Förra hösten köpte vi en cargobike för att cykla med ungarna till dagis. Cargobiken får väl anses vara budgetalternativet, även om dom ändå inte är särskilt billiga.
Den har ändå fungerat ganska bra, fram till förra veckan...
Vi har kunnat hoja fram och tillbaka till dagis på en laddning (ca 8km) utan problem, men när kylan kom så har den börjat 'lägga av'. Jag antar det är BMS:en som bryter pga låg spänning.
Vi har frågat och garantin på batteriet är såklart 1 år. Vi kunde däremot få rabatt om vi ville köpa ett nytt.
Vi kan inte ha mer än en par hundra laddningar på batteriet och det känns som att det borde 'hålla' för mer än det.
Jag har öppnat batteriet idag och kikat, men inte öppnat själva lipo packet. Av måtten att döma, är jag ganska säker på att det rör sig om ett 10p4s 18650.
Ett nytt batteri kostar ca 3500 (vet inte vilken rabatt vi skulle få), men jag känner mig inte så sugen att hosta upp det om det inte håller mer än några hundra cykler.
Jag har ingen lipo laddare eller rigg för att 'diagnosticera' batterier (men jag är öppen för att köpa prylar om det kan vara 'bra att ha').
1) Är det nån mening att försöka balansera packet (i tron att BMS:en inte lyckas)?
2) Ska jag börja se mig om efter en punktsvets och bättre celler? Vars isf är det 'bra' att handla nkon.nl? Eller andra tips?
3) bita det sura, köpa nytt batteri och ev. bli besviken igen om ett år?
Tar tacksamt emot tips och råd från den samlade lipo-expertisen