Först därefter koncentrerar jag mig på alla signaler.
MVH/Roger
PS
Jag är faktiskt väldigt förvånad över hur bra det går, jag har t.ex inte en enda gång riktat virpistolen mot mig för att se vart det löjligt klena hålet är som jag skall stoppa virtråden i, funkat perfekt varje gång, är väl som gjord för att vira
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Så, nu har jag dragit alla ledningar som skall gå till jord, allt blått är således förbundet med jord medans allt rött är förbundet med Vdd, gult hanterar bara inkommande spänning till regulator (7805).
Nu har jag bara svart (dvs signal) kvar.
MVH/Roger
PS
Jag råkade dra LED-jord ovanifrån (sett ur etikettsynvinkel), lite retligt för man vill ju att jord skall smygas in underifrån men så blev det alltså inte
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Hittade två fel där det ena inte var så stort men det andra hade gjort så att i praktiken inget hade funkat (ingen klock-puls till vippan), det obetydliga felet handlade om att jag glömt vira in filter-kondingarna som används om man vill nyttja riktig rotsationsenkoder, rätt idiotiskt egentligen att bygga in en extra felmöjlighet ty funktionen behövs inte i mitt fall.
Jag bifogar ett par bilder på hur primitivt men roligt jag jobbar
MVH/Roger
PS
Först markerar jag förbindelserna med ett snett streck som lutar säg 60 grader, sen när jag checkar allting så ritar jag ett nytt streck över det gamla som typ lutar 120 grader och får då ett kryss för att den förbindelsen är okej, för övrigt har jag nyttjat pipande diodtest rätt flitigt
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Nu har jag monterat en lyt över inkommande matning som blir tacksam för krokodilklämmorna från agget när jag testar, rätt bra att ha annars ändå.
Eftersom jag hoppas kunna montera denna utan lödkolv på min lindningsmaskin så siktar jag på att RK05 blir bra att najja ihop med lyt-benen.
Jag har testat att 5V (Vdd) ut fås vid 12V matning, gissar lite slarvigt att 7805 tål 24V för det är vad jag enklast får ut från min motorstyrning.
De båda svindyra (typ 30 spänn/st från ELFA) DIL16 komponentadatrarna är bestyckade med alla diskreta analoga komponenter.
Nästa steg blir att trycka dit IC-1 (HC74) och IC0 (4093) samt börja med att nyttja rotationsenkodern från Bourn's tänkte jag för det blir minst antal ingångar som behöver fungera samtidigt som jag börjar med verifiering av IC0's utgångar, steget efter det är min hemmabyggda rotationsenkoder.
MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Jag har nu gjort en video på hur upp/ner-pulserna distinkt genereras var för sig och inte samtidigt, jag vrider alltså fram och tillbaks på det tillfälliga stimulit (rotationsenkoder från Bourns) och inte någon gång får man pulser på CU/CD samtidigt.
MVH/Roger
PS
I morgon ska jag trycka i kretsar för LSB, börjar med en siffra åt gången och skulle bli mycket glad om det funkade.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Blev nästan bra direkt, jag lyckades dock böja ett par ben på IC när jag tryckte i det men när jag korrigerade det så blev det att funka helt klanderfritt efter typ 100-talet virningar, kan Ni fatta
Här en video på hur bra det fungerar:
Nu ska jag bara byta till min riktiga encoder som ju dessutom behöver ett par LED-matningar men jag har verifierat att dom finns som dom ska dvs montage av läsgafflarna skall inte innebära några problem.
Nu ska jag bara lura på hur stor jag vill att min KCE skall vara, en hel del av storleken kan jag inte göra nåt åt men den där sista biten är intressant också för jag vill inte att kortet skall "fladdra" för mycket när det är på plats.
Ett relativt stort problem märker jag dock nu, regulatorn (7805) blir varm redan på 8V in, räknar man dock på maxström hos de fina LED-dispalayerna jag så tacksamt fått av Lasp (tack Lasp!) så hamnar man med 330Ohm förkopplingsmotstånd på runt 10mA/segment men nu är det så att om alla segment är tända (modell en 8:a) och dessutom på alla positioner så drar arrangemanget hela 280mA.
Jag hade tänkt försörja 7805 med 24V för det är det jag har enklast tillgång till, (24-5)*0,28=5,3W.
En "naken" TO220 tål typiskt 2W, så jag kommer behöva kylfläns om jag inte alternativt går över till typ 1k (som jag dock inte har som motståndsnät), 1k och 3mA är sedan inga problem, vet inte riktigt varför jag snöade in mig på 10mA
MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Jag tror faktiskt det blir enklare att köra en kylfläns på säg 30 K/W (och grov uppskattning om 150 grader) istället för att byta motståndsnät för jag är faktiskt rädd för att sabba sakerna som ju nu så fint fungerar.
Annars råkade jag se att jag faktiskt har 4st 1k DIL motståndsnät.
Fast jag har nu kikat i alla mina tre ELFA-kataloger, där den äldsta (2008) är absolut bäst.
Men när jag hittade nån fläns på runt 18K/W så ville jag kolla i senare katalog både för att jag älskar att sitta i soffan och bläddra i kataloger och för att få ett hum om den fortfarande fanns att få tag i.
Vad händer?
Jag hittar inte en enda kylfläns för att de nyare katalogerna fullständigt suger!
Ett tag tänkte jag att jag skulle skriva till ELFA och klaga (samt berömma dom för det faktum att dom faktiskt ändå trycker upp kataloger) för jag börjar få lite kött på benen vad beträffar "ELFA-idiotier" men jag vet att sånt bara skulle ge mig ångest, samtidigt som dom egentligen borde höra min sakliga kritik.
Häftigt att du gör detta för hand dessutom med virning och lyckas! Grattis. Detta ser jag som ett Arduinojobb, har du funderat i dom banorna? Jag ser att du använd ett sånt kort som bas till nåt annat med egen krets...