Enkel transistor fråga

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
ob1

Enkel transistor fråga

Inlägg av ob1 »

Tänker jag rätt om jag vill koppla in en transistor på detta sätt?
Bild

Vill alltså styra en stor ström med en större.
ob1

Inlägg av ob1 »

alltså den symbol som säger Relä, syftar på den del som drar relät
Sedan är modell beteckningen för transistorn fel..
Användarvisningsbild
Greensilver
Kontakt:

Inlägg av Greensilver »

Ser ut som en PPP transistor det där. Byt ut batteriet mot ett motstånd som begränsar strömmen när brytaren sluter. Sätt också en diod antiparallellt med reläspolen för att skydda transistorn mot spikar som kommer ur spolen när transistorn bryter kretsen.

EDIT: Finns inga PPP transistorer. Glömde skriva det. Det ska väl föreställa en PNP eller nåt antar jag. :roll:
ob1

Inlägg av ob1 »

ang. batteriet där: Tanken är att jag ska dra transistorn med en uC sedan. Därför jag kopplat upp med 2 olika spänningskällor
Användarvisningsbild
Greensilver
Kontakt:

Inlägg av Greensilver »

Jaha, då kanske det är bäst att använda sig av en transistor till. Ta en BC548 (NPN), basen kopplad via 10K till uC pinnen. Emittern till 0V och kollektorn via 1K till basen på en BD140 (PNP) som i sin tur har kollektorn till 12V och emittern till reläspolen.

Eller så kan du göra tvärtom, sätta en BC558 (PNP), basen kopplad via 10K till uC pinnen, emittern till 5V och kollektorn via 1K till basen på en BD139 (NPN) som i sin tur har kollektorn till 0V och emittern till reläspolen.

Glöm inte dioden antiparallellt med spolen och använd ovanstående på egen risk - det var inte länge sedan jag själv skapade trådar om sånt där. :lol:
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

För att driva den NPN transistor (som det är!) har du kopplat rätt. Man brukar ha ett motstånd mellan µC-pinnen och basen då det är ovanligt med transistorer som tål sådär ganska hög basström + att det är onödigt att gå till gränsen.

Över reläspolan behöver du även att montera en diod som andra skrivar, katod mot +12V. Det är nämlig så att om man laddar upp en spola (relälindning t.ex.) och sedan "släppar den" kommer det kollapsande magnetfält att skapa en puls med motsatt polaritet och det kan lätt röra sig om flera hundra Volt. Dioden kortsluter detta och räddar transistorn om den inte gillar så höga spänningar.
Användarvisningsbild
Chribbe76
EF Sponsor

Inlägg av Chribbe76 »

Så krångligt behöver det väl inte vara, det är ju bara ett relä som ska drivas.
Det är en NPN-transistor och du har kopplat rätt från början men du ska ha ett motstånd mellan brytaren och basen.
Och dioden såklart.
Användarvisningsbild
Greensilver
Kontakt:

Inlägg av Greensilver »

Jo, så krångligt blir det för han ändrade sig ju och sa att det var en uC som skulle driva. Utan småsignalaren får han ju 9V på uC-pinnen. Hade det inte varit för uC'n hade han ju kunat skippa trissan helt och manövrerat spolen direkt via brytaren alternativt skippat relät också och satt brytaren direkt på ledningen till förbrukaren. Eller varför inte skippa brytaren också och använda stickproppen som manöverdon... :lol:

EDIT: Med kopplingen i figuren får han + från batteriet på basen och + på emittern och + på kollektorn, PPP eller nåt.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Var snäll att förklara för mig hur han kan få 9V på µC-pinnen vid att byta ut 1,5V spänningskällan med en µ-pinne, jag ser inte hur det skulle ske.

Att det behövs ett motstånd mellan basen och portpinnen är det ju allmän enighet om och transistorn är en NPN som jag ser det.
Användarvisningsbild
Greensilver
Kontakt:

Inlägg av Greensilver »

Vi vänder på steken istället, det är ju du som kan det här. Förklara för mig vilken spänning han får på pinnen om han skippar bateriet i figuren ovan.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Det är lite roande att det kan bli såna här diskussioner om en enkel transistorkoppling. :)

Är också nyfken på hur det kan bli 9V. Pratet om PPP-transistor förstår jag inte alls. Transistorn i schemat är en NPN.

Gör som Icecap skriver så blir det rätt. Dvs:

Bild
(Transistor-valet i schemat är bara ett exempel.)
Användarvisningsbild
Greensilver
Kontakt:

Inlägg av Greensilver »

Ok, fick för mig att han hade 9V till matningsspänning. 12V skall det ju vara ser jag nu. Ja, då är det väl jag som har krånglat till det hela.
ob1

Inlägg av ob1 »

tack för alla svar..

Vilken tur jag frågade. Tänkte på ffa. på dioden.
Analog el. är inte min starka sida, men jag försöker lära mig.

Jimmy:Tusen tack för schemat!
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Varsågod, men schemat har funnits på forumet hela tiden. :)
Under Guider/FAQ finns en tråd som heter Transistorn som elektronisk strömbrytare. Högst upp i den tråden finns schemat.

Vill du lära dig mer om hur man beräknar transistorer så är den sidan ett utmärkt ställe att börja på.
ob1

Inlägg av ob1 »

*skäms.*
fattar jag rätt om kopplingen ovan får 12v till relät, om jag använder en npn trans.
Skriv svar