Max232 och USART
Max232 och USART
Hej!
Min PIC16F628A har pinnar för USART som jag hade tänkt skicka data till från rs232. Är jag tvungen att ha ett extra chip där emellan?
Här tidigare läst att ett max232 chip ska förtydliga signalerna så picen kan uppfattar rätt.
I ett tidigt nummer av Datormagazin (1/2005?) följde det med ett kretskort för indikation över processorbelastningen som man kopplade till serieporten. På kretskortet satt en PIC12XXXX med USART, dock inget extra chip.
Hur ligger det till?
Min PIC16F628A har pinnar för USART som jag hade tänkt skicka data till från rs232. Är jag tvungen att ha ett extra chip där emellan?
Här tidigare läst att ett max232 chip ska förtydliga signalerna så picen kan uppfattar rätt.
I ett tidigt nummer av Datormagazin (1/2005?) följde det med ett kretskort för indikation över processorbelastningen som man kopplade till serieporten. På kretskortet satt en PIC12XXXX med USART, dock inget extra chip.
Hur ligger det till?
Enligt RS232-standarden ska spänningarna vara ca +/-15 V för nolla resp etta. MAX232-kretsen skapar ca +/-10 V.
Om du bara ska ta emot räcker det med ett motstånd mellan PIC-en och datorns TXD, ev med skyddsdioder.
Jag har lyckats använda 0/+5V mot datorn, det har oftast funkat, men ibland har något tecken blivit fel, därför rekommenderar jag att du skaffar en MAX232 eller liknande.
Om du bara ska ta emot räcker det med ett motstånd mellan PIC-en och datorns TXD, ev med skyddsdioder.
Jag har lyckats använda 0/+5V mot datorn, det har oftast funkat, men ibland har något tecken blivit fel, därför rekommenderar jag att du skaffar en MAX232 eller liknande.
> Enligt RS232-standarden ska spänningarna vara ca +/-15 V
Rätt, om du med "ca" menar + 5-15 V ("nolla") och - 5-15 V ("etta"),
annars är det fel...
> MAX232-kretsen skapar ca +/-10 V.
Du får det att låta som om MAX232 inte ligger inom "standard",
vilket den alltså gör. Dessutom tillför MAX232 bättre skydd på
in/ut gångerna mot störningar, ESD o.s.v än vad PIC'ens pinnar har.
> därför rekommenderar jag att du skaffar en MAX232 eller liknande.
Helt rätt...
Rätt, om du med "ca" menar + 5-15 V ("nolla") och - 5-15 V ("etta"),
annars är det fel...
> MAX232-kretsen skapar ca +/-10 V.
Du får det att låta som om MAX232 inte ligger inom "standard",
vilket den alltså gör. Dessutom tillför MAX232 bättre skydd på
in/ut gångerna mot störningar, ESD o.s.v än vad PIC'ens pinnar har.
> därför rekommenderar jag att du skaffar en MAX232 eller liknande.
Helt rätt...

-
- EF Sponsor
-
- EF Sponsor
Tyvärr är det svårt att göra någon universal-lösning med adapterkort eftersom MAX232 har två in och utgångar, och alla kopplar olika. Jag har dock några kort om någon är intresserad. Det är alltså en virtuell comport som skapas med detta chip om någon missade detta.
Annars har Lawicel en fin USB-kabel för under 200 med chipet (FT232R) inbyggt.
Annars har Lawicel en fin USB-kabel för under 200 med chipet (FT232R) inbyggt.