Hjälper skärmad kabel? (*ny fråga*)

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
gunne
Kontakt:

Hjälper skärmad kabel? (*ny fråga*)

Inlägg av gunne »

Jag håller på att bygga en display som jag skickar data till seriellt. Jag skiftar ut data genom kaskadkopplade 595:or. Allt funkar bra när jag har lösa sladdar till displayen på ~15cm. När jag kopplar in displayen via en 2,5 meter oskärmad nätverkskabel så verkar datan bli korrumperad på vägen.

Funktionen som skickar ut datan ser ut så här och det går i 16MHz.

Kod: Markera allt

for (j=0;j<5;j++) {
		for (i=0;i<8;i++) {

if ((data1[4-j]>>i)&0x01) LED_SD1_1;
			else LED_SD1_0;

if ((data2[4-j]>>i)&0x01) LED_SD2_1;
			else LED_SD2_0;

LED_SH_CLK;
		}
	}
	LED_ST_CLK;
} 
Detta borde innebära att datan skickas med högst nån MHz eftersom det är massa annan kod emellan datapulserna.

Nu till frågan: Hjälper det om jag tar en skärmad kabel? Jag har ingen hemma och måste då gå och köpa en. kostar inte många kronor iof, men om det inte hjälper är det onödigt jobb.

Någon annan lösning? ca 2-3 meter och 6 ledare handlar det om.
Senast redigerad av gunne 15 augusti 2006, 11:08:29, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

hur är kablarna terminerade på mottagarsidan, och hur är den ansluten på sändarsidan?

har du medhörning i kablarna?
råkade ut för det i betydligt lägre hastigheter i en bandkabel där jag inte rådde över fördelningen av in och utgångar i förhållande till nollor

skärm hjälper mest vid yttre störningar, eller att slippa sända ut yttre störningar
skärm kan öka problemen på grund av mera kapacitans
Användarvisningsbild
gunne
Kontakt:

Inlägg av gunne »

Från sändaren går det ca 20 cm 1mm^2 sladdar till en modulärkontakt. Därifrån nätverkskabeln 2,5 meter till en pålödd molexkontakt. Molexkontakten är kopplad direkt till PCBn på mottagaren.
Användarvisningsbild
Andax

Inlägg av Andax »

Nätverkskabeln består av fyra tvinnade par med en karakteristisk impedance på 100 ohm (har jag för mig).

Det där med karakteristisk impedans är en vetenskap i sig, men principen är att kabeln ser ut som en last på 100 ohm för högfrekventa signaler, men bara medan signalen skickas genom kabeln. När signalen kommer fram till andra änden måste det finnas en verklig last på 100 ohm annars studsar signalen tillbaka.

Att du har en data takt på bara någon MHz innebär inte att du inte har signaler med högre frekvens. För digitala signaler är det stig och fall tiden när signalen skiftar från 0->1 och 1->0 som bestämmer frekvensinnehållet.
En stig tid på 3 nanosekunder ger ett frekvensinnehåll på över 100 MHz.

Mitt tips till dig är att inte ha olika data signaler i ett och samma tvinnat par. Sedan bör du ha ett termineringsmotstånd i mottagaränden. Dock måste kretsen som skickar ut signalerna klara av att driva motsvarande last.
Användarvisningsbild
gunne
Kontakt:

Inlägg av gunne »

Jag antar att de kablar som har samma färg (en randig) är par. Tror ni det hjälper att bara koppla in ett 100ohms motstånd vid övergången cat5->molex i mottagarändan? Det är ju relativt enkelt att testa.
Användarvisningsbild
Andax

Inlägg av Andax »

Har för mig att färgerna stämmer (grön och grön/vit tex hör ihop).
En 74HC595 klarar nog definitivt inte att driva en så tung last som 100 ohm. Har för mig att den bara klarar att driva typ 4 mA. Vid 5V beöver du en krets som kan driva 50 mA. Någon buffer i 74AC serien bör funka.
Användarvisningsbild
gunne
Kontakt:

Inlägg av gunne »

Men 595:an driver ju inte lasten. Skiftregistrena sitter på displayen och datan skickas ut från en Atmega 595. Att sätta mer avancerade komponenter 'n motstånd på mottagarsidan är tyvärr uteslutet då displayerna redan är färdigbyggda. Jag ska försöka koppla in oscilliskopet imorgon så att jag kan se vad som händer.

Vad händer om man har en "vanlig" kabel med 6 raka ledare istället?
Användarvisningsbild
Andax

Inlägg av Andax »

Jag har nog inte riktigt fattat vad som sitter var... och vad för signaler som skickas....
Du har ingen skiss?
Användarvisningsbild
RDX*
EF Sponsor

Inlägg av RDX* »

Glöm inte att jorda skärmen på ett lämpligt sätt.

Farnell har också fler passande EMI-filter.
Användarvisningsbild
Andax

Inlägg av Andax »

Gunne, istället för att lägga ett motstånd ner till jord på mottagarsidan kan man sk. serieterminera istället.
Du kan lägga ett motstånd i serie med en konding ner till jord på mottagarsidan. Då ser de högfrekventa flankerna en korrekt impedans medan man DC mässigt inte drar så mycket ström.
Hoppas du förstår min kryptiska förklaring. Kan inte lägga upp en bild just nu.
Användarvisningsbild
anlamotte
Kontakt:

Inlägg av anlamotte »

prova att sänka hastigheten lite?
Användarvisningsbild
Andax

Inlägg av Andax »

Att sänka hastigheten hjälper inte rakt av. Flankerna i signalen har ändå samma högfrekventa innehåll...
Det går att flacka ut flankerna en del genom att ha ett seriemotstånd på utgången följt med en liten konding till jord (RC länk) som lågpass-filter.
Skriv svar