Högspänningsagg

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Nemesis88

Högspänningsagg

Inlägg av Nemesis88 »

Nu är det så att jag behöver en transformator på cirka 1kV med en effekt på runt 600W. Jag vet att det finns transformatorer till neonskyltar o.d som ska kunna ge en effekt någonstans på denna nivå men de är inte helt jättelätta att finna tyvärr. Annars har jag hört att det finns högspänningsagg i lite större TV-apparater men jag är inte insatt i saken.
Jag skulle uppskatta lite tips om hur man fixar fram ett agg med styrkor kring dessa, neonskyltstrafon eller lite tips på om man skulle kunna slakta en TV. Vad som helst bara jag får ut denna styrka :lol:
Tacksam för hjälp! :)
Edit: rättat till hur många volt jag vill ha
Senast redigerad av Nemesis88 29 maj 2006, 22:28:57, redigerad totalt 1 gång.
rehnmaak

Inlägg av rehnmaak »

I princip är det bara att linda en trafo själv om man vill på en ringkärna tex. För att testa om en sådan håller för spänningen kan du dra på 20kV DC och se om det går någon ström. En flyback från en TV skulle kunna fungera till ett sådant test.

En MWO-trafo klarar effekten men jag är tveksam om dessa håller för spänningen. Dessutom så brukar de endast ge ett par kilovolt. Sedan innehåller dessa trafos en spänningsdubblare. Jag har för mig att spänningen ut är en halvvågslikriktad historia.
Nemesis88

Inlägg av Nemesis88 »

Att linda en själv vet jag inte om jag vågar, det är mycket svårt att leverera en jämn ström och jag vill inte bygga. Då betalar jag hellre en slant för att slippa det...
rehnmaak

Inlägg av rehnmaak »

Vilken frekvens och spänning ska du mata trafon med och vad får det kosta?
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Kom bara ihåg att sånt här är livsfarligt..
Nemesis88

Inlägg av Nemesis88 »

Vanligt väggutag eller 3-fas, spelar ingen roll. Det är iaf vad jag har tillgång till rakt uppochner :lol: Priset får inte gärna överstiga en tusenlapp...

Edit: Fritzell, jag vet hur farligt det är med högspänningsström, jag kommer att vara mycket försiktig :)
Spazze

Inlägg av Spazze »

Vad ska du ha 10kV, 600W till?
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Inte en stungun får man hoppas iallafall O_o ;)
Nemesis88

Inlägg av Nemesis88 »

Nej, ingen stungun men väl en elektrisk stol :twisted:
Allvarligt talat så ska jag ha det till ett litet projekt jag har, säger inget förrän det är klart så slipper jag skämmas om det inte fungerar :lol:
Åter till topic nu, ingen som har tips på hur jag ska gå till väga?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

En flyback konverter är nog uteslutet med tanke på 600W, de brukar palla med till 30-50W som bäst.

En konding till 10KV är inte det första man tänkar på när man pratar elektrolyt, alltså kommer kondingerna att vara med låg kapacitet (jag utgår ifrån att du vill ha DC...) och därför måste du öka frekvensen, detta ger oss att du behöver en saftig spola med en push-pull drivning.

En sån spola är definitivt ingen hyll-vara = linda själv. Att linda själv och tänka på 10KV är ingen enkel match....

Men börja med at hitta en ferritkärna som klarar av att överföra 600W och sedan får du ta det allt eftersom.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

en snabb tanke
tändtrafos till oljebrännare
dom ligger på runt 100 till 200 w
hittar man några likadanna så kan man ju pararlllelelle, hur man nu stavar det, koppla dom
dom tål däremot inte konternuerlig drift
Nemesis88

Inlägg av Nemesis88 »

Hahaha, detta är väll inte så kul för halva tråden är kanske förgäves men jag menar inte 10kV, jag menar 1kV :D Det har kommit med en nolla för mycket hela tiden :lol: Uppmärksammade det när jag läste ditt inlägg nu Icecap där du nämner 10 kV och jag inte fatta var du fått nollan ifrån. :lol:
Jag hoppas att denna nollas frånvaro gör det lättare att hitta mig rätt trafo nu :)
Att bygga själv är som sagt ingeting jag gärna gör, hoppas att ni kan tipsa mig hur jag relativt enkelt kan fixa mig en transformator :)
BTW, ja det är DC jag vill ha
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

microvågsugn, sedam får man minska spänningen lite efter behov
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

400V AC och en spännings dubblare borde fixa biffen.
Nemesis88

Inlägg av Nemesis88 »

Vad lätt det verkade bli helt plötsligt :) Jag förstår att det är ganska mycket lättare när spänningen gick ner med 9kV :lol:
Spänningsdublerare låter som att bygga, däremot har jag inget emot att slakta en micro :) Hjälp mig lite mer med hur jag ska göra, jag öppnar micron och snor skiten. Hur många volt är den ungefär på? Ligger de kring en kV? Om det är lämpligt med en micro så är det iaf inga problem att fixa en sådan :)
Skriv svar