Element till Sub-basar

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Nisse

Element till Sub-basar

Inlägg av Nisse »

Hej,

Jag skall försöka ge mig på att bygga två subbasar. Har uppgraderat från 5.1 till 7.2 och känner då att jag vill bättra på djupbasen lite. Tänkte att detta kunde få bli ett litet hemmapulprojekt. De nya basarna skall användas både vid filmtittande och musiklyssnande.
De frontar jag har idag hanterar bas riktigt bra ned till runt 40 Hz vilket också är den frekvens förstärkaren har som brytfrekvens för de kanalerna.
Tänker inte bygga aktiva högtalare utan istället låta en stereoförstärkare ta hand om de två sub-kanalerna. Jag önskar att de nya basarna skall flytta mycket luft, ljudet skall kännas i kroppen.

Förutsättningarna är att det är liten budget för detta bygge. Element för runt 1000:-/st eller lägre skulle vara trevligt. Lådorna skall helst inte vara för stora heller. Önskestorlek är 40-60 liter. Jag har labbat lite i WinISD och funnit att med med betydligt dyrare element som jag hittar data på så går mina önskemål att uppfylla.

Problemet är att billigare element, 12" och 15", finns det sällan data på för att kunna räkna i WinISD.

Min fråga är till sist om någon kan tipsa om lämpliga element som kan uppfylla mina önskemål eller i alla fall komma nära?
Tipsa gärna om inköpsställe också. Jag letar runt på nätet men det känns som jag famlar i blindo då detta är lite nytt för mig.

Mvh
Nisse
Användarvisningsbild
carpelux

Re: Element till Sub-basar

Inlägg av carpelux »

Zachry D-15 kanske kan vara något? Hyfsat pris och data finns.

https://www.ljudia.se/produkter/bil-bat ... zachry-d15
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

En tanke är att du också kollar på rena audioforum som http://www.faktiskt.se och http://www.hififorum.nu. Det senare har en usel sökfunktion men kolla i teknik- och teknik/bild-delarna.

Kolla annars runt på Ljudia, HiFi-kit och BRL, och se vilka element som verkligen har T/S-parametrar du kan använda.
Användarvisningsbild
Nisse

Inlägg av Nisse »

Tack för tipsen.
Ska kolla in Zachry. Kom mig inte för att söka bland bil/båt-sidorna på olika näthandlare :-P

Mvh
Nisse
Användarvisningsbild
Nisse

Inlägg av Nisse »

Har nu plitat in den Zachry D-15 som jag fick tips om.
Tycker nog -3dB punkten är lite högt. Har förhoppningar om att den skulle kunna hamna nedåt 25-30 Hz, men det kanske är önsketänkande?
Iof så är det ju enbart subbas som kommer skickas till dem så det kanske går att kompensera med mer effekt?

Mvh
Nisse
Lådor.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag har vaga minnen av att man kan skjuta 3dB-punkten nedår men att kurvan faller av snabbare. Ska fundera på det lite grann.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Tror det var den här artikeln: Sid 47 - 51
Skriv svar