Lathund för kondensatorstorlekar?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Lathund för kondensatorstorlekar?

Inlägg av Klas-Kenny »

När jag sitter och caddar så blir det ofta att jag sitter och googlar varje komponentvärde på kondensatorer, för att få en uppskattning på vilken storlek som är mest lämplig att använda för just det värdet.

Så slog mig tanken, borde det inte kunna finnas en enkel lathund, någon tabell, som specar typ "minsta inte allt för exotiska storlek" av olika kondensatorvärde, m.a.p. kapacitans och spänningstålighet?
Någon som sitter på någonting bra? :)
Tänker då framför allt på vanliga keramer, typ 0402-1206.

Vore smidigt att ha uppsatt bredvid datorn.
Användarvisningsbild
13th.Marine
EF Sponsor

Re: Lathund för kondensatorstorlekar?

Inlägg av 13th.Marine »

Enklast är nog att ta ett datablad eller "sales sheet" från någon tillverkare, där brukar de ha tabeller på sånt.

EDIT: Hittar inte Muratas papper på det lite snabbt, men de har nått liknande på hemsidan:
http://psearch.en.murata.com/capacitor/lineup/grm/
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Sannolikt en omöjlighet, eftersom spänning/kapacitans/dielektrium bestämmer storleken.
Jag bestämmer kondensatorfabrikat och typ, dvs tillverkarens artikelnummer när jag gör schemat.

Jag börjarat alltid med att se vad RS och motsvarande har i lager.
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Sålde inte "Dave" en linjal med just det du efterfrågar? :humm: Kommer inte ihåg exakt men någon här kommer garanterat ihåg, MadModder kanske?

edit: sökte och hittade; https://www.youtube.com/watch?v=7U3R0pR6xeA samt https://pozible.com/project/31806
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Ja men snälla, du bestämmer inte värdet utefter footprinten, du bestämmer värdet utifrån egenskaperna du vill ha.
Footprinten blir ju vad den blir.
Användarvisningsbild
SM6XUN

Inlägg av SM6XUN »

Jag tittar mer på spänning och dielektrika än på fysisk storlek, c0g eller np0 är till exempel en viktig parameter när X7 inte duger.
Kapacitansen styr storlek/pris-förhållandet, hög kapacitans finns ofta i små storlekar men då är priset å andra sidan väldigt högt.
Jag väljer serie efter tillgänglig yta, behöver jag hög kapacitans så gör jag undantag och går upp i storlek till 0805 eller 1206 medans resten av mat&potatiskomponenterna följer den storlek jag bestämt, t.ex. 0604.
Det är alltså inte de få undantagen som skall styra storleksvalet, imho.

Å andra sidan producerar jag inte så jag behöver inte tänka hela vägen genom en p&p maskin och på volymer/supplyflöde och de stackarna som måste sourca mina tokiga påhitt i CAD så mestadels går jag på det jag har på rullarna i lagret ändå... :wink:
Skriv svar