Hur kapar man en el-lysplatta/panel?

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Hur kapar man en el-lysplatta/panel?

Inlägg av JimmyAndersson »

Köpte en sånhär (75-563-01) på Elfa till min sampler.

Plattan är 100×122mm och behöver kapas till 43x122mm.

Kan man kapa såhär? (vid strecken)

Framsidan:
Bild

Baksidan:
Bild

Går det sedan att använda den undre delen om man fixar en liten anslutning? Inte för att jag behöver det nu, men det kan vara kul att veta. Räcker det att fixa en anslutning i nedre vänstra kanten (mittemot anslutningarna högst upp) eller behövs det något mer? Hur är det med de vågräta ränderna längst till höger?

Närbild framsida:
Bild

Närbild baksida:
Bild

Har inte använt såna här plattor innan, men de är riktigt roliga. Kommer nog använda dem till fler projekt i framtiden. "Platta" är nog att ta i förresten, den är bara 0.17mm tjock.. :)
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Hej Jimmy,

Citerar Elfa...
EL-lyspanel för bakgrundsbelysning av t ex LCD-displayer. Finns i sju färger i storlekarna 50×61 mm och 100×122 mm som sedan kan kapas eller klippas till önskad storlek och form.

Så då bör det ju fungera tycker man
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Tror ialf inte att det går att klippa precis hur som helst. Men så som visat skall nog kunna gå bra tycker jag.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Ok, då är vi tre som tycker att det borde gå. :)

Ett felklipp kostar 220kr och sedan ska den drivas med ca 95V växelspänning (strax under 1kHz), så det får hemskt gärna fungera. :D
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Det gick utan problem. Driver den med 45V.

Eftersom LCD-displayen också börjar bli lite trött så kanske lysplattan borde lysa lite svagare. Testade att minska spänningen med det blev ingen stor skillnad om jag körde med 70V eller 45V. Men jag får vara nöjd ändå. :)

Gjorde förresten en stor miss. För att lysplattan skulle sitta lite bättre bakom LCD'n så limmade jag en tunn plastplatta på baksidan av lysplattan. Kontaktlim var inte det bästa valet om man säger så... Det blev lite skumma mönster på framsidan när den lyser. Tyvärr märkte jag inte det förrän jag monterat alltihop. Man lär sig av sina misstag. :oops:
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

45V? Trodde dom krävde minst 70V men där ser man.
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

JimmyAndersson: Bra att du tipsar om att INTE köra kontaktlim. Tackar för info.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Vanligt vattenbaserat trälim fungerar faktist.

Spänningen och frekvensen påverkar ljussyrkan. vid 500 hz och 50V kan de lysa lika bra som vid 300 Hz och 90V - testa är lösningen som vanligt..
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Jag märkte att det var lite skillnad på spänningen över den gamla och nya plattan. Den gamla hade 132V över sig och den nya hade 92V.

Tyvärr hittade jag ingen dokumentation över HW-enheten, men jag testade att skicka in lite olika spänningar till den och mätte vad som kom ut, samtidigt som jag kikade hur plattan lös igenom LCD-displayen.

Jag gjorde en liten koppling med en DIP-switch och motstånd så jag kunde välja mellan 0Ω (som gav ut 92V) till 27Ω som gav 45V. Det gick lite fortare att testa då jämfört med att löda motstånd fram och tillbaka. :)

När jag testat allt mellan 45V till 92V så märkte jag att det blev en viss skillnad, men inte så stor. Vid 45V verkade det som ljuset inte riktigt räckte till för både bakgrund och text. 92V gav nästan för mycket bakgrundsljus i förhållande till text (eftersom displayen är lite trött), men eftersom det gav bäst betrakningsvinkel så valde jag tillslut just 92V till plattan och alltså inget motstånd alls mellan moderkortet och HW-enheten.

Vattenbaserat trälim var ett intressant tips. Det ska jag prova nästa gång.

Förresten, brukar polarisationsfiltret sitta fast hårt på vissa LCD-displayer eller ska det alltid ligga löst ovanpå den? Det hade varit kul att vända på det, men jag lyckades inte få bort det. Det fanns en ganska tjock glasskiva högst upp, men den verkade sitta fast tyvärr.

Några bilder:

Fick fila lite på ramen och en silikon(?)list eftersom den nya plattans anslutningar satt på långsidan:
Bild

Såhär ser displayen ut:
Bild
Bild

Närbild:
Bild

Jag har inte kollat vad det är för display, men om någon råkat veta var man kan få tag i en så är jag förstås intresserad. :)

edit: Den har 7 rader och 40 tecken på varje.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Polarisationsfiltret på alla dom displayer som jag sett (vet ej hur det ligger till med denna typ) brukar vara fastlimmat och sitter ordentligt fast men går att ta bort om man vill med tex ett rakblad som man drar mellan filtret och glaset, men då med stor risk att förstöra filtret om man råkar tex slinta eller håller bladet i fel vinkel och också möjligen att repa glaset, vilket jag dock inte lyckats med. Filtret kan dock bli böjt och ev oanvändbart av denna behandling, speciellt vid större filter. Att filtret bara är lagt på ytan på en display har jag inte varit med om men kan kanske förekomma.

Titta i sidan på den med allt borttaget, där skall du ha 2 glasskivor limmade mot varandra som ju har kristallerna emellan och ovanpå dessa sedan filtret som är mörkare, har du då en glasskiva till ovanpå denna så är det nog inte så mycket att göra åt tyvärr.
Skriv svar