har en Kemppi PS2800 som vill inte svetsa längre. Det är en inverter strömkälla som kan pinnsvetsa och där man kan även koppla en Mig eller tig enhet. Ifjol slutade pinnsvetsen att fungerar. Tidigare var det ett högt fipande ljud när man kopplade på pinnsvetsdelen. Det ljudet försvann helt och den bara pyseldade pinnarna. Alltså ingen kräm alls. Migsvetsen funkade fint däremot. Men nu när jag skulle svetsa lite så var den helt död. Matarverket funkar fint, det finns 400V AC mellan alla faster och efter likriktaren kommer jag upp på 550V DC. Säkringen F001 som visas i schemat efter likriktaren är också hel.
Hur kan jag mäta metodiskt genom svetsen för att hitta problemet. Kretskortet ser helt ut. inga kondensatorer som är uppblåst eller bränt. Luktar inte heller fel. Pinnsvetsen har också lagt av helt nu. Inte ens pyseldning. Det som är konstigt är att den funkade fint tills i vintras på MIG delen och nu när jag satte på den igen så var den död.

Tidigare dog transformatorn som matar kretskortet och matarverket. Den är ersatt med två nya transformatore: Se även https://www.maskinisten.net/viewtopic.php?f=31&t=145351
Dem verkar fungerar bra fortfarande, men jag mäter 32V på den som ska 30 V och 28V på den som ska vara 24V.
Kan någon guida mig var jag ska mäta för att hitta felet? Ska prova att fixa en bättre bild på elschemat ikväll.
Tack! Nisse