Hej!
Håller på och bygget ett kortysystem och tänkte använda batteribackupat ram som minne och sen göra säkerhetskopia på ett EEPROM
Problemet är att det minnet jag har inte vill hålla datan när strömmen försvinner, tänkte först att batteret är slut då minnet jag hade är tillverkt -96 så jag testde några andra i hopp om att jag fått tag i ett som nån lekt med tidigare. Dock samma problem med dem.
Minnet är ett DS1230AB-85
För skoj skull så sågade jag isär ett av minnen för att kolla hur det såg ut, som jag trodde så satt där ett litet knappcells batteri i den, det lustiga är att där var 3v i det och man kan även driva en lysdiod från det.
Lyckade löda på ett par sladdar till tåtarna som batteriet satt i och matar med en spänningsskub men när den står på 3v så drar den inget. Skruvar man upp den till 3,5v så drar den 5.8mA men jag antar att det är nån spänningsreglerng som tar i för den håller ändå inte minnet.
Enligt databladet så ska batteriet aktiveras första gången man tillsätter ström, är det så eller har jag missat nån uppenbar detalj?
/Mullemeck
Batteribackupat ram tappar minnet
Låter mer som om att du har missat att spara datan i minnet eller har en uppstartsrutin som rensar minnet, detta har en del C-kompilere faktisk.
På den Fujitsu jag använder (än) gör uppstartsrutinen en nollning av tillgängelig RAM, detta finns i 'start.asm' men om den gör det i ditt system vet jag inte.
På den Fujitsu jag använder (än) gör uppstartsrutinen en nollning av tillgängelig RAM, detta finns i 'start.asm' men om den gör det i ditt system vet jag inte.