Radiostyrd båt, 30 cc motor. Nya bilder, slutfinish!!!

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
MNorrgren
Inlägg: 5849
Blev medlem: 27 maj 2005, 16:09:10
Ort: Sjöbo, Skåne

Inlägg av MNorrgren »

Aaa ok, men det är helt ok.

Men saken är. Eftersom detta inte är en så trimmad motor är det inte så vansinnigt tryck i den. Det är inte mer än 4 hk. O e som man köper som den du visa är kanske på 6 - 7 hk. Den som var på 20cc.

Sen när jag räknade lite mer på det, mätte upp cylindern nu i morse. Den är på 23 cc. Inte 30 som jag trodde innan. Fel formel haha. Så 23 är lite mer rätt.

Sen ska den gå på diet, bara ge den grönskaer. nä men... det går att ta bort åtminståne 1 kg eller så.

Micke
Användarvisningsbild
DeVille
Inlägg: 2361
Blev medlem: 29 mars 2004, 15:04:22
Ort: Dalsländska skogen.
Kontakt:

Inlägg av DeVille »

Om du ska ha batterier och elmotorer för start på distans så kommer du ju behöva mer än två kanaler på radion.

I ditt fall skulle jag behållt dragstarten och om du vill använda en elmotor.
så ha den som backup ifall du får motorstopp på sjön..

Det är några som framgångsrikt byggt egna V-skrov på Svenska ModellBåt Förbundets forum.

Där hittar du även tips om proppar och trimplan mm.

Om du ska bygga en egen sändare till exvis påslagning av elmotor.. tänk på att skaffa en mottagare med flera kanaler.

Lycka till.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 24578
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Inlägg av Henry »

Har för mig att jag såg en enklare sändare för en tid sedan hos mft.nu som hade 5 kanaler och en mottagare inkluderad i priset på 695:-. Kan kanske vara av intresse.
gvs
EF Sponsor
Inlägg: 1688
Blev medlem: 18 oktober 2003, 14:20:34
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av gvs »

Jupp... den känns dock väldigt plastig. fick med en sådan då jag köpte en helikopter på tradden. har redan en vettig radio, så jag la den på tradden. fick 150 pix för den. Så det går att hitta billigare sådana på tradden...
Användarvisningsbild
MNorrgren
Inlägg: 5849
Blev medlem: 27 maj 2005, 16:09:10
Ort: Sjöbo, Skåne

Inlägg av MNorrgren »

Jag ska inte ha en motorstart som sitter i båten. Utan bara en separat motor so jag håller i handen. MEd en rem som går ner till motorn. Allt för att hålla ner vikten så mykte som jag bara kan. Kommer bli tillräckligt tungt som det är ändå. Dvs ssamma princip som man startar en metanolbil.

Så jag behöver bara två kanaler.

Men ska kolla på det forumet. Passar bra nu hhe.

Micke
Användarvisningsbild
Turbosharp
Inlägg: 142
Blev medlem: 16 mars 2006, 22:04:06

Inlägg av Turbosharp »

låter som mitt bygge ;) http://smbf.info/forum/viewtopic.php?t=971

en av killarna inne på forumets båt, men det är den jag bygger.
Bild

kul att fler gör det samma.
har också en röjsågsmotor, modell "väldigt liten" (fläktvattenkyld),, sen bygger jag mitt skrov i plywood och glasfiber. tror inte det blir lätt att bygga en egen form, men om du gör det blir det kul att se resultatet :)
drivning och styrning bygger jag själv, propeller kan jag ju dock rekomendera att du köper, efter att ha pratat med killarna inne på smbf. eller kan du ju alltid checka in mitt bygge om jag hinner före ;)

varför behöva mer än 2 kanaler?
jag funderade också på elstart ett tag, vore suveränt att ha, om motorn trots allt skulle dö ute på sjön. kom på idén att använda "backen" som motorstart. sätt in en kontakt vid servot, och låt det aktivera startmotorn.

vill du sen ha både stopp och start på båten får du bygga nått elektroniskt, ev mekaniskt som låter starten gå när motorn är av, och "döda" den när den väl är på (allt via backen). jag skulle aldrig vilja ha en startmotor utanför båten, brossan har det, och det är bara en jäkla massa klabb när man ska starta om den hela tiden. han har å andra sidan metanol motor som ofta dör när dom blir för varma etc. kan ju rekomendera att ha kvar dragstarten då den väger ytterst lite, men det gör du ju som du vill.

