Reparation B&d bandfil
Reparation B&d bandfil
Hej
Behöver lite hjälp med rep av min gamla bandfil där motoraxeln kärvade fast igår
Har haft ett glapp i axeln ett tag o den har rasslat rejält men gått att köra ändå, tills igår då jag höll den upp och ner och den stannade
Öppnade upp den och hittade en spräckt hylsa eller lager av nåt slag, sen sitter 2 brickor samt ett tunt bleck och skruv sist
Blir inte klok på vilka delar som ska sitta fast samt snurra
jag tror inte skruven ska snurra när motorn går och då kan man kanske dra nån slutsatser om hur det suttit ihop
Bifogat lite bilder med text över funderingar
Behöver lite hjälp med rep av min gamla bandfil där motoraxeln kärvade fast igår
Har haft ett glapp i axeln ett tag o den har rasslat rejält men gått att köra ändå, tills igår då jag höll den upp och ner och den stannade
Öppnade upp den och hittade en spräckt hylsa eller lager av nåt slag, sen sitter 2 brickor samt ett tunt bleck och skruv sist
Blir inte klok på vilka delar som ska sitta fast samt snurra
jag tror inte skruven ska snurra när motorn går och då kan man kanske dra nån slutsatser om hur det suttit ihop
Bifogat lite bilder med text över funderingar
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Reparation B&d bandfil
Ser nästan ut som ett sintrat lager ?
Jag har en likadan fingerslip, otroligt praktisk maskin, tyvärr låter min lite illa också så man kanske skulle öppna och smörja förebyggande..
Jag har en likadan fingerslip, otroligt praktisk maskin, tyvärr låter min lite illa också så man kanske skulle öppna och smörja förebyggande..
Re: Reparation B&d bandfil
Ja efter lite googlande så är det nog ett oljebrons lager
Sen tror jag nog att bleckdelarna på sista bilden suttit ihop så hela paketet snurrat inkl skruven, man kan nämligen även rotera huset som sitter runt lagret efter närmre koll.
Du får gärna öppna din o kolla om du har tid, bara 3 skruvar för att få av motorkåpan
Undrar om man kan löda ihop de där bleckdelarna och vad har de 2 flärparna för uppgift?
Sen tror jag nog att bleckdelarna på sista bilden suttit ihop så hela paketet snurrat inkl skruven, man kan nämligen även rotera huset som sitter runt lagret efter närmre koll.
Du får gärna öppna din o kolla om du har tid, bara 3 skruvar för att få av motorkåpan
Undrar om man kan löda ihop de där bleckdelarna och vad har de 2 flärparna för uppgift?
Re: Reparation B&d bandfil
Med risk att låta negativ: detta är så pass svårt skadat att man med en reparation som inte är seriöst omfattande (dyrare än ny maskin) som bäst står med en fungerande-än-så-länge maskin.
Jag skulle byta.
Jag skulle byta.
Re: Reparation B&d bandfil
Fungerandeänsålängemaskin duger till mig
Jag använder den bara sporadiskt till små grejer så värt o prova laga innan man handlar ny.
Ett nytt lager kostar en tjuga ca
så om man bara ska(kan) löda ihop de där blecken så är det värt det
Jag använder den bara sporadiskt till små grejer så värt o prova laga innan man handlar ny.
Ett nytt lager kostar en tjuga ca
så om man bara ska(kan) löda ihop de där blecken så är det värt det
Re: Reparation B&d bandfil
Är det inte så att den taggiga brickan har varit en liten fläkt där det mesta av fläktbladen nu är borta?
Brickan med stora hålet verkar vara den som styr axiellt, ska glida mot lagret.
Edit: Helt säkert iallafall att alla fyra delarna på bilden med skruven ska snurra med axeln, skruven, brickan med lilla hålet och "fläkten" fast monterade och brickan med stora hålet fritt snurrandes.
Brickan med stora hålet verkar vara den som styr axiellt, ska glida mot lagret.
