Kemppi PS2800 Svets har lagt av

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Koebes

Kemppi PS2800 Svets har lagt av

Inlägg av Koebes »

Hej,

har en Kemppi PS2800 som vill inte svetsa längre. Det är en inverter strömkälla som kan pinnsvetsa och där man kan även koppla en Mig eller tig enhet. Ifjol slutade pinnsvetsen att fungerar. Tidigare var det ett högt fipande ljud när man kopplade på pinnsvetsdelen. Det ljudet försvann helt och den bara pyseldade pinnarna. Alltså ingen kräm alls. Migsvetsen funkade fint däremot. Men nu när jag skulle svetsa lite så var den helt död. Matarverket funkar fint, det finns 400V AC mellan alla faster och efter likriktaren kommer jag upp på 550V DC. Säkringen F001 som visas i schemat efter likriktaren är också hel.

Hur kan jag mäta metodiskt genom svetsen för att hitta problemet. Kretskortet ser helt ut. inga kondensatorer som är uppblåst eller bränt. Luktar inte heller fel. Pinnsvetsen har också lagt av helt nu. Inte ens pyseldning. Det som är konstigt är att den funkade fint tills i vintras på MIG delen och nu när jag satte på den igen så var den död.

Bild

Tidigare dog transformatorn som matar kretskortet och matarverket. Den är ersatt med två nya transformatore: Se även https://www.maskinisten.net/viewtopic.php?f=31&t=145351
Dem verkar fungerar bra fortfarande, men jag mäter 32V på den som ska 30 V och 28V på den som ska vara 24V.

Kan någon guida mig var jag ska mäta för att hitta felet? Ska prova att fixa en bättre bild på elschemat ikväll.

Tack! Nisse
Användarvisningsbild
prototypen

Re: Kemppi PS2800 Svets har lagt av

Inlägg av prototypen »

Som vanligt så finns det inte schema på det som är mest spännande A001.
Sedan har du en blixtblaffa just där det är som mest spännande.
Anslutningarna 6-13 på A001 styr tyristorerna i switchen.

Sedan har jag slut med ideér.

Protte
Haralt

Inlägg av Haralt »

Mäter du 32 Volt växelspänning eller likspänning? På den obelastade transformatorn eller belastade?
En transformator har högst spänning då den är obelastad, så kallat tomgångsspänningen.
När du belastar en transformator sjunker dess utgångsspänning. Nämligen spänningsfall över resistivt motstånd i lindningarna.
Har du spänningsstabilisatorer för att få just 30 volt, även när den belastas, ja då kan du ha något fel där.

Jag har samma kommentar där du mäter 28 V, men vill ha 24 Volt.

Som föregående talare påpekat. Du har en stor blixtblaffa på din bild, vilket inte precis underlättar om du vill ha hjälp.
Ta ut schemat i dagsljus, helst inte direkt solljus, och fota. Stäng av blixten på kameran. Om det är molning är det bra.
Koebes

Inlägg av Koebes »

Tack, återkommer med bättre bilder efter jobbet. Solljus blir lite problematisk i Jämtland den här sommaren ;-) Minns inte exakt om det var 32V AC eller DC. Ska mäta en gång till ikväll.
peo007

Inlägg av peo007 »

Här finns kanske lite info om A001 kortet

https://www.hobbielektronika.hu/forum/g ... ?id=189041
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Bara ett liiiitet problem, Koebes svets ser ut att vara bestyckade med tyristorer, medan manualen skriver om IGBT transistorer. Kan ju vara att Kemppi tycker att IGBT kan ritas som diod med en fläpp men så illa är det väl inte på Finska sidan?

Protte
peo007

Inlägg av peo007 »

Ok, en viss skilnad på PS 2800 & Master 2800
Koebes

Inlägg av Koebes »

Ja en Kemppi Master är en modernare svets tror jag. Inte alls som min i alla fall. Det är 28V AC och även 32V AC vilket är rätt logisk när jag nu tänker efter, eftersom transformatorerna är kopplade till en fas och nollan, dvs 240V AC in.

