Nu var guckrum före och med lite bättre verktyg (vilka, om man får fråga )
Körde enklare approach med vanlig ljudeditor - dock är jag inte så van vid audiocity, det fans en del saker som coolwave var betydligt bättre på, märker jag, tex realtidsspetrumanalysen medans man spelar upp, som jag saknar smärtsamt mycket märker jag, och sedan har jag inte listat ut om och vilka operationer man kan göra mellan kanalerna som summering, multiplikation etc. och därmed göra mixer-funktioner och demodulationer som man kunde göra i coolwave...
men...
Det jag gjorde först vara bandpassfiltrea snävt kring modulationen - rent hörselmässigt så lät signalen ganska ren efter det och det lät lovande att det fans något alls i signalkvalitet att jobba på.
FSK_tid.png
Man kan konstater att titta på själva kurvformen ger inte så mycket - skillnaden mellan frekvenserna är för litet, däremot hördes det med öronen att det var modulerad - dock varierar amplituden mycket så att det i sig gör att hjärnan upplever ljudkaraktärer som kanske rent tekniskt inte finns. - jag vet heller inte vad AMR-formatet gör i ljudmisshandel, men en del av amplitvariationerna kan misstänkas komma därifrån då kodekarna är skrivna att det skall höras på ett visst sätt för hjärnan utan att kurvformen som kommer ut stämmer speciellt bra med orginal-datat.
FSK_spektrum.png
När man gick över till FFT-spetrum-visning så syntes det att det finns användbar modulation och dessa var så pass skarpa att det var möjlig att mäta tiden och därmed baud-raten och se att det stämde hyffsat.
uppzoomade versioner:
FSK_tid_zoomed.png
FSK_spektrum_zoomed.png
(När det är mer uppförstorat så har hjärnan svårare att se sammanhang i detaljerna)
Rent signal-brusmässigt verkar man ha mer än 10 dB inom bandet i de flesta fallen, vilket gör att det bör vara fullt dekodningsbart med en genomtänkt dekoderdel, dock kan man nog glömma enkla lösningar som en komparatoringång som styr en räknarlösning i PIC - här måste man ha lite bättre strategier och jobba med samplade analogvärden, speciellt nu när amplituden varierar så mycket.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.