Edit: Helt säkert iallafall att alla fyra delarna på bilden med skruven ska snurra med axeln, skruven, brickan med lilla hålet och "fläkten" fast monterade och brickan med stora hålet fritt snurrandes.
Re: Reparation B&d bandfil
Om möjligt att få tag på rätt storlek så hade jag satt dit ett kullager istället.
Re: Reparation B&d bandfil
90kar08 skrev:Är det inte så att den taggiga brickan har varit en liten fläkt där det mesta av fläktbladen nu är borta?
Brickan med stora hålet verkar vara den som styr axiellt, ska glida mot lagret.
Edit: Helt säkert iallafall att alla fyra delarna på bilden med skruven ska snurra med axeln, skruven, brickan med lilla hålet och "fläkten" fast monterade och brickan med stora hålet fritt snurrandes.
Vet inte om det varit en fläkt, men de 2 flärparna är knepiga
känns mer som det taggiga runt brickan är materialbrott från huset runt axeln/lager som det kanske suttit ihop med..?
Och håller med att de delarna ska snurra med axeln, men ska huset sitta ihop med axeln också, för det går att snurra på det med
Då blir man iaf av med det stora spelet som finns nu som gör att hela motorpaketet kan åka fram och tillbaka i hålet
ja ett riktigt kullager hade nog varit bättre men kanske svårt med så tunna grejer
Får se om Glenn kan titta på sin och se hur det sitter ihop
- Magnus_K
- EF Sponsor
- Inlägg: 5854
- Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
- Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle
Re: Reparation B&d bandfil
Hade varit kul att försöka svarva en ny sån. Fick hem lite lagerbrons förra veckan.
Tror ni det skulle hålla?
Tror ni det skulle hålla?
Re: Reparation B&d bandfil
Skulle det nog även om de verkar ganska sköra
Kan ta lite mått i kväll om du vill prova
Kan ta lite mått i kväll om du vill prova
Re: Reparation B&d bandfil
Ska försöka komma ihåg att öppna min när jag är hemma och ta nån bild.
- Magnus_K
- EF Sponsor
- Inlägg: 5854
- Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
- Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle
Re: Reparation B&d bandfil
Det lär fungera bättre än det är nu i alla fallnisse46 skrev:Skulle det nog även om de verkar ganska sköra
Kan ta lite mått i kväll om du vill prova
Ja skicka över lite mått så kan jag göra ett försök.
Re: Reparation B&d bandfil
Den konstiga brickan, kan den vara en fjäder för att ta upp axialspelet?
En bussning av oljebrons har ju smörjningen inbyggd medan en svarvad bussning inte har det.
Det lär fungera en kortare eller längre stund om du fettar in den.
En bussning av oljebrons har ju smörjningen inbyggd medan en svarvad bussning inte har det.
Det lär fungera en kortare eller längre stund om du fettar in den.
Re: Reparation B&d bandfil
Fint om du kan bifoga en bild eller 2, får hoppas de ser ungf likadana ut där, min modell är bd280Glenn skrev:Ska försöka komma ihåg att öppna min när jag är hemma och ta nån bild.
Ja det kommer det alldeles säkert göra, schysst om du vill testaMagnus_K skrev:Det lär fungera bättre än det är nu i alla fall
Ja skicka över lite mått så kan jag göra ett försök.
Önskar jag hade haft en metallsvarv, mycket kul man kunde gjort!
Innerdiam=8,5mm, ytterdiam=11,8mm, längd=9,3mm enligt mitt digitala kinaskjutmått, sen är det väl lite slitet med så vet ej toleranser?
Vet faktiskt inte, men det axelspelet som finns nu har inte varit där innan, jag misstänker den taggiga brickan har suttit ihop med axel/lagerhuset och utgjort ett stopp i den riktningen, inget annat som hindrar axeln annars från att åka fram o tillbakaThomas O skrev:Den konstiga brickan, kan den vara en fjäder för att ta upp axialspelet?
- Magnus_K
- EF Sponsor
- Inlägg: 5854
- Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
- Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle
Re: Reparation B&d bandfil
Mätte du på axeln och i hålet? Mät helst inte på den trasiga/slitna bussningen.