Jag tycker det är hur lätt som helst men du spårar ur när du talat om friktion. Jag tror att jag påpekat 3 gånger tidigare att det är spårens zig-sag, inte friktionenen i spåret som är motståndaren. Ta en häcklöpare t.ex. placerar du häckarna på hälften så stort avstånd som normalt så kan inte löparen springa lika fort, eller försök att köra en bil på en jävligt krokig väg, det går inte lika fort som på en rak. Tänkt dig en bana där häckarna har olika avstånd eller en rallyväg med sina ömsom raka ömsom krokiga vägavsnitt. Det går helt enkelt olika fort.rogerk8 skrev:Håller inte med
Friktionen är konstant och helt oberoende av hastigheten (för det är friktionens natur, handlar bara om att överkomma den) men jag tror man får ett friktionsmoment (läs bromskraft) som är större i det yttersta spåret än i de det innersta spåret ty man har större "hävarm" i det yttersta spåret än man har i det innersta spåret.
Inte helt lätt det här
MVH/Roger
PS
Man skulle också kunna se det som jag tidigare beskrev det dvs med lägre periferihastighet så minskar effektförlusten dvs har bara motorn tillräckliga effektresurser så kommer inte skillnaden i effektförlust innersta/yttersta spår att märkas (fast nu gissar jag bara).
Det beror inte på friktion utan på att den levande kraften alltid vill gå rakt fram både i höjd och sidled. Skall du ändra riktning så kostar det kraft och ju fortare du kör desto mer kraft kostar det. Problemet märks ju bevisligen vara störts längst ut på skivan där det går som fortast. Skulle spåret vara spikrakt så skulle skivan snurra i samma hastighet, men så snart spåren zig-zaggar så går hastigheten PÅ GRUND AV FELAKTIG KRAFTÖVERFÖRING NER. Jag kan nästan slå vad om att det går att se på skivans mönster när hastigheten sjunker.
Det finns bara 2 orsaker till problemet, antingen orkar inte synkronmotorn ligga låst mot sina poler eller också fjädrar drivremmen eller en kombination av båda orsakerna. Det finna alltså bara en lösning på problemet. Åtgärda Kraftöverföringen och sluta fundera över vad problemet är.