Wifi sensor för att kolla om grabben har gått upp ur sängen

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
larky
Kontakt:

Re: Wifi sensor för att kolla om grabben har gått upp ur sän

Inlägg av larky »

Sök på "bed occupancy sensor", det finns en hel del att läsa, Force Sensitive Resistor är en vanlig grej att använda.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

arvidb skrev:
Bosen skrev:Om han inte har kommit upp så måste jag ringa honom helt enkelt.
Du utsätter honom för en väldigt stor stress om du tvingar honom att gå upp innan han har sovit färdigt varje dag. Om skolan kräver att han ska vara på plats innan han är vaken så är det skolan som det är fel på, inte din grabb.

Man ska inte slåss mot sin interna klocka! Googla på cirkadisk rytm och på årets nobelpristagare i medicin. Kanske bättre då att låta honom sova en timme extra och ta igen skolarbetet på något annat sätt? Prata med skolan, kanske de kan ordna en timmes extra undervisning på eftermiddagen istället (för honom och för andra som behöver det)? Även om de säger nej så är det nog bra om de börjar få lite sådana påtryckningar, till slut kanske det leder någonvart.

I vart fall: fundera på om det kanske inte är bättre att ge honom lite "slack" vad gäller sömnen, istället för att stressa honom ännu mer genom övervakning.
Är detta alltså allvarligt??!!
Eller se till att han går och lägger sig en timme tidigare, nä men skyll på skolan, det låter som en vettig plan..
Utan ett larm på morgonen hade jag aldrig kommit upp, aldrig fått tummen ur, skulle jag må bra av det? NOPE..
Ju mer jag sover ju tröttare blir jag...
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Min avsikt att tala om Ansvar var att det är det normala.
Jag beklagar om du tog illa upp för det. Men i ditt första inlägg såg jag inget om att det inte skulle låta sig göras!
Som jag skrev är lösningen oftast närmre än vi tror, väldigt få kan lyfta bort det personliga ansvaret för vad vi gör.
Jag ber om ursäkt igen säger Lasp
Användarvisningsbild
matsadona

Inlägg av matsadona »

Är det bara jag som ser denna lösningen framför mig? :D
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
matsadona

Inlägg av matsadona »

Åter till ämnet, en PIR sensor och en ESP8266 borde väl duga? Man får sätta ett tidsfönster där det skall larma, så man inte får en massa sms/mail/whatever resten av dygnet när någon rör sig i rummet.
Användarvisningsbild
arvidb

Inlägg av arvidb »

AndLi skrev:Är detta alltså allvarligt??!!
Eller se till att han går och lägger sig en timme tidigare, nä men skyll på skolan, det låter som en vettig plan..
Utan ett larm på morgonen hade jag aldrig kommit upp, aldrig fått tummen ur, skulle jag må bra av det? NOPE..
Vad bra att du frågar! JA, det är allvarligt. Att du inte har problem med dygnsrytmen (för det har du inte om du mår bra av att sätta klockan på ringning normal tid) betyder inte att alla andra funkar likdant. Synd att du inte vet hur bra du har det, för shit vad nöjd du skulle vara då! :mrgreen:

Men nu verkar TS ha bra koll på detta och försöker hitta bästa möjliga sätt att hantera en svår situation. Bara att ha inställningen att man försöker lösa problemet att skolan vill ha dit honom så tidigt, snarare än att han sover för länge, gör nog stor nytta. :tumupp:
Nerre

Inlägg av Nerre »

Teknikern
Bannad

Inlägg av Teknikern »

AndLi skrev:
arvidb skrev:
Bosen skrev:Om han inte har kommit upp så måste jag ringa honom helt enkelt.
Du utsätter honom för en väldigt stor stress om du tvingar honom att gå upp innan han har sovit färdigt varje dag. Om skolan kräver att han ska vara på plats innan han är vaken så är det skolan som det är fel på, inte din grabb.

Man ska inte slåss mot sin interna klocka! Googla på cirkadisk rytm och på årets nobelpristagare i medicin. Kanske bättre då att låta honom sova en timme extra och ta igen skolarbetet på något annat sätt? Prata med skolan, kanske de kan ordna en timmes extra undervisning på eftermiddagen istället (för honom och för andra som behöver det)? Även om de säger nej så är det nog bra om de börjar få lite sådana påtryckningar, till slut kanske det leder någonvart.

I vart fall: fundera på om det kanske inte är bättre att ge honom lite "slack" vad gäller sömnen, istället för att stressa honom ännu mer genom övervakning.
Är detta alltså allvarligt??!!
Men grattis till ett "normalt" liv då, själv uträttar jag inget av värde innan 10 på förmiddan för det blir bara fel och katastrof, på topp är jag när "vanligt folk" slutar jobbet och går hem och sen tuffar det på tills 2-snåret på natten, jag sover alltså inte bort livet om nu nån trodde det. Jag sover mellan 6-7 timmar.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Spontant så skulle jag sätta sängen på lastceller.

Fyra såna här:
https://www.ebay.com/itm/391441970512

Och en sån här:
https://www.sparkfun.com/products/13261

Och en Raspberry pi som tar emot värdena via usb och skickar ett meddelande när en betydande negativ viktförändring skett mellan klockan XX och YY och inte återställts till sitt tidigare värde inom 5min (dvs han har inte gått på toa och sen lagt sig igen) så får du en rätt robust lösning.
Användarvisningsbild
Kulla
Kontakt:

Inlägg av Kulla »

tecno skrev::humm:
pingar hans ip
Om nu nallen är påslagen 24/7 så har du väl ingen hjälp av ovanstående, eller?
Faktiskt inte. iPhone och iPad kopplas sig när de behöver nätet hemma, därför jag väntar att jag får mer än 5 svar över en minut, funkar kallas.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Om grabben nu är med på det, kan ni inte komma överens om att han skickar ett meddelande när han stigit upp? :)
Alternativt trycker på en knapp någonstans, om det skulle vara för jobbigt att manuellt skriva ett meddelande.
Zkronk

Inlägg av Zkronk »

Eller att du ringer hem vid den tiden han ska gå upp och kollar så att han verkligen är uppe.
Så gjorde min pappa när jag skulle börja klara mig själv på morgnarna (tror jag kan ha varit i 10-års ålder kanske), och en morgon så hade jag inte vaknat av väckarklockan/tryckt på snooze och fick en jäkla avhyvling i telefonen när jag till slut vaknade av den...

Sen dess (över 20 år sen nu) så fullkomligt flyger jag upp ur sängen direkt när väckarklockan ringer, oavsett vilken tid den är inställd på :lol:
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

lastceller funkar på sängen

en enkel förstörkare kostar en hundring och sedan kan man ha något som ger en etta eller nolla

en enkel lösning på larm vore en webbkamera med extern larmingång, och ett tidrelä, där signalen från sängen blockerar larmet
Willow

Inlägg av Willow »

Philips wake-up light simulerar soluppgång innan klockan ringer. Kanske kan funka?

Morot och piska... Kan du inte ge belöning de gånger han går till skolan i tid? Typ 1/40 av månadspengen per skoldag och resten om han klarar alla?
Användarvisningsbild
ecenier
Kontakt:

Inlägg av ecenier »

Det här dök upp i mitt flöde idag, https://hackaday.com/2017/12/12/keep-tr ... -sleeping/

Kan finnas lite matnyttigt där beroende på vilken lösning du väljer.
Skriv svar