Här har ni en Äkta analog-synth :)

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Fritzell

Här har ni en Äkta analog-synth :)

Inlägg av Fritzell »

Tjena!

Finns ju lite synth-intresserade här på forumet (däribland jag själv) så jag tänkte jag kunde visa mitt senaste tillskott. :)
Fick en trasig "Welson Festival" elorgel, (genom skolan) tillverkad i Italien, troligen i början på 80-talet. Tog en titt på den och det visade sig vara ett lödfel i F-oscillatorn som gjorde att alla F toner lät väldigt svagt + oxid på en dålig potentiometer i slutsteget (Klass-A) som gjorde att det drog för mycket ström så att säkringen gick hela tiden (500mA). Bytte potten och ställde ner strömmen till runt 350mA sen funka det perfekt!

Den har två klaviaturer på 39 tangenter (3 oktaver) och en oktav nedtill vid fötterna. Känns lite bökigt att spela med fötterna dock tycker jag :? men det går med lite träning :)

Nåja nu till det roliga, Bilder!

Pågående reparation =)

Bild

Framifrån

Bild

Lite olika inställningar här. Tyvärr finns det inte allför mycket att pilla på

Bild

Kontaktmekanismen till dom nedre tangenterna

Bild

LDR motstånd och lampa. När man trycker ner pedalen (volym) täcks lampan för.

Bild

Slutsteg och nätdel

Bild

12st diskreta oscillatorer. En för varje ton

Bild

Såja hehe.. :) Om det är av intresse har jag också försökt göra en liten inspelning på hur den låter.

Tack för mig sålänge!

edit: Ljud-demo finns längre ner.
Senast redigerad av Fritzell 29 maj 2006, 14:18:17, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Chribbe76
EF Sponsor

Inlägg av Chribbe76 »

Lampa och LDR-motstånd tycker jag var coolt.

Hmm.. 12 st oscillatorer, motsvarar det 12 toner/oktav eller 10 fingrar+2 fötter? :)
Hur gör orgeln när man trycker ner flera tanjenter samtidigt över flera oktaver?

Jag vill höra hur den låter.
DragonOrb

Inlägg av DragonOrb »

Exakt en sådan hade mormor och morfar förut. Dom skänkte bort den för dom inte hade plats :/
Användarvisningsbild
Zyxel615
EF Sponsor

Inlägg av Zyxel615 »

Ja fötter är bökigt att spela med... undertecknad spelar kyrkorgel så han vet :)

Snygg mackapär, gratulerar!!
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Hehe tackar! Jasså där ser man :)
Hmm.. 12 st oscillatorer
Mja det finns ju egentligen bara 12 olika grundtoner. Samma ton en oktav upp är ju bara en dubblering av frekvensen, så jag skulle gissa att varje oscillator går till nån form av "spridare" som dubblerar och halverar grundfrekvensen. Hur det går till vet jag tyvärr inte.. Men det är polyfoni på dom övre klaviaturerna, fast inte på fottangenterna. :)

Liten demo hihi (lite missar överallt men men...)

Welson demo1 Rätt skönt vibrato :)
Welson demo2 (alla knappar nedtryckta på den översta "lead" klaviaturen, en knapp nedtryckt på den nedre. (Bourbon tror jag det var)

edit: Såg att dom här var inte sådär jättedyra. Fanns ett par på blocket. Verkar ligga runt 500kr..
Senast redigerad av Fritzell 31 maj 2006, 20:53:29, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Härligt ljud! Passar fint för t.ex blues. (Anade några blues/jazz-ingredienser i demot.) :)

12 oscillatorer. Troligen även då 12 toners polyfoni (kanske uppdelat över alla klaviaturerna)?

Kul att se hur de hade gjort "kontakterna" till klaviaturen. Har en liten 2-oktavers elorgel från Bontempi där de gjort ungefär likadant.

Eftersom varje oscillatorkort har så många transistorer så kanske det sitter flera oscillatorer på varje kort? Annars är jag hemskt nyfiken på hur de gjort för att få en oscillator att spela flera oktaver samtidigt. Sedan borde det sitta en oscillator för vibratot någonstans.

