Eldriven trehjuling 2

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
maxxflow

Eldriven trehjuling 2

Inlägg av maxxflow »

Någon kanske minns att jag en gång skrev om en eldriven trehjuling som jag och ett par kompisar byggde?
Nu är det dags igen :)

Bild
En kompis till mig hittade trehjulingen på tippen.. Den hade inga bakhjul, men som tur var hade jag just "slaktat" en gräsklippare, vars bakhjul passade perfekt.
Dessa bakhjul hade kuggar invändigt, och kugghjulen från gräsklipparens reduktionsväxelsaxel (som drev hjulen mha. hjulens kuggar) passade perfekt på elmotorns axel! Snacka om tur :D
Jag svetsade på lite metallbitar som fäste för motorn. En plåt bakom motorn, i vilken jag borrade två hål så att jag kunde skruva fast motorns "bak-ända", och två små metallbitar på var sida om motorns "fram-ända" för att hålla fast den i sidled.

Bild
Den runda saken bredvid motorn är en solenoid från en annan startmotor, som jag använder eftersom jag inte hade någon strömbrytare som klarar ett par hundra ampere :) Jättesmidigt, då kan jag ha en liten strömbrytare på ratten istället :)
Och så får man ett såntdär häftigt "KLONK"-ljud när man startar motorn :P

Bild
Motorn och dess fästen ur annan vinkel...

Bild
Strömbrytaren på ratten...

Bild
Resultatet efter att två gånger ha försökt borra hålet för strömbrytaren med alltför billiga borr... :roll:
Först hade jag borrat ett litet hål med ett mindre borr, sedan skulle jag borra upp det till större diameter med dessa borr.. Borren blev rödglödande och mjuka i spetsen, och pressades ut genom det lilla hålet så att den speciella formen uppstod :)

Hittills har jag testkört den med min 15A bilbatteriladdare, då orkar den nätt och jämnt röra sig när jag sitter på. Utan "last" går den fort...
Det ska bli intressant att se hur det går med en 75Ah blyacc sedan...

Själva trehjulingen ser ju inte så jätterolig ut, den är ganska rostig... Skulle vilja slipa bort all rost och sen kallgalva den med Biltemas zinkspray som jag nyligen införskaffade :) Men hur slipar man enklast en sånhär grej? "Blästra" var det första som dök upp i mitt huvud, men jag har ingen blästringsutrustning...
Användarvisningsbild
lgrfbs
Kontakt:

Inlägg av lgrfbs »

Rondell med en skiva för putsning borde göra jobbet både snabbt & bra, om
man fortfarande inte är nöjd bå över den med ett multiverktyg med sliptruma
i chucke
maxxflow

Inlägg av maxxflow »

Jajustdet, det tänkte jag inte på, tack för tipset!
Användarvisningsbild
MNorrgren

Inlägg av MNorrgren »

grymt bygge måste jag säga!

Men lättast att ta bort rost, biltemas borstar för borrmaskiner. Svarta runda historier som man sätter fast på borrmaskinen. Av nån slags hårdplast. Använder dem alltid, till allt. Tar bort rost på all metall. Kan fixa länk till dem i morrn. KOstar typ 20 kr på biltema o så.

Men, jag skulle ju dock köra på en stor och kraftig PWM-styrning. En liknande som jag själv kör med på min stora motor! Med 4 mosfetar klarar min drivning ca 300 amp och en effekt på ca 1200 watt! Vilker räcker och blir över.

Men i sitt fall skulle jag nog köra på ca 8 mosfetar för allt klara den kraftiga belastningen med alla peakar osv osv.

OM du vill ha schema så skrik!

Menar, om du har ett 75Ah batteri, drivningen direkt kopplad till hjulet. Säg att motorn håller ett varv på ca 3000 rpm för enkelhetens skull.
Vad tror du händer när du sitter på den och slår på full späninig direkt!?!?!

Tror verkligenm inte du sitter kvar på den medans du har en skenandes trehjuling...
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Det ser ut som en startmotor den där och då ligger säkert startströmmen i runda slängar på minst en 200 - 250A om ens det räcker precis i start ögonblicket.

