Labbagg, nybörarjarfråga igen

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
mikael__
Kontakt:

Labbagg, nybörarjarfråga igen

Inlägg av mikael__ »

Jag fick tag i ett billigt labbagg. Tror det är från kjell&co från början. Grejen är att det finn bara utgångar för + & -, ingen jord. Hur ska man då koppla på kretsar som behöver just jord ? :oops:
rehnmaak

Inlägg av rehnmaak »

Var jordpotential ska ligga definerar du själv genom att ansluta jorden till plus eller minuspolen. Vanligast är att man kopplar jorden till minus (minusjordat system).
mikael__
Kontakt:

Inlägg av mikael__ »

Nu har jag nog fattat nått helt fel här. Grejen med jord är väl att det inte ska finnas nån spänning där ? Spänning finns väl på både plus och minus-polen ?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Nu tror jag att du faktisk har fattat helt fel.

Först ska vi skilja på "Skyddsjord" och GND, de är INTE det samma fast man kan koppla ihop dom.

Skyddsjord finns i jordade uttag och används för att skydda användare av starkströmsapperater, spisar, kylskåp osv.

I elektronik med svagström brukar en del (felaktigt) att kalla GND för jord. Det ska egentligen kallas "Chassi" och om inget annat anges mätar man ifrån det när man mätar, det är alltså vår noll-punkt.

Om enheten man pular med då ska matas med +12V måste minus från labbaggregatet alltså kopplas till GND, därav kan vi konkludera att 'Minus' oftast (!!! inte alltid!) är GND. GND uttalas "ground", alltså det engelska ordet för "backen" men det menas egentligen chassi, jag tror att det härledes till "där man förankrar grejorna", alltså chassit.

Skyddsjord heter i övrigt "Protective Earth" och om man kallar GND för "jord" borde den engelska titel för "GND" egentligen ha varit "ETH" eller sånt.

Alltså är "Jord" ett fel namn! Så sluta att använda det är du snäll, det blir bara fel. :wink:
rehnmaak

Inlägg av rehnmaak »

Det är riktigt att man inte bör kalla det för jord. Chassie brukar däremot vara anslutet till PE och det är inte självklart att den är ansluten till nollan (detta är lite hårklyveri).

Men för att svara på trådskaparens fråga använde jag benämningen jord för att inte skapa mer förvirring. Som sagt den riktiga benämningen ska vara "nollan". Och den defineras genom att ansluta den till plus eller minus på agget, men till 90% av fallen ska den anslutas till minus.

Ett fall där man ansluter nollan till plus är tex om du ska ha +/- matning tex +/-15V till en op-förstärkare. Då kopplar man plus på ena agget till 0:an och minus till 0:an på det andra agget.
mikael__
Kontakt:

Inlägg av mikael__ »

Tack för svaren :)

Men, om jag har en krests som vill ha -15v,+15 och GND (inte jord :) ) . Jag har som sagt bara tillgång till + & -. Kopplar jag då GND till närmaste chassi jag hittar ? :)
rehnmaak

Inlägg av rehnmaak »

Ska du ha +/-15V så får du skaffa ett agg till....
mikael__
Kontakt:

Inlägg av mikael__ »

Vad har jag missat nu? Agget klarar ju +/-15v, men saknar GND. Varför behöver jag ett till ?
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

..eller fixar en virtuell jord. Det finns kretsar som ordnar det. T.ex MAX634 (och liknande) eller TLE2426. Den sista är kul: Kostar 25kr och har bara tre ben. Den tar den positiva spänningen och skickar ut hälften som "negativ spänning" (konstig benämning.) :)
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Posta en bild på aggregatet (frontpanelen) så vi kan se vad det är för något Du har.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Om vi fortfarande utgår ifrån GND som nollpunkt behöver du alltså:
2 st labbaggregat som kan ge ut 15V. Det ena kopplar du med - till GND och + till +15V ingången. Det andra aggregat kopplar du med + till GND och - till -15V ingången. Detta ger +-15V, allt mätt från GND.

Om så GND är kopplat till kapslingen eller inte är en annan sak och det ids vi inte hålla på med nu.

Vissa aggregat är dubbla och kan lämna båda positiv och negativ spänning samtidig och andra dubbla har 2 oberoende aggregat i samma låda, då kan man göra som man vill.
mikael__
Kontakt:

Inlägg av mikael__ »

http://www.kjell.com/content/templates/ ... 0,13220000

Det är ett sånt här jag har. Jag behöver alltså skaffa ett till för att klara +/- 15v ?
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Kikade på kopplingschemat till aggregatet och svaret på din fråga är: Ja
mikael__
Kontakt:

Inlägg av mikael__ »

Tack, då vet jag :)
Användarvisningsbild
björn
EF Sponsor

Inlägg av björn »

mikael__ skrev:Vad har jag missat nu? Agget klarar ju +/-15v, men saknar GND. Varför behöver jag ett till ?
Detta påstående är dessutom felvisande, iallafall om man kollar på kjelles sida där det står 0-15 Volt, alltså ingen negativ spänning.
Skriv svar