verktyg till ISE för att göra UCF filer tror jag. Men i databladet så framgår det hur filen ska se ut.

Men det är väl så att 3.3V är standard på 3.3V Fpgaer och i allafall spartan serien stödjer 5V. Jag är inte helt säker på att man verkligen kan få 5V ut men man kan i allafall få en etta för 5V logik och en 5V kompatibel in gång.
Seven11

Inlägg av Seven11 »

Jo jag vet det där med UCF (jag editerar den alltid som som textfil i ISE).

Men jag har aldrig lyckats hitta info vilken standard på I/O pinnarna som ska användas för 5V logik... det jag pratar om är alltså att att en utgång vid = '1' är 5V och så vidare. Att få FPGA:n att förså att 5V är en '1' med avseende på ingång funkar ju med motstånd.

Anledningen till att jag frågar är för att jag tror att min KS0108B kontrollerade 128 x 64 LCD vill ha 5V och inget annat som '1'.
d99dan

Inlägg av d99dan »

Jag kollade lite i datableden och spartan 3 verkar inte stödja utsignaler över 3.45V och inte insignaler på 5V heller. Spartan 2 gör det och jag hade för mig att de stödde samma IO men så var visst inte fallet. På Spartan 2:an så använder man TTL eller PCI5V som signal standard för 5V signaler
Seven11

Inlägg av Seven11 »

fan va dåligt... finns det någon IC som kan konvertera mellan 3.3 V och 5 V logik? (skulle bra gärna vilja koppla FPGA:n mot displayen)
overclocked

Inlägg av overclocked »

Hej Seven11,

Jag hittade detta forum igår och tänkte ta mig friheten att hoppa in i disskussionen! Roligt att se att det finns fler FPGA:re och att det inte bara är jag som knäpp nog att sitta med detta som hobby-pryl! Jag köpte mitt S3-Starter Kit (200k kretsen) precis när den kom. Det är alltså ett Digilent kort det också, och har labbat en hel del med det sen dess.

OK jag vet inte vilka frågor du fått riktigt svar på så jag tar dom jag hittar ordning:

1) 3.3V vs. 5V på Spartan-3

Som ni redan sagt, kretsen kan ta skada av att skicka in 5V så gör inte det. Utsignaler däremot är inget problem 3.3V i innanför specen för en logisk "1" på en vanlig 5V-TTL! Insignaler däremot kan man använda en bussöversättare men den kostar ju också pengar. Alternativt så finns det "standardsätt" att omvandla 5V till 3.3V med rätt matchat RC-nät. Jag har inte länken direkt men det finns en App-note hos Xilinx i ämnet iallafall! Enligt vissa kan kretsen ta skada av att använda RC-nät men jag har sett folk som använder det ändå! Egen erfarenhet i ämnet har jag inte tyvärr!

2) Parallel vs. USB.

Jag kör parallell kabeln och när kretsen är kall (???) så fungerar det sämre men efter att den kommit igång så fungerar programmeringen nästan jämt. Jag har en polare som har en bärbar och kör USB-kabeln och enligt honom så fungerar den bra, så "your milage may vary". Men att debugga Microblaze har han inte gjort via den så det kan säkert ge problem!

3) Angående vilken krets som krävs till en viss konstruktion

Nu har du ju redan köpt ditt kort men till andra så är det ju bara att börja med att ladda hem det gratis verktyg som Xilinx erbjuder (ISE Webpack v8.1 är senast just nu) och testköra/testbygga och se hur stort det blir. Det är gjort på en grisblink att prova olika varianter av alla Xilinx kretsar som stöds av den fria Webpacken och kolla vad som krävs och till detta behövs alltså ingen hårdvara alls! Och på sistone så har dom faktiskt lagt till de något större FPGA-modellerna också så paketet är "prisvärt!" (alltså 0kr) och fungerar jäkligt bra!

4) angående USA-agget.

