Billigt o noggrant temp.givarsteg
Billigt o noggrant temp.givarsteg
Vet ni om NTC är det bästa valet när en billig men ändå bra temp.givarekoppling ska konstrueras? Är NTC det enda raka då?
Jag talar om noggrannheter på +/- 1 grC mellan 10-70 grC vattentemperatur och det är en 3V3 microprocessor som läser den.
Sampelhastighet? 200Hz eller dylikt. Kalibrering undviks.
Om NTC är valet så tror jag mig veta att linjärisering kan göras med tre diskreta resistorer.
Finns andra bra o billiga givare? Jag snackar Billigt nu. Kanske en termogivarkabel som nitas ihop?
Det bör ju vara ganska linjär mellan de temp.områden som diskuteras. Sen leds den in i en OP o förstärks.
Tips mottages tacksamt. Vill veta om jag är inne på rätt spår.
Jag talar om noggrannheter på +/- 1 grC mellan 10-70 grC vattentemperatur och det är en 3V3 microprocessor som läser den.
Sampelhastighet? 200Hz eller dylikt. Kalibrering undviks.
Om NTC är valet så tror jag mig veta att linjärisering kan göras med tre diskreta resistorer.
Finns andra bra o billiga givare? Jag snackar Billigt nu. Kanske en termogivarkabel som nitas ihop?
Det bör ju vara ganska linjär mellan de temp.områden som diskuteras. Sen leds den in i en OP o förstärks.
Tips mottages tacksamt. Vill veta om jag är inne på rätt spår.
Re: Billigt o noggrant temp.givarsteg
+-1 grad i det intervallet bör vara klart görbart med NTC. Om man kan *garantera* det i hela intervallet utan kalibrering låter jag dock vara osagt. Det blir nog till att syna datablad för det.
Linjärisering bör du nog sköta i mjukvara.
Linjärisering bör du nog sköta i mjukvara.
Det blir till att räkna lite då för att se om kalibrering kan undvikas.
Jag kom på att thermoelementkabel är en icke-lösning då den kräver en plint så vitt jag vet. Plinten är inte billig och dessutom kräver volym.
I detta fall kommer sensorn att sitta på en kabelsnutt på typ 7 cm.
Jag kom på att thermoelementkabel är en icke-lösning då den kräver en plint så vitt jag vet. Plinten är inte billig och dessutom kräver volym.
I detta fall kommer sensorn att sitta på en kabelsnutt på typ 7 cm.
- SeniorLemuren
Man kan få en skaplig noggrannhet med NTC - om de är av typen som är "kalibrerat". Annars måste man kalibrera varje individ själv, något som inte är så himla enkelt.
Enkelheten med 1-Wire® är dock stor varför jag rekommenderar DS18B20 också.
Enkelheten med 1-Wire® är dock stor varför jag rekommenderar DS18B20 också.
-
Eller analoga tempgivare som LM35.
Ett bra och stabil NTC är dyrare.
Men den heldigitala känns som en bra lösning så den får min röst också.
Men sampla 200ggs/sekund?
Inte ens i en rörledning med strömmande vatten kommer kapslingen under flera sekunder i termisk tidskonstant.
Dvs det tar ganska många sekunder för givaren att reagera på temperaturförändringar.
Där skulle möjligen en mikroskopisk NTC vara snabbare men kapslad och med skyddshölje så är det trögt igen..
Sampla 1/s räcker och blir över.
Ett bra och stabil NTC är dyrare.
Men den heldigitala känns som en bra lösning så den får min röst också.
Men sampla 200ggs/sekund?
Inte ens i en rörledning med strömmande vatten kommer kapslingen under flera sekunder i termisk tidskonstant.
Dvs det tar ganska många sekunder för givaren att reagera på temperaturförändringar.
Där skulle möjligen en mikroskopisk NTC vara snabbare men kapslad och med skyddshölje så är det trögt igen..
Sampla 1/s räcker och blir över.
DS18B20 fungerar inte med en samplingshastighet överstigande 1Hz.
Varför behöver du en så hög samplingshastighet?
Annars är det en bra sensor.
Varför behöver du en så hög samplingshastighet?
Annars är det en bra sensor.
Jag angav för hög sampelhastighet. Det var ett eko från då en tryckgivare också ingick i samma scan.
Kravet är nog snarare 10Hz sampel. Jag tror DS-kretsen kan komma upp i drygt 10Hz i en snabbaste konfigureringen (9 bits).
Kravet hos temp.sensorn är 0.3s (90%) stigtid.
Rent spontant känner jag att en DS18B20 med TO92 kapsel har för mkt massa för att hinna med att detektera snabbare temp.förändringar.
Jag försökte hitta nåt data på det men...
Kravet är nog snarare 10Hz sampel. Jag tror DS-kretsen kan komma upp i drygt 10Hz i en snabbaste konfigureringen (9 bits).
Kravet hos temp.sensorn är 0.3s (90%) stigtid.
Rent spontant känner jag att en DS18B20 med TO92 kapsel har för mkt massa för att hinna med att detektera snabbare temp.förändringar.
Jag försökte hitta nåt data på det men...
DS18B20 finns i SOT23 kapsel också.
Likaväl blir det svårt att - oavsett sensortyp - få ändringar så pass snabbt. Det kräver en mycket bra värmeledning mellan media och sensor för att klara detta.
Likaväl blir det svårt att - oavsett sensortyp - få ändringar så pass snabbt. Det kräver en mycket bra värmeledning mellan media och sensor för att klara detta.
-
Strömmande vatten som i en vattenledning eller en skogsbäck?
Det två ställer helt olika krav på kapsling och därmed tidsresponsen med avseende på designtryck mm.
När du skriver 0,3s (90%) stigtid utgår jag från att du skall nå 90% av slutvärdet på 0,3s vilket är mycket snabbt för en sensor som är kapslad. Du behöver i princip em fritt exponerad sensor, ev med et tunt isolerande lacklager
Det två ställer helt olika krav på kapsling och därmed tidsresponsen med avseende på designtryck mm.
När du skriver 0,3s (90%) stigtid utgår jag från att du skall nå 90% av slutvärdet på 0,3s vilket är mycket snabbt för en sensor som är kapslad. Du behöver i princip em fritt exponerad sensor, ev med et tunt isolerande lacklager
Jo, jag är väl medveten om kapslingens påverkan. En tunn thermokabel som jag testat utan skyddskapsling har stigtid (90% av steget) på 0.2s.
Utan att läst NTC-databladet för en microstor droppformad NTC med minimal kapsling tror jag ändå det är rökt.
Jag tror ändå det måste bli NTC och då blir det att försökta ändra specifikationen.
Utan att läst NTC-databladet för en microstor droppformad NTC med minimal kapsling tror jag ändå det är rökt.
Jag tror ändå det måste bli NTC och då blir det att försökta ändra specifikationen.