Rörig Bil elektronik

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
funkis
Utsparkad, på semester

Rörig Bil elektronik

Inlägg av funkis »

Läsate, E i norden härmodan och blev förvånad över:
*ska-de-vara-så-himla-svårt-detta*!
Duger inte CAN eller MOST någe mera?
De verkar vilja stoppa in hen hel server park
med tillhörande lager av mjukvara!

Min bil går med en nojjig 8031 som styr dator! :-)

/funkis
Användarvisningsbild
strombom
Kontakt:

Inlägg av strombom »

undrar vad det sitter i min cykeldator :?:

eller?

VA?
Användarvisningsbild
Mignon
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Mignon »

Jag fattar inte... :shock:
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Jag kanske inte har vaknat ännu, men jag tror jag vet vad funkis menar.
I nya bilar sitter det inte bara ett litet chip som har koll på vad som händer, som det gjorde några modeller tidigare. Nä, "avancerad" elektronik börjar ta över mer och mer. Lite trist eftersom det blir allt svårare om man vill fixa saker själv utan att ha en dator till hands.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Vad de skrivar om i 2:dra sektion av "Elektronik I Norden" är bilelektronik. Inom inte så många år antas prisen på elektronik utgöra 35% av bilens pris.

Det pågår försök med att få stabila "drive-by-wire" alltså t.ex. ingen rattstång men servomotor istället, ingen bromhydraulik men små el-motorer osv.

Detta ställer höga krav på realtidskommunikation via de busser som måste finnas och då t.ex. fönsterhissen inte har samma prioritet som styrutslag kommer systemen sannolikt att använda ett antal olika busser för att separera viktiga data från inte lika viktiga data.
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Käns lite som att det kommer att finnas en marknad för mera normala low-tech bilar där en vanlig mekaniker kan laga saker.
Användarvisningsbild
babbage

Inlägg av babbage »

Har inte läst senaste numret av EiN än: Även om elektroniken utgör 35% av bilens pris blir det antagligen billigare (tillverkning och salupris) när man ersätter mekanik med elektronik. Även om priset kan öka beroende på att man fläskar på med ännu mera finesser, men då får man ju något för pengarna. I princip tror jag att det är positivt med mycket elektronik i bilarna, både för kostnad och funktionalitet. Men det läskiga är väl att man kommer att lägga över så mycket ansvar på någon annan. Ju komplexare system, desto fler inblandade och mer mjukvara/(hårdvara) som kan innehålla buggar. Med aktiv styrning, antisladd, elstyrda bromsar osv kommer kanske det föraren gör alltmer frikopplas från hur faktist hjulen styr, hur hårt den bromsar mm. Men tar mjukvaran hänsyn till att höger framdäck har för lågt lufttryck samtidigt som det är över 27 grader varmt, vänster fram- och backdäck är ute i vägrenen i en tvär vänsterkurva ... Eller när man t.ex. kör på svenska vintervägar kan man mer eller mindre kontinuerligt känna av underlaget/greppet genom hur bilen beter sig, blir inte det svårare med en bil som undertrycker dessa signaler med påföljande risk att man kör för fort. Jag låter rätt negativ nu märker jag, fast jag tror ändå att bilarna generellt blir mer säkra men kan man lita på dem i alla situationer? Man vill ju inte bli först med att upptäcka att bilen börjar vobbla som ett JAS-plan när man passerar långholmen.

Det bilhandlarna tjänar mest på idag är nog inte försäljningen av bilar utan eftermarknaden. Originalreservdelar lär bli obligatoriskt när det bara tillverkas utbytessatser som innehåller företagets egen mjukvara som antagligen inte är Open Source. Att man blir låst till märkesdelar och att det krävs dyr(?) utrustning och licens(?) för att använda den lär inte minska service och reparationskostnader. Tillförlitlighet är ju oftast väldigt hög för elektronik men hur är det för mekatronik (elmotorer, kontakter). Senast förra sommare skrevs det rätt mycket om Peugeot som kunde börja brinna pga en felaktig kontakt som inte tålde saltade svenska vägar.