Läs på den... den klarar alltså 100-240V så det är bara att skaffa en Converter som gör om själva kontakten så fungerar den guld! jag hade ett gammalt resekit som låg och skräpade när jag köpte mitt och jag kör det än! Alltså en plugg som sätt utanpå för att ändra den amerikanska standarden till Svensk stickkontakt!

5) Jag antar att du sett Picoblaze som alternativ! Den är gratis till skillnad mot Microblazen. Iofs bara 8-bit och i orginal skick endast 1kbyte instruktionrymd, men ska man leka lite så kan det ju räcka. Den är ju optimerad för Xilinx-grejor. Med senaste Webpacket och en del optimerande av verktyget så anger verktygen att man klocka den uppåt 170Mhz vilket är ganska trevligt! :-)

Allämnt Xilinx Starter kits!
Jag kan VARMT rekommedera detta kort till de som funderar på att prova FPGA-världen! Perfekt även om jag idag hellre skulle köpa Spartan-3E Starter Kit som har mycket mer roligt som: Ethernet, USB, DDR-RAM m.m. som saknas på det tidigare kortet! Detta gör det möjligt att köra uLinux på burken och många roliga saker.

Och egna projekt jag grejar med på mitt kort hitills då?

1) Egen CPU, CPU4U jag har börjat med en minimal 4-bit CPU som jag försöker få igång! Jag försöker att inte titta så mycket på andra utan jag gör det mest för att lära mig. Har också skrivit en SImulator/emulator i C# för att kunna utveckla effektivare och för roligt. Fortsättning på detta mini-projekt blir att porta LCC (C kompilator till den), men först skala upp den till åtminstone 8-bit.

2) Egen VGA-Controller projekt. Innehållande:

2.1)Vektor display som jag kommit en bit på. Finns Screens om någon är intresserad. Den använder inte nån framebuffer utan bara sparad vektor info. En hel del kvar men ändå skapligt imponansvärde! En vektor-baserad text display är ett slutmål

2.2) Virtual Color Display - mjukvaruskapade färger i StarterKitets orginal VGA-kontakt. Roligt projekt som också kommit en bra bit. Detta i korthet är alltså ett sätt att kunna använda uppåt 4000 färger trots att man bara använder sammanlagt 5 utben från FPGA:n.

3) Nåt snabbt hack för att kunna tona en 2-färgad lysdiod. Fungerade bra! men en enda lysdiod är ju inte såå roligt...

Frågor till forumet:

1) Det borde kanske skapas en speciell FPGA-del här?? Vad tycker ni?
2) Hur många använder och leker med FPGA.er? Vilken sort? Vilket Developmnet Board har ni? Har någon byggt nåt roligt extra till Xilinx Starter Kitet?
3) Nån som vet nåt billigt/enkelt sätt att få kretskort gjorda enligt färdig Layout? Små serier alltså för hemmapulare? Sverige? utomlands?
4) Nån som kopplat en C64-Joystick till en FPGA. Råd/Skiss?
5) Hur kopplar man en högtalare/PIezo-element DIREKT till FPGA:n utan att skada dess utportar? Jag gjorde ett försök med en hörsnäcka men.... tji fick jag. Den lät ju iofs OK, men den återskapade bara EXAKT den frekvens den var avsedd för. Mina inledande experiment med ljud gick ut på att skapa grundtonerna som fyrkantsvåg (0 & 1) digitalt, och sedan spela upp en enkel låt!

OK det får räcka som första posntning här! :-)
Senast redigerad av overclocked 14 juni 2006, 23:39:36, redigerad totalt 1 gång.
d99dan

Inlägg av d99dan »

ja det beror väl lite på vilka krav man har ska man inte använda både I och O på samma ben så är det väl inga större problemm att ordna med diskreta komponenter, OPAMP eller kanske bara någon MOSFET. det blir väl krångligare med dubbelriktad kommunikation och då borde en "level translator" kunna vara bra. Jag antar att de finns att få tag i för dubbelriktad tarfik.
Skriv svar