Sen finns det fördelar med inbrottsskydd och sånt, men men, mest är det de två översta punkterna som får mig att vilja genomföra detta.
Att det tar fart på riktigt nu hänger också på nya sambon som är tämligen likasinnad i avseendet, så istället för att bli motarbetad är jag påhejad!

Men några saker måste jag bestämma innan jag köper saker. Fast lite har redan köpt förvisso..
* Ljuskällor
LED rakt igenom såklart. Vitt och varmvitt sken. Inga färger, det är ingen nöjespark.
En del saker som några buskar och ros-bågen får och har slingor. Några träd kan komma få istapps-ljus. Eller snöfallsljus eller vad de kallas.
Och så en massa spotlights. Nåt mer förslag?
* Systemspänning
24V är ganska givet. Mycket ljusslingor och liknande går på 24V.
Det är ganska enkelt att generera 24V också, både AC och DC.
En del saker går på 12V eller lägre, men DC-DC konverters är billigt på aliexpress.
Alternativt flera spänningar beroende på kabelns förläggningssätt.
* AC/DC
Många enkla slingor kör på 24VAC, och jag har förvisso inte provat med DC på dessa, men jag gissar att det inte går.
Så AC borde vara givet. Men då kommer vi till de flesta spotlights som förstås går på DC..
Tror dock det blir AC, med lokala AC-DC där det behövs.
Alternativt flera spänningar beroende på kabelns förläggningssätt.
* Kabeldimension/förläggning
Här styrs det mycket av pris och förläggningssätt.
Idealt vore att gräva ner slang, men det är för arbetsamt.
Det spår jag är inne på nu är att plöja ner typ lampsladd ganska ytligt. Av orsak att jag kan just plöja ner den, och billig per meter. Funderar också på FK/RK då det är ännu billigare.
Sen kommer det nog bli från central plats ut till varje objekt, inte mellan objekten även om det skulle spara mycket kabel. Med kabel från central till varje så finns lite möjlighet till styrning, och lasten hålls ner i kabeln och gräver man av en kabel så är det enkelt att fixa.
Detta kommer ju bli en bildtråd såklart. Jag har också en del objekt i trädgården jag tror jag får jobba med innan dom lyser, kommer behöva en del tips.
Men steg 1, ska jag helt enkelt köpa en massa FK och börja plöja ner? Ska man plöja med nåt mer?