Radiostyrd båt, 30 cc motor. Nya bilder, slutfinish!!!

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Ja givetvis finns det ju där. :)
platinum

Inlägg av platinum »

Jag tror att det är det enda alternativet. För om man ska blanda bensinen själv räknas man som kemist och då behöver du speciella intyg för det. Det går ju säkert att göra själv om man har "kontakter" men det är nog inte att rekomendera :) .
Användarvisningsbild
DeVille
Kontakt:

Inlägg av DeVille »

Det man köper i hobby affärer är metanol med ex 16% Nitro i.
En viss procent är även olja..

Vet inte hur det är att blanda metanol/nitro i vanligt bränsle..
Användarvisningsbild
Turbosharp

Inlägg av Turbosharp »

jag tror inte det kommer gå nå vidare bättre med denna blandningen eftersom metanol antänds mer som diesel, enbart nitro låter som ett bättre alternativ, eller högre oktantal..flygbränsle :D men det blir väldigt intressant att se hur som helst!
det bästa sättet att få båten att gå snabbare är nog ändå, mindre vikt. men visst är det roligt med en motor som varvar!

kan ju informera att mitt bygge också går framåt :)

skrovet, allt utom däck är färdiglimmat idag.

propeller, hembeställd. axel under tillverkning

motorn, ytterliggare modifierad för lägre tyngdpungt.

fler bilder på bygget kommer snart
Användarvisningsbild
lgrfbs
Kontakt:

Inlägg av lgrfbs »

Blanda i lite E85 (Ca: 109 Oktan) ?
Användarvisningsbild
Turbosharp

Inlägg av Turbosharp »

så ska det låta ;)
oftast när man gör det på tävlingsbilar etc, får man ändra tändningen (har jag för mig åtminstone) undrar hur det fungerar på en motor som denna.
Användarvisningsbild
lgrfbs
Kontakt:

Inlägg av lgrfbs »

OffT.
Har kört min nissan på 95 blyfritt med 30% E85 vilket gav:
Co 0,1 och betydligt bättre ax :D
OnT.
Roligt att tipset uppskatades, kanse läge att prova?
Användarvisningsbild
Turbosharp

Inlägg av Turbosharp »

ja, där ser man. vad kostar det litern?
man bör nog blanda i extra olja då som sagt, rensar väll mer än vanlig bensin. dock inte för mkt olja då detta bilda kol lagringar som bränner motorn istellet.

själv tror jag att jag skippar det, eftersom motorn orginal varvar 10 000+
vill inte riskera nått för att få ut nån halv hk extra =P

Edit: jag har fått ytterliggare en ny motor ca 30cc även den en röjsåg och undrar om nån kan komma på nått roligt att använda den till, rc styrning har jag liggandes ;) tips!?
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Helikopter modell större. :roll: :)
Användarvisningsbild
MNorrgren

Inlägg av MNorrgren »

Nu är det så att min nitro innehåller en ganska bra halt olja så det ska inte behövas mer olja, kör dessutom på en ganska fet blandning redan. Tror jag har en 5 % olja i eller så. Pga att den komemr att hålla högt varv hela tiden så den inte ska skära.

För er som inte vet det så ska en trimmermotor ( alla 2-taktare för övrigt med förresten) takta på maxvarv då den får den mesta kylningen från bensinen! inte alls från flänsarna som de flesta tror!!!
Lite övrig info sådär.

Jag köper färdigblandad nitro med metanol. Man kan inte som privatperson köra ren nitro då det klassas som ett mer eller mindre sprängämne och förvarar i tankar som liknar dyktuber. Fast istället för alu som det är i dyktuber så har man en syrafast hård metall.

En dyktub har för övrigt 30 mm gods!!!
Iofs känner jag folk som har ren nitro men det kan man inte handskas säkert med så det ska man ge fan i rent ut sagt.

Man ska inte köra i etanol däremot. Pga ett problem, alla packningar, o-ringar, övrig tätning är inte anpassat efter etanol. Etanol har helt andra egenskaper på packningar än vad bensinen har. Motorn kommer gå sönder efetr ett tag om amn blandar i etanol.
Dessutom måste man justera tändningen så att den tänder tidigare, vilket man inte kan göra så lätt på en trimmer i mitt fall.

Eftersom det är rätt upp och ner magnettändning utan varken brytare eller så. Tändspolen är bara satt " på rätt ställe" så att magneterna på svänghjulet passerar vid rätt tid. Så jag har inte möjlihet till det.
Sen måste man öven sätta större munstycken i förgasaren. Och eftersom det inte finns såna tillbehör till min förgasare då det är en standard från fabrik och det inte är tänkt att den ska trimmas. Och vill inte bora upp det och komma på att det blev för stort.
Man kan förvisso borra upp förgasaren något lite men man måste ändå sätta på större munstycken.

Nu har jag en annan motor liggandes som jag kan prova på. Så mäter jag upp mängden nitro och ser vad som händer vid olika koncentrationer.

Lite allmän fakta för allmänheten om effekterna vid tillsats av nitro i bensinen på 2-taktare.
Vid en 10% inblandning får man uppskattningsvis en effektökning på ett par hundra procent!!!!

Vid en 5% inblandning, på en luftkyld maskin, kan man köra i upp till 20-30 minuter innan motorn bokstavligen! smälter ner till en metallklump. Kolven smälter, cylindern smälter, ja motorn går rent åt HE.

Så man ska vara försiktig vid inblandning.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Har för mig att jag hört någonting om att nitro antänds, eller om det var expanderar, 600ggr snabbarare än bensin, och då förmodligen också ger ifrån sig all sin energi 600 ggr snabbare. Men det är ialf imponerande bitar som finns i dragsters som ju kör på ren nitro..
Användarvisningsbild
MNorrgren

Inlägg av MNorrgren »

Ja det är nåt i den stilen Henry. Det är helt otroligt asså.
Ja de värsta dragsterbilarna, Top Fuel serien, ligger på en runt 6000 hk+!! på en Hemi V8... De kan plocka ur mer om det behövs!

De kör inte på ren nitro dock. De kör på nitrometanol. Dvs samma sak som de små rc-bilarna går på. Det är exakt samma sak.

Faktasida om Top Fuel serien
http://www.topfueltour.com/teknik.htm

Enda problemet jag har med nitrometanolen är att det det brinner längre än bensin, därför det kommer lågor ur rören på dragsters. Så jag kan få såna lågor på båten med. Vilket jag vill undvika haha. Träbåt :S :P
Användarvisningsbild
MNorrgren

Inlägg av MNorrgren »

Men nu tillbaka till båten!

Jag har lite film på när jag provar propellern i vatten för första gången. Och jösses ja det säger jag då bara.
Det är tryck i den där jööössses.

En bild på båten plus "testplats", dvs mammas damm haha:P

Mne någon som kan lägga upp filmer, jag e inte redigt hemma på det :oops:

Bild kommer iaf men..
Bild
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Ser så overkill ut med den motorn. :D Inget negativt menat alltså. :) Bra gjort.
Användarvisningsbild
MNorrgren

Inlägg av MNorrgren »

Hehe jo den är ganska stor.

MEn om jag säger så... Jag fick motorn gratis, eller rättare sagt jag fick två såna plus en annan som är ännu större. Så då tackar man inte nej. Och varför köpa en annan motor när jag fick denna gratis?:P

Tror den kommer gå utav bara f'¤n.

Har ju blandat i en liten mängd nitro i bensinen när jag provkör den. O som den varvar, jösses ja.

Men någon som kan lä'gga upp en film åt mig?? :oops:
Skriv svar