MadModder skrev:Har du undersökt exakt vad det är som är löst så tallriken kan vobbla? Har du tittat på axeln när du trycker på tallriken?
En krympslang är inte speciellt hård och tänjer ut sig vid upprepad mekanisk påverkan.
Jag är lite skeptisk till att axeln sitter direkt i träet. Jag skulle ha pressat in en metallbussning som axeln kan sitta fast i. Men då krävs nog en CNC för att fräsa ut ett stort hål på undersidan exakt i centrum...
Nu har du nog missförstått, kära vän.
Jag är lite skeptisk till att axeln sitter direkt i träet
Det här stämmer inte, axeln sitter instucken undertill i en svarvad mässingstrissa på 43mm där också 7mm-piggen för LP'ns hål är ditsvarvad, den enda gången axeln, så att säga, går in i träet är när mässingstrissans 7mm-pigg går in i träet, jag kan tyvärr inte förklara det tydligare än så
En krympslang är inte speciellt hård och tänjer ut sig vid upprepad mekanisk påverkan.
Intressant kommentar.
Tänjer ut sig, hur då?
Krympslangen kommer ju bli ett "strumpa" runt axeln och därmed en slags bussning mellan axeln och trissan, så vart skall krympslangen/gummit ta vägen?
Har du undersökt exakt vad det är som är löst så tallriken kan vobbla? Har du tittat på axeln när du trycker på tallriken?
Det står ganska klart att wobblandet beror på att jag borrat 2mm i trissans hål på 2mm fast med farfars
handslipade borr vilket medfört att trissans hål är bra mycket större än axeln.
Detta är trots all lite överdrivet för hur mycket tiltar det i lagerhuset (läs trissans hål) tro, ska vi skissa på det?
Jag mätte ju upp ungefär +/-10mm i periferin, om man då föreställer sig det mekaniska så borde tiltvinkeln inne i lagret vara lika med tiltvinkeln utanför lagret dvs vi har för dessa likformiga trianglar
\(\tan{\alpha}\approx \frac{10}{150}\approx \frac{x}{7}\)
där 10 är perifera tilten, 150 skivtallriksradien och 7 är axelns längd dvs vi har ett glapp på ungefär
\(7*\frac{10}{150}=0,47mm\approx 0,5mm\)
Extremt mycket om man betänker att själva axeln ju är på bara 2mm
MVH/Roger
PS
Jag mäter nu att en standard runt 5mm krympslang är på 0,25mm gods...Antingen är det bara att pressa eller så får jag nyttja farfars legendariska borr och borra lite till