Lite bättre bilder på rubbet.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
hawkan

Inlägg av hawkan »

Bara hört ryktesvägen att det händer att likriktardioder går sönder. Kan vara värt att kolla upp vg301.
Koebes

Inlägg av Koebes »

Tack för tipset. Nu har jag testad VG 301 och det är tyvärr ingen fel på den . Glömde dock att mäta om det var någon spänning fram till den. Ska kolla upp det senare idag.
Chrille1H

Inlägg av Chrille1H »

Hej koebes.
Du kan kolla, mäta upp kommuteringskondensatorerna i maskinen, sitter längst ner i botten på maskinen, kolla världet på alla, anslutningarna också. det finns inga reservdelar till maskinen hos Kemppi längre. Tyristorer brukar inte gå sönder......
Vanligaste felet är kondingar eller styrkortet.
Mät tomgångsspänning på utgången i läge MMA, ingen spänning ligger felet i tomgångskretsen, en liten diodbrygga kopplad till utgången. Kolla detta så får jag fundera lite till, lycka till.
Koebes

Inlägg av Koebes »

Hej,

Jag hade kollat tomgångsspänningen redan tidigare och det är 0,1V enligt min multimeter i DC läge. I AC är det 0V. Alltså mellan plus och minus och brytaren ställt på pinnsvetsning. Ska jag fortfarande mäter kondingar då, eller direkt kolla tomgångskretsen? Diodbryggan du menar är inte VG301? Den är ok enligt mina mätningar.

jag antar att du menar dem här kondingar? Bild
hanska63

Inlägg av hanska63 »

Kretkortsreläerna på kempi brukar ge upp kolla kontakterna efter bränning

.
Chrille1H

Inlägg av Chrille1H »

Hej igen.
Det var länge sen som jag skruvade i en sådan maskin, minnet sviker uppenbarligen.
Tomgångsspänningskretsen får spänning från invertern,som inte funkar på din maskin.....
Kolla kondensatorer C004 till c008, mät värdet, dessa är centrala för maskinens funktion.
Brukar finnas led på styrkortet som visar tändpulser till tyristorer, skall kolla på jobbet i morgon hur det ser ut på detta kort.
De skall blinka/lysa svagt och starkt i takt med tändpulserna.
Du måste kolla matningsspänning in på styrkort, kolla även potentiometerkrets, 0-10 volt in på kortet, maskinen stannar om den spänningen försvinner. Det är vad jag kan komma ihåg så här långt.kolla detta och meddela resultat. Jag skall försöka se vad jag har kvar om maskinen, den e ju rätt gammal nu, ca 30 år tror jag.
Lycka till // Chrille
Koebes

Inlägg av Koebes »

Hej och tack till alla som hjälper. Håller på med en husrenovering samtidig så idag var det finvädret och ingen tid för mätövninger :?

På kortet finns några led, men det är bara två som lyser upp en kort stund när jag stänger av svetsen. Normalt är dem släkta. Men jag minns ej hur det var när svetsen väl fungerade.

Har bara en vanlig multimeter här hemma och en liten bättre Fluke någonting på jobbet. men om jag fattar det rätt kan man inte mäta C004-008 med den? Ska prova att hälsa på en elkunnig kompis med oszillometer och massa annat i verkstan. Antagligen har han rätt prylar och kunskap för att mäta upp dessa.

Matningsspänning till kortet är X52 X56, X27, X211? Har inte kollat direkt vid kortet, men vid transformatorn var det 28V, dvs. lite för hög spänning. Ska kolla om det kommer fram något vid kortet också.

Vilken potentiometerkrets? R001 eller R002 eller något annat?

Kontrollampan som indikerar att svetsen är på är H001 antar jag. den lyser som den ska, om det är till någon hjälp.

Nisse
Skriv svar