Vad sitter det för transistorer på oscillatorkorten? Kan det möjligen vara någon TIP-variant?

Tycker att jag ser en plåtlåda till vänster om högtalaren i första bilden. Ett fjäderreverb kanske?

Gratulerar till ett kul köp! :)
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Tackar! Jo visst är det lite skön blueskänsla över det :)

När du säger det skulle det faktiskt vara mycket möjligt att det är tre oscillatorer på varje av dom 12. Det går ju faktiskt 3 tvinnade par ut ur varje. Skulle kunna vara en till varje klaviatur. Om jag inte minns fel tror jag det satt helt vanliga Bc547 på korten.

Det är mer elektronik som inte finns med på bilden, som sitter ovanför/framför oscillatorerna. Förmodligen är det där allting händer. Hur funkar vibrato förresten? Gissar att man har nån form av oscillator med låg frekvens (0-10hz?) som på något sätt är kopplad så att den styr den ursprungliga oscillatorns frekvens upp och ner.

Jepp, det sitter en plåtlåda till vänster som det står INPUT på. Har inte kollat vad som finns inuti men skulle gissa att det har men ingången att göra iaf som måste vara skärmad (?). Hmm intressant ifall det skulle vara ett fjäderreverb... har hört talas om det bara. Måste nästan öppna och kolla..
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Jag testade att göra ett likadant vibrato på en synth och det verkar vara en oscillator på 8-10Hz som varierar frekvensen/pulsen. Upptäckte även att din elorgel är aningen för högt stämd. Inte så mycket, men jag fick öka med 4.2Hz.

Förresten, om du ökar Reverb-poten till max och knackar på plåtlådan (ganska hårt) med t.ex en skruvmejsel och det låter lite som åska så är det ett fjäderreverb. Kan hända att du behöver skruva bort lådan först. Det är ett bra sätt att upptäcka fjäderreverb om det skulle vara svårt att plocka bort locket. :)

Det brukar sitta en liten spole med järnkärna i varsin sida om fjädrarna. Ena spolen får fjädern att vibrera och den andra plockar upp vibrationerna. Kul sätt att skapa ett reverb. Har funderat på att bygga sådana fast med andra material (t.ex gummiband mm) för att se hur ljudet förändras. Hm.. gummireverb? :D
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Japp stämmer att den är lite högt stämd för jag fick stämma upp gitarren en aning..

Intressant det där med reverbet. Det mullrar faktiskt lite grann när man knackar lite grann med hammaren på lådan, och tittar man i sidan på burken sitter det ett litet hål där det ser ut som det är en topp på en fjäder! Så det är nog mycket troligf att det är ett fjäderreverb. Förmodligen bäst att låta det vara annars går det säkert sönder om man ska börja pilla i det :D
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Ok. :D

Jag blev just väldigt överraskad. Gick in på google och tänkte leta efter en bild på insidan av reverbet i din elorgel. Knappade på skoj in "fjäderreverb" och klickade på första resultatet. På sajten visades en synth/elorgel som jag letat efter i 20 år!

Lånar tråden och berättar från början: Jag har alltid gillat musikinstrument så när jag gick i låg/mellanstadiet och hittade en synth i musikrummet frågade jag om jag fick vara där och spela på "roliga timman". Jag och en kille i 6an var ofta där och spelade, men en dag var synthen helt tyst! Vi kunde inte få liv i den igen och dagen efter var den borta. Sedan dess har jag letat överallt och beskrivit den för folk utan att få reda på vad den hette. Men nu hittade jag den när jag bara sökte på "fjäderreverb", första träffen tillochmed! Helt galet, men väldigt kul. :)

Varför hittar man saker när man inte letar? :D

Här är min "lycko-tråd". :D
Den heter alltså Philips Philicorda. Det finns olika modeller av den. Har inte hittat exakt rätt modell, men nu vet jag åtminstone vad märket och "modell-familjen" heter.
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Haha men det var ju väldigt trevligt!! Jag är bara glad att jag på något sätt kunde hjälpa till :D
Skriv svar