Saltsyra som lödvatten

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
MNorrgren

Saltsyra som lödvatten

Inlägg av MNorrgren »

Som rubriken lyder.

Jag ska löda en flexaxel till ett fäste. Så un måste jag ha tag i lite saltsyra till lödvatten så att jag kan ta bort resterna på axeln och så att jag får en ren yta.

Dvs, vilken koncentration ska jag ha för att det ska fungera bra?
Jag kommer ha tillgång till en koncentration på max 2 mol. Ungefär.

Någon som har en uppfattning om hur pass koncentrerat det ska vara??

MIcke
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Förstår inte vad du skall ha saltsyran till om du har lödvatten? Eller du menar kanske med detta: ..ha tag i lite saltsyra till lödvatten.. att använda saltsyra som lödvatten? Lödvatten eller lödpasta fungerar dock bättre än saltsyra. Saltsyra är förlegat sedan många år tillbaka, min farfar använde det tex när han lödde. :wink: Fanns visserligen inget bättre då som det gör idag.
Användarvisningsbild
MNorrgren

Inlägg av MNorrgren »

Ja jag ska använda saltsyran som lödvatten.

okay men till saken är att jag får saltsyran gratis. Det är från morsans jobb. Jag bevöver bara veta vilken koncentration man ska ha på den.

VIll inte köpa lödvatten då det kostar rätt mycket och eftersom jag bara behöver det till just detta endamålet tänkt jag att det går lika bra med saltsyra.

Micke
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Aha ok. Testa tex på en bit och spä ut saltsyran om det kanske skulle vara för starkt eller så och testa dig fram till det som fungerar bäst, för jag har aldrig använt det någon gång.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Jag lödde på cykelvajer med vanligt lödtenn, fungerade kanonbra. Saltsyran kommer att behövas rensas bort ordentligt och det värsta är att det inte behövs, det fungerar mycket bättre med fluss, saltsyra får inte heller rostfritt att bli lödbart efter vad jag vet.
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Finns en slags pasta som man använder då man löder tex kopparrör till solvärmepaneler.

Den pastan är inte bara dyr den är bra också. Den innehåller tennet så man behöver oftast inte tillföra och den fäster också bra vilket kan vara problem ibland.

Hade ett uselt kretskort som skulle lödas så kom jag på den "geniala" iden att använda ovanstående pasta. Detta medförde att kortet i princip täcktes med tenn eftersom jag antog att det skulle hålla sig på banorna.

Kommer tyvärr inte på vad det heter just nu men kostar runt 800 pix för en burk på 1 kg. Men lite kan man säkert låna av någon?!?
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Skall man löda tex kopparrör så är sandpapper alldeles utmärkt att ta bort diverse skit med. Som sagt fluss som används i vanligt lödtenn fungerar hur bra som helst till många material. Har också lött cykelvajer och även tjockare vajer och det har fungerat hur bra som helst.

Saltsyra på rostfritt kanske tom passiviserar ytan så att det blir än värre.
Användarvisningsbild
MNorrgren

Inlägg av MNorrgren »

Okay, men nu eftersom det bara är en sån liten bit som ska lödas så vill jag inte köpa nåt fluss. KOmmer inte behöva den mängden för det första. Menar, en burk på elfa kostar ju åtskilliga hundra. Och jag får syran gratis!

Det är vanligt järn så det är inga rostfria material som ska användas. Vilet är bra.

Nu ska jag inte löda koppar utan bara rent järn, galvat visserligen men ska ta bort gavlen på det så.

Men cykelwire är tunnt, detta är en 1/4" tjock flexaxel med 1 mm trådar i sig, så är ltie svårare att löda i det :P
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

..så är ltie svårare att löda i det

Har man bara tillräckligt med värme så det kommer upp i rätt temp, och rätt fluss, så är det precis lika enkelt att löda en cykelvajer på 2mm som en vajer på tex 1cm. :)

Hade du tänkt att köpa fluss på Elfa så får du ju förstås betala därefter. Jag köpte tex en burk lödfett på 20g (mer än vad man kanske tror) på Järnia och jag gav runt 30:- för den om jag inte minns fel. Det var för ett år sedan och det är fortfarande en del kvar då det är drygt av sig, men jag tycker det är bra att ha för det kommer till användning titt som tätt.

Men testa givetvis med saltsyra om den nu var gratis och berätta gärna hur det går. :)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Jag kör alltid med lödfett. Köpte två burkar på Domus(!) för snart 10 år sedan och jag har knappt förbrukat en halv burk. :)
Vad innehåller lödfett egentligen? Vad är skillnaden mot "vanligt" flussmedel?
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Domus? Det hade varit det sista stället som jag kunde tro hade haft lödfett. :)

Det lödfettet jag har innehåller zinkklorid och med stor sannolikhet vaselin för det är en typisk lukt som påminner starkt om det när det blir upphettat, sedan är det väldigt likt vaselin. Vanligt fluss innehåller kanske annat, dock ingen aning vad.

Har man ingenting så kan salmiak ibland fungera fint som fluss, om det däremot är bra till elektronik vet jag ej men till annat kan det fungera till ibland. Har haft som tanke att man kanske kan blanda ut en del i vatten och sedan använda det som lödvatten. Vet dock inte om det fungerar. Men såg dock på Discovery för en tid sedan när dom skulle varmgalvanisera ramen till en båge, då åkte den först ner i ett salmiakbad och sedan ner i det flytande zinket.
Skriv svar