Önske-kit

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
NåttCooltNamn

Önske-kit

Inlägg av NåttCooltNamn »

det finns ju ett antal olika tillverkare av elektronikkit som man köper i en påse och löder ihop själv efter bästa förmåga.
nu tänker jag att det kunde vara kul att kolla vad vi elektronikentusiaster skulle vilka att det fanns för kit att välja på. sen blir det väl upp till tillverkarna att nappa... eller inte :lol:

Jag skulle vilja köpa ett kit for att bygga en bra lödstation.

ett för att öva sig att både löda och löda av olika kapslingstyper.

kansake vore kul med ett kitt för en klocka som bara använder lättförståeliga, grundläggande kretsar...

jaja, jag vet inte, vad vill ni se för kits att jöpa?
sebastiannielsen
Kontakt:

Inlägg av sebastiannielsen »

men det blir ju ett litet moment 22.
För att kunna bygga lödstationen behöver du en lödstation, och det är ju den du ska bygga....
Användarvisningsbild
MicaelKarlsson
Kontakt:

Inlägg av MicaelKarlsson »

Bygga en bra lödstation låter väl lite fånigt när det finns färdigbyggda som troligen är betydligt bättre än vad som går att pilla ihop med en byggsats.

Däremot låter ju någon form av klocka som en bra idé.

Finns redan lödövningssatser:
Som denna
eller denna

Finns ju ganska många byggsatser, men det är ju inte så himla kul utan mer som lego och bara att stoppa dit komponenter på rätt ställe och sen "kladda" dit lite lödtenn.
Då är det mycket roligare att göra allt själv! :)
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Förslaget med en klocka kanske kan utvecllas lite till något riktigt unikt som inte finns att köpa överallt. Vad sägs om en "edge lit display"?

Här finns ju medlemmar med tillgång till CNC som skulle kunna göra plexiskivorna. Satsen skulle kunna finnas dels helt komplett och dels bara plexiskivor med lämpliga lysdioder.

De som inte vet hur en sådan här sak ser ut kan titta här

Det finns/fanns betydligt snyggare sådana som fabrikstillverkats. De var en föregångare till nixierör, eller alternativ som inte krävde höga spänningar.
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

1. IrDa till datorn, typ 35kr lätt att bygga och man kan ha den till roliga saker.

2. Display till parallelporten på datorn, typ 200kr lätt att bygga och man kan ha den till roliga saker.

3. (hehe) LED-snurra!!!

3.1 LED-snurra som du kan styra texten på med din IrDa från datorn.

3.2 LED-snurra som du kan styra texten på med din IrDa från datorn.
MEN avsedd för takfläkt, kit om 5st (en per blad). Badass rock & roll!!! Ta vad du vill och folk köper det...
Användarvisningsbild
björn
EF Sponsor

Inlägg av björn »

3.2 lät som något riktigt kul ja :)
DragonOrb

Inlägg av DragonOrb »

3.2 Var en riktigt cool idé..

Synd bara att man inte har någon takfläkt ;P
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Synd att det är så jobbit att konka med en takfläkt till LAN-party (tror vissligen att folk kommer att göra det i alla fall men...) 8)

Men alvarligt, är det någon som vet hur man ska göra för att uppdatera LED-snurran med IR från en dator? Även om det inte är helt i realtid så är det coolt. 8)
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Men ... vad är problemet?
LED-snurran matas med spänning och snurrar runt och på UART'en sitter det ett IR-modul. På PC-serieporten sitter det ett IR-sändarmodul och man har gjort en kommunikationsprotokoll som klarar av dataöverföringen.

Vari består problemet?
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor

Inlägg av ensten »

Att frågeställaren inte visste hur man gör ... :roll:
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Nja, det är kanske inte så att jag är en elitprogramerare. Hur får man PIC:en att sköta både IrDa-kommunikationen och att "rita" texten på lysdioderna?
DragonOrb

Inlägg av DragonOrb »

Om du kör den i 20mhz så tar 1 instruktion 0.2uS (undantag dom som kräver 2 klockcycklar)

Så du hinner lätt sköta IrDa-kommunikationen och "rita" texten.
Senast redigerad av DragonOrb 3 juni 2006, 12:28:15, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Jo, jag har alla saker som behövs (utom lysdioderna). Tyvärr så är jag inte så bra på att programera.
Programet ska ju ha två huvuduppgifter: Rita text till lysdioderna och kommunikationen med IrDa.
Visst finns det tidsluckor där jag normalt skulle lägga en fast vänteloop. Här ska det istället göras ett hopp till en rutin för IrDa (med fast tid).

Hmm...
Skriv svar