Bilbatteri urladdat, men....

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
svenne1985

Bilbatteri urladdat, men....

Inlägg av svenne1985 »

Så batteriet är någon typ av silveroxid. Bilen var helt strömlös, indikator ögat indikera charging neccesary. Tror ni det klarar sig om det suger 4 A och laddaren indikera 2/4 laddning?
Har läst här bland annat om batteriet varit urladdat någon dag är det slut.

Bilen står i varmgarage.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Bilbatteri urladdat, men....

Inlägg av danei »

Batteriet har definitivt tagit skada. Men i allmänhet funkar det att ladda.
svenne1985

Inlägg av svenne1985 »

Återstår se hur mycket då, men får ladda upp de fullt. Hade det stått replace battery borde det nog vart helt kört.
Det har iallafall inte fryst
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Ja, har det inte fryst kan det nog användas, även om det som sagt aldrig blir RIKTIGT lika bra igen.

Har du en ctek så låt den stå och ladda i nån vecka så brukar det funka sen, dne kommer att indikera fullt efter nån dag men det verkar göra nytta att den får stå längre, speciellt på batterier som varit helt urladdade.

Anekdot: jag fick ju en fiero för ett tag sedan, det batteriet hade stått urladdat i många år, och jag trodde det var kört, mycket riktigt så stod cteken och blinkade röd/grönt.. då tänkte jag testa polvändning och laddade först ur det med en H4 i ett dygn, sen satte jag en startkabel mellan plus och minus i ytterligare ett dygn, efter det mätte jag 0V.

Då kopplade jag in en dum batteriladdare med H4-lampan i serie fast baklänges (plus mot minus och minus mot plus), och efter några timmar så kunde jag mäta några volt i batteriet, då kopplade jag in en ctek polvänt (plus mot minus osv) och lät det stå, nöär jag kände på batteriet dagen efter var det ganska varmt, ca 30 grader, så för säkerhets skull ställde jag det utomhus med cteken inomhus och kablarna genom garageporten.

Efter fyra dagar var batteriet inte längre varmt och cteken indikerade fullt.

I med det i bilen (polvänt) och det funkade perfekt :)

Helt osannolikt bra för ett batteri som stått oladdat utomhus i flera ÅR..
svenne1985

Inlägg av svenne1985 »

Ingen ctek men är en intelligent laddare. Vägra först ladda pga låg spänning så fick ge ström från labbnättagg.

Drar 4 A konstant nu en timme senare med.
Användarvisningsbild
breflabb

Inlägg av breflabb »

Det är det som är största problemet med dessa moderna laddare tyvärr.
Dom startar inte om spänning saknas helt i batteriet. Den nyttjar batterispänningen
till o få igång sig själv
svenne1985

Inlägg av svenne1985 »

Den här har ett automatläge för 6 volt batterier så det verkar ha flippat ut och kunde ej bestämma vad den skulle göra för var runt 5 volt i batteriet, stod och mätte och vägra starta. Men så fort fick spänningen var över 7.5 gick den igång. Sjunkit lite till 3.4 Ampere dock.
Användarvisningsbild
carpelux

Inlägg av carpelux »

Jag har tidigare roat mig genom att labba med att återuppliva mer eller mindre dåliga batterier. Det har ibland lyckats hyfsat om inte batteriet varit i för dåligt skick, men den slutsats jag har dragit är att om man är beroende av att batteriet fungerar så finns det bara en utväg: är batteriet skadat så köp ett nytt.
svenne1985

Inlägg av svenne1985 »

Mjo men är det säkert det är skadat om batteriets indikator öga indikerar laddning behövs bara? Finns ju indikation för replace battery med.

Får helt enkelt se hur de håller när fulladdat och kolla igen efter läckströmmar.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Det där "ögat" brukar jag ignorera, jag har sett det lysa grönt när batteriet varit kasst, och ofta lyser dom svart fast batteriet funkar bra.

Har läst nån gång om hur den indikatorn funkar, och det är ju mer en fingervisning än sanning.
Användarvisningsbild
breflabb

Inlägg av breflabb »

Det är så mitt batteri beter sig. Men den börjar bli lite trött så fort
temperaturen i luften ligger runt nollan.När laddaren är på i några dagar
så blir det något bättre,men när riktiga kylan kommer snart så är det
nytt som gäller skulle jag tro( 4 År gammal )
Skriv svar