Vad är det för mosfetar du använder som tillsammans klarar 300A?
Användarvisningsbild
MNorrgren

Inlägg av MNorrgren »

Ja jo men iaf. Det måste bli ett sånt fruktansvärt ryck så.. Tror inte det blir så lätt att hålla sig kvar på eländet...

Jag använder dessa. Köpta av sodjan här på forumet!!

http://www.fairchildsemi.com/ds/HU/HUF75645P3.pdf

Hur bra som helst. Har de3m till allt numera. De tål hur mycket srtyk sm helst haha.

MIcke
maxxflow

Inlägg av maxxflow »

citizendildo skrev:Tror verkligenm inte du sitter kvar på den medans du har en skenandes trehjuling...
Haha, det skulle förvåna mig om den är så jäkla stark, men man vet aldrig... :lol: Jag får pröva och se, kanske ska leta upp mina gamla inlines-knäskydd och sånt först iofs. :)
Användarvisningsbild
MNorrgren

Inlägg av MNorrgren »

Hehe nä men jag skojar inte.
De är vansinnigt starka och om du inte vill springa efter den som en annan fjant sen med blödande knän så skulle jag testat lite försiktigt först ehhe.
Tror nämligen att den har potential till att bli duktigt stark och ändå ganska snabb...
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Personligen tror jag inte att det blir något sådant ryck så att han tex flyger av eller så. Massan som den skall driva är betydligt större än tex den i en motor så jag gissar på att det istället kommer att bli en lite mer segdragande ax. Lagom snabbt men segdragande. Så han kommer inte precis att bränna gummi med den i startögonblicket. :) Sedan är också utväxlingen i en motor högre än i denna vilket gör det lite svårare för den.
maxxflow

Inlägg av maxxflow »

Testade med blyacc idag, den visade sig dock vara helkass. Spänningen sjönk till ~3 volt när jag satt på den (trehjulingen, inte accen ;) ) och startade motorn, och det kom bara några få ampere ur den...
Men det var nog tur ändå, för när jag skulle skruva fast kabelskorna på batteripolerna så råkade jag kortsluta polerna med skiftnyckeln, men det blev bara en liten gnista.. Såg en film en gång där en kille kortslöt ett bilbatteri med en skiftnyckel, hela skiftnyckeln blev rödglödande på några sekunder :shock:

Idag har jag också monterat det obligatoriska signalhornet :) Den tutar fruktansvärt högt.. :)

Imorrn ska jag slipa och galva den...
Användarvisningsbild
Zyxel615
EF Sponsor

Inlägg av Zyxel615 »

Fantastiskt bra batteri du hade fått tag på :lol:
maxxflow

Inlägg av maxxflow »

Idag har jag slipat och galvat ratten, polerat strömbrytaren till motorn med lite autosol, fixat "on/off"-skylt till strömbrytaren, och hittat en tryckknapp till signalhornet.
Blev riktigt snyggt tycker jag 8)

Bild

Använde en sån här (Röda modellen, M14-gänga för vinkelslip) för att slipa ratten, den visade sig dock vara helkass. Slipade dåligt, och det lossnade massa vassa "strån" från den hela tiden, som satte sig i ben och armar :? :)
Började slipa på trehjulingen också, men borsten "tog slut" innan jag hunnit slipa särskilt mycket...
Kanske en sån här är bättre?
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Inlägg av LaRdA »

Skulle rekomendera en sådan här eller en sådan här
maxxflow

Inlägg av maxxflow »

Hittade en stålborste för borrmaskin i verktygslådan, den fungerade tillräckligt bra... Så nu har jag slipat och zinksprayat alltihop, och här är resultatet:

Bild

Kablarna till ratten drog jag inuti ramen, så slipper jag alla fula buntband..
Batteriet funkar lite bättre efter att ha laddats i drygt ett dygn nu, men jag ska köpa ett nytt imorrn tror jag..
Användarvisningsbild
gurgalof
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av gurgalof »

det blev ju riktigt snyggt! :bravo:
Skriv svar