Kommer det överhuvudtaget att finnas mer än en marginell marknad för low-tech bilar i sverige. Hur många kommer välja att köpa en low-tech bil när de inte är billigare i inköp (mekanik dyrare än elektronik). Saknar funktionalitet som rekomenderas av tidningar/myndigheter/försäljare.
Användarvisningsbild
lgrfbs
Kontakt:

Inlägg av lgrfbs »

Antag att någon kommer på den intiligenta idén att montera ett blå tands chip i en bil
med "drive-by-wire", vad skulle händ då om hand datorn har virus och smittar bilen bara
för att bilverkstan har varit slöa och inte stängt av blå tands chipet efter
"utförd" reperation? :twisted:
Användarvisningsbild
13th.Marine
EF Sponsor

Inlägg av 13th.Marine »

Ska bli intressant och se ifall det kommer komma några "low-tech"-bilmärken snart...
Tur att det enda "elektriska" jag har är tändmodulen och larmet... och stereon såklart ^^

Undrar när bilar som du inte behöver köra kommer...
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Jag tycker att fanskapet har urartat helt och hållet och är på väg käpprätt och helvete. Inga trevliga ord, men det finns inga andra adekvata uttryck för bilelektronikens s.k. utveckling.

Det babblas hit och dit om hur mycket enklare det blir med bussar istället förkabelstammar och annat skitprat. Sanningen är att kabelstammarna är verkligen inte tjocka alls om man håller sig till det som verkligen behövs och struntar i allt förbannat lullull som bara är där för att kunna gå sönder.

Bara för att ta ett enda simpelt exempel i högen: Blinkerskretsarna. Förr fanns det en liten plåtdosa med en bimetallfjäder i för detta. Den fyllde då funktionerna att blinka, ge ljudsignal och även felsignal till den som förstod att tolka den. Nu sitter det massor med elektronik, högtalare som det knäpper i och varningslampor hit och dit. Tänk så intelligent bimetallbrickan var... Den var säkert inte hellre dyrare att tillverka.
Användarvisningsbild
Zyxel615
EF Sponsor

Inlägg av Zyxel615 »

Jag är rörande överens med dig, Marta. Det har urartat fullständigt. Jag har hört talas om en kiile som bytte en elbackspegel på sin Volvo av nyare modell, lyckades nollställa hela systemet och fick åka in på omprogrammering. Detta är ju helsjukt.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Snälla snälla snälla, låt inte Microsoft tillverka mjukvaran till min framtida bil. :D

Alla som plockat bort instrumentpanelen eller renorverat bil-el vet hur fasansfullt mycket kablar det är. Kan tänka mig att ett bus-system skulle få bort "skat-boet" och göra tillverkningen enklare, men är verkligen mjukvaran tillräckligt säker/buggfri för att användas i bilar? Jag har varit med om nya hissar som åkt till fel våning, mobiler som påstår att det ringer trots att det inte sitter något SIM-kort i den, för att inte tala om ett visst operativsystem som börjar på "W" och slutar på "indows".

Jag är ingen bakåtsträvare som tycker att man borde köra med häst och vagn, men vad händer om den nya bilelektroniken strejkar? Avbitare och eltejp? Nähepp, inte det. Aha, omprogrammering ...mitt på vägen? Jippi. :oops:
Användarvisningsbild
Zyxel615
EF Sponsor

Inlägg av Zyxel615 »

Huvet på spiken Jimmy. Komplexa mjukvarusystem har en tendens att krångla, särskilt om de är för konsumenter = prispress och slarv.

Ett till exempel på hur bilar beter sig:
Många nya bilar krånglar om de har blivit strömlösa eftersom idioten till konstruktör inte fixat ett backup-system till datorn som följdaktligen har glömt vissa värden...
Tänk om ett litet glapp i jordkabeln slår ut styrningen (i en "drive-by-wire-bil") totalt?? Hur kul är det i 110 knyck... Visst, tillverkarna kommer säga att det inte kan hända, men alla mjukvaror har som bekant buggar, så helt omöjligt är det inte.
Användarvisningsbild
oJsan
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av oJsan »

Känns skönt att vår bil är relativt gammal och att jag snart ska köpa en cykel! ...och den får kanske ha cykeldator och dynamo! :o
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Ett av problemen som finns är att billtillverkare inte kan frånskriva sig ansvar vilket ju är normalt inom mjukvaruvärlden.

Deras ansvar gäller worldwide och klantar de sig blir det otroligt dyrt.

Fördelarna är att man kan spara energi och få större frihet i design samt mindre mekaniska saker på motorn vilket ger mer krockzon, speciellt i mindre biler.

Men jag funderar allvarligt på att se tiden an en del innan jag bytar ut styrstången till en sladd....

Kanske man skulle putsa upp min SAAB 96 '72'a, längre från drive-by-wire ska man leta länga efter ;-)
Skriv svar