Allt om Elektronik?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
farskost

Allt om Elektronik?

Inlägg av farskost »

Är det värt att börja prenumerera på den tidningen? står det mycket intresangt i varje intressant i varje nummer eller är det en massa dryga annonser och skit man inte bryr sig om?? Eller kan det helt enkelt vara så att tiningen är en skänk från ovan, skapad av elektronikhimmelens finaste änglar ; P

//St
Användarvisningsbild
Zyxel615
EF Sponsor

Inlägg av Zyxel615 »

Nä jag tycker inte den är värd att prenumerera på. Det är ganska lite "elektronikbygge" och ganska mycket teori, dessutom är språket bedrövligt och ovanpå allt är den dyr. Låna på biblioteket istället.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Det låter som om tidningen har förändrats en del? Jag läste den för 10-15 år sedan och då tyckte jag det var bra innehåll.
Användarvisningsbild
Zyxel615
EF Sponsor

Inlägg av Zyxel615 »

Jo det har den nog tyvärr gjort...
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Jag vill inte förnya min prenumeration iaf.
Jag rekommenderar att satsa på en engelskspråkig tidning istället, så får man en bättre tidning och dessutom träna på engelskt fackspråk (nyttigt) :)
Johan.o
EF Sponsor

Inlägg av Johan.o »

$stiff: Villken annan tidning har du tänkt dig istället?

Jag funderar på http://www.nutsvolts.com/
Verkar bra, men har aldrig bläddrat i någon..

eller kanske http://www.siliconchip.com
Senast redigerad av Johan.o 29 maj 2006, 15:47:47, redigerad totalt 1 gång.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Både Nuts-n-Volts och Circuit Cellar är lite av klassiker.
Jag har själv e-versionen (PDF) av C-C.

Om man ändå gillar inriktningen på AoE (men inte den ibland
katastrofala översättningen) kan "originalet" vara intressantare,
Elektror : http://www.elektor-electronics.co.uk/ .
Användarvisningsbild
Greensilver
Kontakt:

Inlägg av Greensilver »

Personligen tycker jag AoE är väldigt bra, den ligger några snäpp över min nivå så jag upplever att jag lär mig en del med varje nummer. Har ännu ej byggt något bygge som varit med men man lär sig mycket av dom eftersom dom i detalj beskriver hur kretsen jobbar.

Nackdelarna med tidningen är att den är rätt dyr och att den är dåligt översatt. Ärligt talat förstår jag inte hur de kan låta den gå i tryck utan att någon korrekturläst den. :?:
Johan.o
EF Sponsor

Inlägg av Johan.o »

AOE är giriga, först köper man en dyr tidning, sedan om man råkar tycka
något projekt är intressant så "Köp färidgprogrammerad krets av oss"
"köp kretskort av oss". Sånt går inte hem hos mig.

Jag skulle gärna se att projekten var öppna, att dom publicerar programkod till sina projekt. Men icke, det ska dom ha pengar för.

sedan så finns det inte en gnista av entusiasm och mekar-glädje.
Deras artiklar är så torra.

Tror dom verkligen att folk vill sitta och bygga ihop byggsats efter byggsats
från dom? Löjligt, för det är ju den inriktningen dom har.

Tycker jag.
Användarvisningsbild
Zyxel615
EF Sponsor

Inlägg av Zyxel615 »

De är också jättenegativa mot att löda ytmonterat själv. Är det t.ex. en TQFP64 säger de att det är näst intill omöjligt även för erfarna byggare att handlöda... Bah säger jag.
Användarvisningsbild
Greve Hamilton
EF Sponsor

Inlägg av Greve Hamilton »

Mjo, AoE är väldigt enformiga. Tycker att det är för lite småprojekt och enkla saker; minst 90% av de projekt som de publicerar involverar ju minst en uC. Jag skulle gärna se lite mer artiklar som involverar mer av den analoga delen.
Som tur är har farsan flera högar av tidningar från 80-talet. 8)
neezzen

Inlägg av neezzen »

personligen tycker jag bara att AoE håller en lite väl hög nivå..Visst jag kan inte mycket, men byggena känns för det mesta som överkurs. Och sen är jag i nte helt överens med översättningen heller.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

AoE var en bra tidning en gång! Jag har dock länga störd mig på att man bara kan köpa färdigprogrammerade kretsar osv, skulle det vara i utbildningssyfte som det gjorde tidningen ville det vara bättre med källkoden.

Jag kan hålla med om att en amatör med en 70W takränna-lödkolv och total brist på lödkunnighet inte klarar TQFP64 men med skaplig lödkolv och inte allt för bakfull går det ju bra.

Jag har vanan inne och kör QFP100-0.6 som vardagskost och designar med SMD 0805 som standart men jag har ju också ett helt annat utbildningsnivå och yrkeserfarenhet.

Jag har faktisk funderat på att stycka ihop något utbildningsmatrial om utveckling och design men jag har inte haft tid än....
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Utmärkt idé. :)

Är själv väldigt intresserad av det området. Tycker att det svåraste är att ett effektivt utvecklingstadie, speciellt rent tidsmässigt. När det gäller designen så brukar jag bestämma hur resultatet ska se ut och sedan "gå bakåt" utifrån det. Fungerar bra på allt ifrån programmering till chassi-design, men det vore mycket intressant att lära sig mer om detta.

Någon som har lite tid att sälja till Icecap? :)
farskost

Inlägg av farskost »

Ok, då har man blivit övertgad om att inte börja läsa AoE, men vad ska man läsa i stället?? vilka utlänska tidningar är vettiga?? och kostar inte frakten mycket mer om man beställer tidningar från utlandet??

//St
Skriv svar