är själv inte ute efter perfekta båtegenskaper, annars skulle jag inte byggt ett eget skrov. men det hade varit roligt om den fungerade tillfredställande, och driftsäkert. åka iväg till sjön och köra när det var fint väder :D

håll oss uppdaterade ;)
Användarvisningsbild
MNorrgren
Inlägg: 5849
Blev medlem: 27 maj 2005, 16:09:10
Ort: Sjöbo, Skåne

Inlägg av MNorrgren »

Såja, nu är bygget igång. Har varit o köpt plywood, glasfiber, och lite annat som behövdes till bygget. Har satt ihop det mesta och just nu står glasfibern för att torka.

I morrn blir det mer glasfiber så att det bli riktigt tätt. Sen ska det sista sättas ihop, dvs däcket på båten. Är det enda som inte ihp för tillfället. sen ska det glasfibras med. Puh :( hata glasfiber... kladdigt:(

Bilder kommer lite senare.
Användarvisningsbild
funkis
Utsparkad, på semester
Inlägg: 1158
Blev medlem: 28 januari 2006, 16:15:54
Ort: Lite här och lite där!

Inlägg av funkis »

Såga bort alla kylflänsar på motorn och linda sedan några
varv med koppar rör kring cylindern, du torde få välldiga problem
om du inte vatten kyler motorn såvida du inte hade tänkt ha den
hängande utanför skrovet det vill säga! :-)

/funkis
Användarvisningsbild
MNorrgren
Inlägg: 5849
Blev medlem: 27 maj 2005, 16:09:10
Ort: Sjöbo, Skåne

Inlägg av MNorrgren »

Men det ska inte vara några problem egentligen.... Eftersom dels det istter radialkylning, på svänghjulet. Jag ska även göra en sk. scoop på båten, så att det istter ett luftintag på den så att den kyler även därifrån.

Att såga bort flänsarna och bara linda kopparrör är något av det värsta man ka göra. Eftersom toppen inte är gjort för vattenkylning så får den absolut inte samma kylning av ett par kopparrör.
Så då kommer den inte funka.

Däremot skulle man kunna linda kopparrör i mellan flänsarna. tunna rör. dvs för att den måsrte kylas av luften.

Men jag tror inte det sk avara några problem, många kör med luftkylda motorer som inte har någon annan kylning.


Tänk bara på när man använder den i verkligheten. Där sitter motorn i en stor plastkåpa. På en röjsåg. Den har inte så mycket kylning på en sån pga all plast. Men den tar inte skada av det.
Kolla bara på en röjsåg.
http://www.partner.se Jag har en sån motor!!



Micke
Senast redigerad av MNorrgren 28 maj 2006, 11:39:59, redigerad totalt 1 gång.
platinum
Inlägg: 364
Blev medlem: 10 mars 2006, 16:43:24

Inlägg av platinum »

Öhh? Den enda sidan jag kom in på var en match maker sida. Du kanske menade: www.partner.se
Användarvisningsbild
MNorrgren
Inlägg: 5849
Blev medlem: 27 maj 2005, 16:09:10
Ort: Sjöbo, Skåne

Inlägg av MNorrgren »

Jaja visst ska det vara så! Det var en miss bara. men nu är det rätt:)
platinum
Inlägg: 364
Blev medlem: 10 mars 2006, 16:43:24

Inlägg av platinum »

Fint :)
Användarvisningsbild
Turbosharp
Inlägg: 142
Blev medlem: 16 mars 2006, 22:04:06

Inlägg av Turbosharp »

ja orginal är det fläktkylt via svänghjuletsflänsar och leds under kåperna.

detta räcker oftast när man röjsågar men ibland när man röjsågat länge dör den iaf pga värmen. tror alla dessa motorer har denna kylning.

motorn behöver en viss arbetstemperatur för att fungera som den ska, men jag ska linda kopparrör eller liknande kring cylindern, flänsarna tänker jag låta vara kvar. finns dock dem som gjort om motorn helt för vattenkylning inne på båtforumet. klart man ska ha vattenkylning på en inombords motor ;)

när kommer bilderna =P
Användarvisningsbild
MNorrgren
Inlägg: 5849
Blev medlem: 27 maj 2005, 16:09:10
Ort: Sjöbo, Skåne

Inlägg av MNorrgren »

hehe ja... kanske det kankse. Jag tror dock att jag låter min vara så länge. Får se om jag bygger en vattenkylning sen men jag trort inte det beroande på motorn.
Användarvisningsbild
Turbosharp
Inlägg: 142
Blev medlem: 16 mars 2006, 22:04:06

Inlägg av Turbosharp »

det ända som behövs är ett intag bakom propellern som trycker in det, och kopparslinga som kyler motorn, sen utblås.

peace of cake, och impfaktorn är hög ;)
Skriv svar