Skivspelarbygge

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag är med på allt utom det där allra sista.

Jag ser det såhär att vad som måste överbryggas är lagrets kraft (säger vi), sen har vi två olika hävarmar där den ena är 150mm (skivans diameter är 300mm) och den andra typ 22mm (trissans diameter är 43mm), kvoten mellan dessa dimensioner är 7.

Om remmen ligger på tallrikens periferi så har Gimbal sagt att vi ponerar 1N kraft och 1mm fjädring.

Om remmen sedan ligger på trissan så behövs 7 gånger högre kraft för att dra runt lagret, fjädringen är då 7mm istället och detta alltså pga hävarmskvoten.

Så långt tror jag att jag är med.
Men 7mm där inne vid remmen blir 7ggr större ute vid pickupen. Så där gungar det med 49mm sving
Det här förstår jag dock inte alls.

Om det fjädrar med 7mm vid trissan, kan man se det som att det egentligen är ett litet cirkelsegment (phi*r) som rör sig och att cirkelsegmentet förstoras med r dvs om r är sju gånger så stort så blir fjädringen sju gånger så stor.

Jag tror jag förstår nu, så jag ångrar min kommentar (men den får stå kvar).

MVH/Roger
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag har inte följt med i alla turer, men du har väl remmen runt skivtallrikens ytterkant?! :?:
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Nej, det har jag inte och det har inte min Thorens heller (innan du fördömer mig).

MVH/Roger
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag fördömer ingen och dömer heller inte, men jag känner spontant att det borde bli 100 ggr (överdrivet) stabilare att ha ett mindre drivhjul och ett större hjul till skivtallriken.

Jag hade en Connoisseur BD2 en gång i tiden (har nämnt det) men jag vill definitivt minnas att remmen låg runt själva skivtallriken och trissan vid motorn kan varit 20-30 mm dia.
Försökte hitta info men det enda som dök upp var någon sorts medlemssida - inloggning.

Jag har nog haft en Luxorapparat med direktdrift, via mellanrullar ( :sick: ) ...
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Fast om nu Roger skulle driva på skivans ytterkant måste trissan på motorn förstoras motsvarande om samma motor ska användas. Det blir inte heller bra.
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

Fast det blir klart bättre.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Motorbyte då ... :humm:
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

MadModder skrev:Fast om nu Roger skulle driva på skivans ytterkant måste trissan på motorn förstoras motsvarande om samma motor ska användas. Det blir inte heller bra.
Varför blir inte det bra?

För mig låter det idealiskt (möjligtvis undantaget att motortrissan blir ganska stor dvs 40,0mm).

MVH/Roger
Tekko

Inlägg av Tekko »

Varför problemet kvarstår är att med samma motor så blir det samma utväxling i slutändan även om remmen flyttas till skivtallrikens diameter.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Jag är nog väldigt dum här men varför är det ett problem?

Vi snackade väl om hur fjädringen hos remmen var beroende av vilken diameter skivtallrikstrissan har, inte vilken diameter motortrissan har, jag kan tvärtom tycka att en stor motortrissa är bra för små variationer i radie fortplantar sig inte lika tydligt, typ om man skulle ha en knuten rem modell resårsnodd så skulle knutens lilla utbuktning inte märkas i förhållande till diametern när den far runt motortrissan om motortrissan är stor, däremot skulle den märkas betydligt om motortrissan är liten vilket ger ett hack i gången.

Nej, jag ser inte alls problemet med att ha kvar min motor och bara utöka motortrissans diameter (till 40mm).

MVH/Roger
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Samtidigt som du sänker momentet som krävs för att driva runt skivan, sänker du även momentet som motorn orkar driva med.
Utgår vi från de tidigare ponerade värdena blir det kanske 7 gånger bättre. Vilket är klart bättre.
I periferin fjädrar då remmen 1mm istället för 7, men kraften från motorn blir 1/7 iom större trissa där.

Och en annan sak, eftersom lagringen uppenbart går förhållandevis trögt är det ju något som kommer slitas ut med tiden. Fortare än normalt alltså.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Bra förklarat, jag tackar för detta!

Efter att jag testat remmen från Svalander vilket, vad vi nu förstår, förmodligen inte kommer att hjälpa så kommer jag be min vän LaRdA att skapa en motortrissa med storleken 40mm och sedan lägga remmen på periferin av skivtallriken, detta är min plan.

MVH/Roger
PS
Måste dock göra nåt åt lagret också :humm:
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

Det överförda vridmomentet blir lika stort som förut eftersom förhållandet mellan motor och skivtallrik kvarstår, och motorn tror vi väl fortfarande ligger i synk med nätet så det borde ju fungera.

Remmen som överför momentet kommer däremot belastas 7 ggr mindre (men rör sig å andra sidan 7 ggr snabbare, den följer ju periferihastigheten på tallriken) vilket bör ge betydligt mindre svaj.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Kul att höra!

En liten förbättring kan alltså vara på gång :)

MVH/Roger
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Inlägg av SeniorLemuren »

Finns det någon orsak till att du köpte en 12 polig motor? Är de inte alltför dyra kanske du skulle välja en 4 eller 6 polig motor för att få mindre remskiva på motorn.
Skriv svar