Intressant, det visste jag inte.
Fast varför blir det så?
30720/60=512=9 bitars binärräknare, eller hur?
Jag råkar ha hela 38st 4060
I min dokumentation står det "14-Stage Binary Counter/Oscillator", vad nu det innebär.
Jag uppskattar annars väldigt mycket att slippa koppla för tre dekadräknare om det går med en.
Mitt lager av kristaller är annars mycket sparsmakat, förutom 60kHz kanske nästa är på 4MHz osv.
Jag hade dock sönder mitt frässtål igår så nu måste jag köpa ett nytt och jag vill gärna ha samma dvs jag kommer lägga en liten order till ELFA på måndag, kanske dom har nån av dina udda kristall-frekvenser.
Fasen vad jag lär mig på det här fantastiska forumet, fast jag ber inte om ursäkt för att jag är lite obstinat
Kollar ELFA-frekvenser...vänta... 74-640-01 , denna sägs vara en "Klockkristall" och är på 32768kHz (liksom alla tillgängliga LF-kristaller tycks ha som frekvens) men detta genom 60 blir inte "binärt" så hur nyttjar man en sån?
Jag kollar Mouser också...vänta...samma sak där dvs dina frekvenser tycks inte finnas.
Eftersom 32768Hz sägs vara en Klockkristall så misstänker jag (1/60s per tick) Hz här på nåt sätt, men det skulle innebära en delning på 1.96608E6 ggr så som vanligt fattar jag ingenting
MVH/Roger