Köpte en extrabelysning av modellen LED-ramp till min bil igår. Utlovat var ca 10000 lumen 126W på 42 dioder.
126W och 10000 lumen låter ju bra, kommer lysa upp mörkret framför bilen ute på landet så att det faktiskt går att se igen, har tidigare kört med 2x70W Xenon med gott resultat.
Döm om min förvåning när jag kopplade upp rampen på mitt nätagg hemma och får obestämbar ljusstyrka från rampen, starkt för ögonen i varje fall, men endast ca. 3,5A strömförbrukning vid 12V.

Enligt mina magra kunskaper om ellära så borde 126W vid 12 volt motsvara en ström på runt 10 ampere? Mitt nätagg klarar att leverera runt 6 ampere och borde bottna runt där.
Först började jag tro att jag gjort något fel, men mer och mer börjar jag tro att någon annan gjort något som inte riktigt är så renhårigt. De säljer LED-ramper som 126W men sätter i 1W dioder istället för 3W. Man får ut runt 42W istället för 126W. Finns säkert pengar att tjäna där om man säljer tillräckligt många till okunniga. Eller är det jag som är okunnig och att en 126W ramp faktiskt inte drar mer än 3,5 ampere?

Hur ligger det till? Har jag rätt eller fel?
Har sökt på nätet och inte hittat någon mer som har noterat samma sak som jag, någon som känner till något?
Ha en skön helg! Det skall jag i varje fall ha om än inte så ljus som förväntat.
Tobbe
Edit:
Kan ju nämna att jag köpte rampen begagnad privat så exakt vilken återförsäljare det handlar om vet jag inte. Dock finns det flera "exakt" likadana ramper med samma utseende, där vissa hävdar att alla andra är kopior och att deras ramp är bättre än övriga med ett mångdubblerat pris. Gå tillbaks till den som jag köpte den av, tjänar inget till, han är nog lika lurad som jag. Jag betalade inget överpris i varje fall.
Att just effektmärkningen skulle motsvara 126W belysning och inte den elektriska effekten tänkte jag inte på, utan man pratar ju om 1W och 3W dioder och det är ju den elektriska effekten som omnämns då. I så fall är det ju vilseledande i allra högsta grad.
Som sagt, om någon kan se något liknande eller har upplevt något liknande så vore det högst intressant att höra om det.