Kod: Markera allt
void LiquidCrystal::setRowOffsets(int row0, int row1, int row2, int row3)
{
_row_offsets[0] = row0;
_row_offsets[1] = row1;
_row_offsets[2] = row2;
_row_offsets[3] = row3;
}
Kod: Markera allt
void LiquidCrystal::begin(uint8_t cols, uint8_t lines, uint8_t dotsize) {
if (lines > 1) {
_displayfunction |= LCD_2LINE;
}
_numlines = lines;
setRowOffsets(0x00, 0x40, 0x00 + cols, 0x40 + cols);
...
}
att använda skärmar med mer än 2 rader.
Då är frågan kvar hur konstruktören kan känna av
vilka argument den får?
Räknar den antalet argument, och parar ihop det
med rätt konstruktör?
Så här ser det ut:
Kod: Markera allt
LiquidCrystal::LiquidCrystal(uint8_t rs, uint8_t rw, uint8_t enable,
uint8_t d0, uint8_t d1, uint8_t d2, uint8_t d3,
uint8_t d4, uint8_t d5, uint8_t d6, uint8_t d7)
{
init(0, rs, rw, enable, d0, d1, d2, d3, d4, d5, d6, d7);
}
LiquidCrystal::LiquidCrystal(uint8_t rs, uint8_t enable,
uint8_t d0, uint8_t d1, uint8_t d2, uint8_t d3,
uint8_t d4, uint8_t d5, uint8_t d6, uint8_t d7)
{
init(0, rs, 255, enable, d0, d1, d2, d3, d4, d5, d6, d7);
}
LiquidCrystal::LiquidCrystal(uint8_t rs, uint8_t rw, uint8_t enable,
uint8_t d0, uint8_t d1, uint8_t d2, uint8_t d3)
{
init(1, rs, rw, enable, d0, d1, d2, d3, 0, 0, 0, 0);
}
LiquidCrystal::LiquidCrystal(uint8_t rs, uint8_t enable,
uint8_t d0, uint8_t d1, uint8_t d2, uint8_t d3)
{
init(1, rs, 255, enable, d0, d1, d2, d3, 0, 0, 0, 0);
}
och när D4 till D7 fattas så används nollor,
och "fourbitmode" sätts till 1.
Kod: Markera allt
void LiquidCrystal::init(uint8_t fourbitmode, uint8_t rs, uint8_t rw, uint8_t enable,
uint8_t d0, uint8_t d1, uint8_t d2, uint8_t d3,
uint8_t d4, uint8_t d5, uint8_t d6, uint8_t d7)
{
...
}