Bygga egen AC

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Så fel det blev... :lol:
Det skulle varit "alltid" istället för "aldrig" och jodå, jag har tittat på sidan. :)
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Henry:Ja det är ju inte den kommersiella lösningen precis. Dessutom blir rummet fuktigt. Men är man fattig så är man ;)
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

ok allternativa lösningar på kylproblemen

en gång gjorde jag följande, tog pumpen i brunnen ledde vattnet utvändigt in i rätt rum in i en bilkylare och sedan tillbaka till brunnen, en lämplig fläkt skötte kylningen, funkade inte bra nog , för liten kylare

funderar många gånger på att sätta en prinkler på taket för att pytsa ut vatten för att kyla taket, indirekt kylning, annvänds kommersiellt på sina ställen

kylslinge dräkt, och lagom mäng is från frysen

skippa inne och ta fram tältet , har hänt ett antal gånger när det varit för varmt att sova inne

flytta ner i källaren

nu på det nya jobbet har vi en 20 kubiks tank med flytande syre, funderar på att låna lite och hänga upp i en hink ovanför sängen

om man är förberadd så har manb sågat upp några hundra kubik sjöis vintern innan och lagrat i en sågspånsdriva på tomten, sen är det bara till att plocka in block efter block när hettan blivit för svår

en dräkt med insydda aluminiumkylflänsar mot lämpliga ställen på kroppen

bada bastu med några gamla finska gubbar, efter det så ser man fram emot helvetet som en plats där man kan svalka sig

midnattsbad är ingen skam

flytta till spetsbergen eller någon plats som permafrost

köp en bunker av försvaret och ha +4 grader inne året om

glass .

ett stort parasoll över hela huset

hm en stol med peltierelement i sitsen borde svalka skönt
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Ja där var ju några tips. :)

hm en stol med peltierelement i sitsen borde svalka skönt

Säkerligen, och på andra sidan alla dom peltierna så har du förmodligen en kamin. :roll: :D
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

Bara att vända på peltierna så får man grillad skinka till jul.
rehnmaak

Inlägg av rehnmaak »

Kylmedium finns att köpa på Clas Ohlson för den som är sugen på att experimentera. Jag har för mig att det var drivgas (R134a) för korkskruvsmaskin. Ett par hundra gram var det i flaskan och kostade ett par tjugor.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Korkskruvsmaskin? Inget som jag hittar på classe ialf. :?

Annars så använder även vissa (tom ganska så många vad jag sett) sk airdusters R134a som gas och den är ju på köpet också väldigt ren.
Användarvisningsbild
chille
Kontakt:

Inlägg av chille »

Hmm.. att bygga med kompressor är nog lite overkill. Såg en AC på elgiganten för 1000:-. Borde nästan åka in och kika om den är något att ha :)
Användarvisningsbild
MNorrgren

Inlägg av MNorrgren »

asså det är lite ironsikt med denna värme. Få fort det blir varmt klagar man på det. Är det kallt däremot klagar amn på det istället. Lite så omvänt hehe.

Nä men, nu är det ganska varmt. Menar:
Bild

Klockan är nu 0750 på morgonen och jag sitter i uterummet med den bärbara, max öppet och svettas redan i bara badbyxor.
Får väl pinna ner i källaren sen eller så. Svalt o skönt iaf.
Användarvisningsbild
chille
Kontakt:

Inlägg av chille »

26 grader... gå och lägg er :lol:

Jag hade 38.6 graders feber i morse, och det brukar ju bli värre frammot eftermiddagen. Kan ju säga att det var rätt tungt att fylla släpet och bilen med grejer vi hade hyrt 8)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Ajdå, du också. Jag hade feber igår + förkylning, som visserligen börjar avta. Inte kul att vara sjuk i den här värmen.

Här är det 29ºC inne och 31ºC ute så det går åt ganska mycket glass. Storpack med Piggelin var ett bra köp... :D

Men i väntan på AC kanske man klarar sig med att bara flytta runt luften? Jag funderar på att samla ihop mina överblivna datorfläktar och montera i en ram med 3st i bredd och 3st i höjd. Ungefär såhär:

XXX
XXX
XXX

Datorfläktar blåser ju ganska mycket, så det skulle iallfall svalka lite där man sitter.
Användarvisningsbild
chille
Kontakt:

Inlägg av chille »

Jo, fast de låter så förjävligt. Jag har en stor jäkla fälkt nånstans, dock har skyddet trillat av, men det behövs nog ändå inte :roll:

Febern var strax under 39.5 och snuddade lite, satan vad groggy man var :) Har knaprat massa ipren så nu börjar den avta. Nu kan jag åtminstånde få upp för trappan själv utan att tycka det är en jobbig procedur :)

Fördelen med febern är ju att om man kommer ut och det bara är typ 28-30 grader så är det ju riktigt svalt och skönt, nästan så man börjar frysa och måste hämta tröja om det blåser :)
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Såg en AC på elgiganten för 1000:-.

Artikelnummer? Kan nämnligen inte hitta den. Tycker 1000:- låter sanslöst billigt så den måste jag bara se. :)
Användarvisningsbild
chille
Kontakt:

Inlägg av chille »

Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Tackar. :)

Här sökte jag på både AC och A/C och hittade inte ett dugg. Inte så konstigt heller när det visst kallades för luftkylare. :)

Väldigt billig.

Är det förresten någon luftrör eller så som den varma luften från den åker ut ifrån på dessa typer av luftkylare så att man rikta det ut från lägenheten?

För om det inte är det så kommer dessa tom att värma upp ett rum. Visst luften blir nedkyld och den ger kall luft ifrån sig, men den värmen som den precis tog till sig kommer sedan att lämnas till luften igen vilket gör att man det går på ett ut i kyleffekt så att säga. Det blir tom så att det kommer att bli lite varmare efter en tid eftersom kompressorn ger värme ifrån sig.

Jag har varken ägt eller sett en sådan här i detalj så jag har kanske missat någonting.
Skriv svar